• Anonym (Trött)

Sömnproblem

Närmar mig 50 och tycker jag får mer och mer sömnproblem med åren. Framför allt söndag till måndag brukar tankarna vandra iväg så jag får svårt att sova men det händer även ibland i veckorna. Då hänger det vanligtvis ihop med sen träning och sänggående efter dusch med fuktigt hår som stör.

Jag sover själv i ett mörkt och tyst rum och använder ibland melatonintabletter men tycker inte dom funkar så jättebra. Kanske borde testa att läsa en bok, men jag har i dagsläget ingen bra läslampa vid sängen fast sånt går så klart att fixa.

Ni andra med liknande problem, hur gör ni? 

• Svar på tråden Sömnproblem
  • Anonym (.)

Jag har också svårt att somna. Mycket oro och "skärmberoende".
    Men en fråga, varför sover du med blött hår? Kan du inte föna håret innan du lägger dig?

Något annat du kan testa är att kanske sitta och läsa en bok i soffan/vid skrivbordet eller något, och SEDAN gå och sova i sängen när du är mer avslappnad och trött? :)

• Anonym (Trött)
    Anonym (.) skrev 2024-09-09 14:18:47 följande:

Jag har också svårt att somna. Mycket oro och "skärmberoende".
    Men en fråga, varför sover du med blött hår? Kan du inte föna håret innan du lägger dig?

Något annat du kan testa är att kanske sitta och läsa en bok i soffan/vid skrivbordet eller något, och SEDAN gå och sova i sängen när du är mer avslappnad och trött? :)

Tack för svar. Det blöta håret är nog mest en lathetsgrej och jag blåser aldrig håret i vanliga fall. Så om jag duschar vid 21, äter äggmacka efter det, för att sova på tom mage efter träning är också omöjligt, ser lite tv och går och lägger mig vid 22 så har håret inte hunnit torka. 

Blir det nån skillnad om man läser nån annanstans än i sängen? Tänkte att det var smidigare att bara lägga ner boken och släcka lampan än att även behöva gå till sängen.
  • Lynx123

Tyvärr ett allt vanligare problem ju äldre vi blir. Är du kvinna kan det också vara klimakterie-relaterat.

• Dexter dot com

Enklast måste ju vara att du slutar träna sent och lägger dig med vått hår. Personligen sover jag gott sen jag började varva ner med en bok och 6 mg melatonin ca 45 min innan sovdax varje kväll.

• Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2024-09-10 08:23:37 följande:
    Tack för svar. Det blöta håret är nog mest en lathetsgrej och jag blåser aldrig håret i vanliga fall. Så om jag duschar vid 21, äter äggmacka efter det, för att sova på tom mage efter träning är också omöjligt, ser lite tv och går och lägger mig vid 22 så har håret inte hunnit torka. 

Blir det nån skillnad om man läser nån annanstans än i sängen? Tänkte att det var smidigare att bara lägga ner boken och släcka lampan än att även behöva gå till sängen.
    En del "experter" menar att man inte ska förknippa sängen med aktivitet, så att läsa kan vara för aktiverande för en del, men vissa kanske klarar av att läsa i sängen och ändå sova bra.

Det kan väl inte vara så mycket jobbigare egentligen att sitta och läsa i en fåtölj eller soffa, och sedan gå och lägga sig efteråt? :) 
    Jag tror att det ska vara bra för att man då säger till hjärnan att man förknippar sängen med sömn och inte med läsning (eller scrollande på mobil som en del gör).
  • Anonym (X)

Att träna sent funkar inte alls för mig. Är alldeles för pigg för att somna då. 
    Sen som någon skrev, med åldern kommer sömnproblem för många av oss.

• Anonym (Trött)

Min träning kan jag tyvärr inte styra över då jag har vissa tider som gäller och jag vill inte sluta med den träningen. Men i mitt fall verkar det inte enbart vara träningsrelaterat för jag har ofta även svårt att sova på söndagar då jag har noll träning. 

Har fått melatonintabletter utskrivna, men tycker att dom slutat verka helt. Märker ingen skillnad om jag tar 5, 10 el 15 mg.

Så nu har jag nästan inte sovit alls på 3 nätter vilket är extremt frustrerande. Kan nästan känna nattetid hur hjärnan går över i "nu tänker jag inte sova"-läge och sen uppstår istället stressen över hur få timmar det är kvar tills man ska gå upp.

Det finns dock ett tillfälle då jag i princip inte kan hålla mig vaken och det är efter en uteaktivitet som jag har på lördagar. Efter den går jag alltid hem och duschar samt äter en hamburgarmeny som jag köper med mig på hemvägen. Efter mat och dusch brukar jag lägga mig på soffan (med hyggligt blött hår dessutom) under en filt och se lite tv. DÅ är det helt omöjligt att hålla sig vaken och sover lätt bort nån timme, men har inga problem att somna senare på kvällen heller. Försöker jag däremot sova på lunchtid (när jag jobbar hemifrån) efter nattlig sömnbrist så går det absolut inte att somna. Så i det fallet verkar uteaktivitet i friska luften följt av onyttig mat vara skillnaden.

• Lynx123

Kan du inte pröva att sova på soffan en tid? Alltså bädda ner dig ordentligt?

• Anonym (Lilla O)
    Anonym (Trött) skrev 2024-09-11 10:21:33 följande:

Min träning kan jag tyvärr inte styra över då jag har vissa tider som gäller och jag vill inte sluta med den träningen. Men i mitt fall verkar det inte enbart vara träningsrelaterat för jag har ofta även svårt att sova på söndagar då jag har noll träning. 

Har fått melatonintabletter utskrivna, men tycker att dom slutat verka helt. Märker ingen skillnad om jag tar 5, 10 el 15 mg.

Så nu har jag nästan inte sovit alls på 3 nätter vilket är extremt frustrerande. Kan nästan känna nattetid hur hjärnan går över i "nu tänker jag inte sova"-läge och sen uppstår istället stressen över hur få timmar det är kvar tills man ska gå upp.

Det finns dock ett tillfälle då jag i princip inte kan hålla mig vaken och det är efter en uteaktivitet som jag har på lördagar. Efter den går jag alltid hem och duschar samt äter en hamburgarmeny som jag köper med mig på hemvägen. Efter mat och dusch brukar jag lägga mig på soffan (med hyggligt blött hår dessutom) under en filt och se lite tv. DÅ är det helt omöjligt att hålla sig vaken och sover lätt bort nån timme, men har inga problem att somna senare på kvällen heller. Försöker jag däremot sova på lunchtid (när jag jobbar hemifrån) efter nattlig sömnbrist så går det absolut inte att somna. Så i det fallet verkar uteaktivitet i friska luften följt av onyttig mat vara skillnaden.

Något som funkar för det mesta för mig är "the cognitive shuffle"-metoden:

Jag har testat det mesta, utom faktiska sömntabletter, och den här metoden är förvånansvärt effektiv.
  • Anonym (Trött)
    Lynx123 skrev 2024-09-11 13:31:05 följande:

Kan du inte pröva att sova på soffan en tid? Alltså bädda ner dig ordentligt?

Varför skulle soffan vara bättre än sängen?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lilla O) skrev 2024-09-11 13:48:29 följande:
    Något som funkar för det mesta för mig är "the cognitive shuffle"-metoden:

Jag har testat det mesta, utom faktiska sömntabletter, och den här metoden är förvånansvärt effektiv.
    Tack för tipset. Ska definitivt testas.
  • Lynx123
    Anonym (Trött) skrev 2024-09-11 19:08:14 följande:
    Varför skulle soffan vara bättre än sängen?
    Ombyte plus att du somnar lätt där. Testa!
  • Anonym (Trött)
    Lynx123 skrev 2024-09-11 20:57:25 följande:
    Ombyte plus att du somnar lätt där. Testa!
    Jag somnar tyvärr bara lätt där just efter min uteaktivitet följt av skräpmat. Och då kan jag somna i princip var som helst. Har nån natt i desperation försökt somna på soffan men så bekväm är den inte egentligen så då har det inte alls funkat. Men hade den varit kanonskön hade jag definitivt sovit mer i den.
Svar på tråden Sömnproblem