Anonym (TS) skrev 2024-09-12 22:11:33 följande:
Har pratat med chefen men får väldigt lite gehör. Varit till läkaren som inte ville sjukskriva, de tog lite blodprover för att kolla typ järnvärden och likande. Proverna var bra enligt 1177. Väntar på svar från läkaren nu.
Har några på mitt jobb som är sjukskrivna. En sedan februari och en sen förra året i oktober, båda för utmattning. Har även en till som är deltidssjukskriven för utmattning och jobbar 25% även en till som till och från är deltidssjukskriven och till och från heltid sedan nästan två år tillbaka. Förstår inte hur de får sjukskrivning!?
Jag påtalade till läkaren avseende min utmattning. "Ja det låter jobbigt" var svaret, inget mer. När jag tagit upp det med chefen så har jag fått svaret att alla sjukskrivningar på jobbet beror på att folk är negativa och fokuserar på det dåliga. Att stressen skulle minska om vi fokuserade mer på det positiva, inte "eggar upp varandra" genom att prata om stressen med varandra osv. Får inte så mycket gehör där.
Så dåligt! Ska man behöva vänta tills man helt gått in i väggen innan man får hjälp?! Då är det ju redan försent och man har en lång återhämtningsresa framför sig. Jag blev inte heller sjukskriven förrän jag bokstavligen nått ett totalt sammanbrott.
Förstår att det är svårt när du dessutom har barn att bara byta jobb. Men tycker att du bör överväga möjligheten. Och fortsätt att stå på dig både hos chefen och läkaren! Gå till en annan läkare. Sätt gränser och säg att du inte kommer jobba en minut mer än dina kontrakterade timmar.