• Tukt

Varför klär du dig avklätt?

Blir lite rörigt i argumenten. Du respekterar inte hur andra klär sig för att det "skulle bli jobbigt för dig".
    Ligger då inte problemet hos dig, snarare än den andra parten?
    Sedan skriver du "varför klär vi oss så". Klär du dig också så, eller varför ett "vi"?

• Tukt
    Melerad ögonfärg skrev 2024-09-06 06:47:38 följande:
    Skönt att du blev lite provocerad av tråden! Ja, jag har tydligen problem med att någon visar brösten på jobbet. Det låter ju trevligt ifs, men jag tror att det skulle störa mig mer än ge mig arbetsro. Minns en föreläsning där föreläsaren hade kavaj och strumpbyxor.Kommer inte ihåg färgen på trosorna men inte heller vad hon föreläste om. Om hon inte ville förmedla något med situationen så var det en misslyckad tillställning. Vi klär oss som vi vill, oftast ganska neutralt. Men andra kan ju störas på det som jag kallar för neutralt, där av ?vi?. Jag vet ju inte om jag klär mig störande för någon annan?
    Vi hade unga grabbar som serverade mat på ett mingel för ett tag sen. En av dem hade skjortan uppknäppt ner till naven. Tänkte samma tanke då. Att det skulle vara segt att ha ett möte med någon som har skjortan på det viset. Med det gäller alltså bara i arbetssituationen eller liknande, annars reagerar jag inte på hur folk klär sig.
    Jo, det finns något provocerande i att inte tycka att omgivningen ska få klä sig som de själva vill, utan för att ta hänsyn till var och varannan människa.
    Sedan är det såklart en fråga om professionalitet. Vissa yrken kräver en roll ut mot kunder och liknande. Och då bör man  ta hänsyn till detta.
  • Tukt
    SnickarAnders skrev 2024-09-06 14:12:31 följande:
    De som inte är attraktiva vet att det är sexuella övergrepp om de tittar, de har lärt sig. Man måste vara snygg för att det ska definieras som flirt.
    Lösningen kan ju vara att inte titta alls, vare sig man är snygg eller ful.
  • Tukt
    Anonym (x) skrev 2024-09-06 14:26:36 följande:

Så ni tycker att kvinnorna ska klä sig annorlunda för att ni män inte ska glo och frestas?

Vilka "ni"?
  • Tukt
    SnickarAnders skrev 2024-09-06 16:13:34 följande:
    Fast kvinnor VILL att män kollar. Men bara män som de tycker är attraktiva, dvs cirka 15 eller 20 procent av alla män. Om det inte är dessa män som kollar blir det sexuellt övergrepp.

En kvinna som aldrig får blickar, och som aldrig blir sedd, mår inte bra. Men i praktiken händer det aldrig eftersom män är som de är.
    Och det vet du? Eller vill du det ska vara så? Men en smula konstigt att du plötsligt vill vara kvinnor till lags med tanke på vad du skrivit tidigare. Plötsligt en pleaser...
  • Tukt
    SnickarAnders skrev 2024-09-06 18:16:35 följande:
    Läser du vad jag skriver? En kvinna som aldrig får uppmärksamhet för sin sexualitet kommer inte må bra. Men eftersom de i praktiken alltid får det hamnar extremt få kvinnor i den sitsen. Och då är det lätt att sitta på ett forum och skriva att jag inte vet vad jag pratar om.
    Om kvinnor inte mår bra för att män inte glor, är det verkligen ditt eller det manliga släktets problem?
    Är det inte lite bättre att alla tar ansvar för sitt?
    TS kan exempelvis ta ansvar för de känslor som slår honom när han ser en lättklädd kvinna och inte lägga över det på kvinnorna. Du kan ta ansvar för dina känslor inför kvinnor. Och jag tar ansvar för sådant som ligger hos mig själv.
    Att plocka upp egna upplevelser och försöka göra detta till någon universell fakta med ett rätt och ett fel, är sällan bra för någon.
    Släpp och gå vidare helt enkelt. 
  • Tukt
    Melerad ögonfärg skrev 2024-09-07 08:21:55 följande:
    Så med ditt resonemang skulle du kunna säga vad det blir för väder framöver om vädergubben på TV presenterade vädret iförd byxor och nätbrynja. Där bröstvårtorna syntes och formen på hans chipstuttar tydligt framgick. Jag är ledsen om du tror det. 
    Det skulle jag nog kunna. Men då kommer vi till det med professionalitet. Och det är en annan faktor än det som nämns i trådstarten.  
    Så bestäm vad det är du vill diskutera.
  • Tukt
    Melerad ögonfärg skrev 2024-09-07 23:50:58 följande:

Japp, klart jag ska hjälpa dig om det blev lite för mycket. Tänk dig att scenariot med vädergubben utspelar sig med din kollega istället. Ni befinner er i samma rum och ni ska hjälpa varandra att hitta en lösning på ett arbetsrelaterat problem. 

Tror det kvittar om kollegan har nätbrynja eller burka på sig. Det underliggande statement i sån klädsel trumfar all normal tankeverksamhet och stör koncentrationen i arbetet. 

Var groggen god?
Svar på tråden Varför klär du dig avklätt?