Inlägg från: Melerad ögonfärg |Visa alla inlägg
  • Melerad ögonfärg

Varför klär du dig avklätt?

Jag mötte en ung tjej, typ +20 år, i morse påväg till jobbet. Hon hade en tight åtsittande tröja som dessutom var lite transparent. Min första tanke var hur jobbigt det skulle bli om jag skulle sitta i möte mittemot henne. Varför klär vi oss så? Är det för att känna oss sexiga på jobbet och isf vad fan jobbar man med då? Varför går man till jobbet och visar mer eller mindre sina bröst? Alla ska självklart klä sig som de vill men är man då öppen för att alla får reagera som de vill? Hur och varför klär du dig på arbetet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför klär du dig avklätt?
  • Melerad ögonfärg
    Tukt skrev 2024-09-05 23:17:05 följande:

Blir lite rörigt i argumenten. Du respekterar inte hur andra klär sig för att det "skulle bli jobbigt för dig".
    Ligger då inte problemet hos dig, snarare än den andra parten?
    Sedan skriver du "varför klär vi oss så". Klär du dig också så, eller varför ett "vi"?

Skönt att du blev lite provocerad av tråden! Ja, jag har tydligen problem med att någon visar brösten på jobbet. Det låter ju trevligt ifs, men jag tror att det skulle störa mig mer än ge mig arbetsro. Minns en föreläsning där föreläsaren hade kavaj och strumpbyxor.Kommer inte ihåg färgen på trosorna men inte heller vad hon föreläste om. Om hon inte ville förmedla något med situationen så var det en misslyckad tillställning. Vi klär oss som vi vill, oftast ganska neutralt. Men andra kan ju störas på det som jag kallar för neutralt, där av ?vi?. Jag vet ju inte om jag klär mig störande för någon annan?
    Vi hade unga grabbar som serverade mat på ett mingel för ett tag sen. En av dem hade skjortan uppknäppt ner till naven. Tänkte samma tanke då. Att det skulle vara segt att ha ett möte med någon som har skjortan på det viset. Med det gäller alltså bara i arbetssituationen eller liknande, annars reagerar jag inte på hur folk klär sig.
  • Melerad ögonfärg

Ha, nä, jag har ingen aning om hon var påväg till sitt jobb eller vad hon kan tänkas jobba med eller om hon bara cyklar till jobbet i tighta transparenta kläder för att sen byta om till ett blåställ. Det slog mig bara hur segt det skulle vara att samarbeta med någon professionellt när man ser brösten på den personen. Tror inte det spelar någon roll om det är en kille eller tjej. Spelar ingen roll hur pass avslappnade alla tror sig vara i tråden, strippan undantagen, men jag tror mig ha rätt att anta att ingen skulle förbli obemärkt av att en i rummet visar sina bröst. Även om det var ett slags plagg inblandat däremellan.

Dåren följer sin tro. De andra vet inte vad de ska tro och följer dåren?
  • Melerad ögonfärg
    Tukt skrev 2024-09-06 20:24:46 följande:
    Om kvinnor inte mår bra för att män inte glor, är det verkligen ditt eller det manliga släktets problem?
    Är det inte lite bättre att alla tar ansvar för sitt?
    TS kan exempelvis ta ansvar för de känslor som slår honom när han ser en lättklädd kvinna och inte lägga över det på kvinnorna. Du kan ta ansvar för dina känslor inför kvinnor. Och jag tar ansvar för sådant som ligger hos mig själv.
    Att plocka upp egna upplevelser och försöka göra detta till någon universell fakta med ett rätt och ett fel, är sällan bra för någon.
    Släpp och gå vidare helt enkelt. 
    Så med ditt resonemang skulle du kunna säga vad det blir för väder framöver om vädergubben på TV presenterade vädret iförd byxor och nätbrynja. Där bröstvårtorna syntes och formen på hans chipstuttar tydligt framgick. Jag är ledsen om du tror det. 
  • Melerad ögonfärg
    Tukt skrev 2024-09-07 09:56:11 följande:
    Det skulle jag nog kunna. Men då kommer vi till det med professionalitet. Och det är en annan faktor än det som nämns i trådstarten.  
    Så bestäm vad det är du vill diskutera.

Japp, klart jag ska hjälpa dig om det blev lite för mycket. Tänk dig att scenariot med vädergubben utspelar sig med din kollega istället. Ni befinner er i samma rum och ni ska hjälpa varandra att hitta en lösning på ett arbetsrelaterat problem. 

Tror det kvittar om kollegan har nätbrynja eller burka på sig. Det underliggande statement i sån klädsel trumfar all normal tankeverksamhet och stör koncentrationen i arbetet. 

• Melerad ögonfärg

Piss att ni blir utsatta på tunelbanan och liknande. Vi får hoppas att karma tar ut sin rätt på förövarna. Önskar ni kunde slippa alla övergrepp.

Svar på tråden Varför klär du dig avklätt?