Inlägg från: Anonym (Lilla O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla O)

Sömnproblem

Anonym (Trött) skrev 2024-09-11 10:21:33 följande:

Min träning kan jag tyvärr inte styra över då jag har vissa tider som gäller och jag vill inte sluta med den träningen. Men i mitt fall verkar det inte enbart vara träningsrelaterat för jag har ofta även svårt att sova på söndagar då jag har noll träning. 

Har fått melatonintabletter utskrivna, men tycker att dom slutat verka helt. Märker ingen skillnad om jag tar 5, 10 el 15 mg.

Så nu har jag nästan inte sovit alls på 3 nätter vilket är extremt frustrerande. Kan nästan känna nattetid hur hjärnan går över i "nu tänker jag inte sova"-läge och sen uppstår istället stressen över hur få timmar det är kvar tills man ska gå upp.

Det finns dock ett tillfälle då jag i princip inte kan hålla mig vaken och det är efter en uteaktivitet som jag har på lördagar. Efter den går jag alltid hem och duschar samt äter en hamburgarmeny som jag köper med mig på hemvägen. Efter mat och dusch brukar jag lägga mig på soffan (med hyggligt blött hår dessutom) under en filt och se lite tv. DÅ är det helt omöjligt att hålla sig vaken och sover lätt bort nån timme, men har inga problem att somna senare på kvällen heller. Försöker jag däremot sova på lunchtid (när jag jobbar hemifrån) efter nattlig sömnbrist så går det absolut inte att somna. Så i det fallet verkar uteaktivitet i friska luften följt av onyttig mat vara skillnaden.

Något som funkar för det mesta för mig är "the cognitive shuffle"-metoden:

Jag har testat det mesta, utom faktiska sömntabletter, och den här metoden är förvånansvärt effektiv.
Svar på tråden Sömnproblem