-
Jag har ingen ork, till något... Jag jobbar mer än heltid pga hög arbetsbelastning. Jag gör i princip allt hemma avseende matlagning, städ, tvätt. Sköter om fyra barn där tre har neuropsykiatriska diagnoser osv. Och mer orkar jag inte.Jag motionerar aldrig. Promenerar aldrig. Går inte på gym, någon sport eller liknande. Aktiv tid i veckan för träning eller fysisk aktivitet är noll. På min höjd promenerar jag till affären bredvid jobbet (2 min) för att köpa lunch. Åker alltid hiss, även om det är en trappa bara. Jag äter oerhört onyttigt där jag småäter mycket. Jag orkar inte göra något i trädgården. Köper blommor varje vår som jag planterar, men orkar inte ta hand om dem under sommaren eller plocka bort dem på hösten. Jag orkar aldrig tvätta eller städa bilen. Kör bil till jobbet och betalar 150:- i parkering per dag för jag orkar inte promenera 5-10 min från en hyrd parkeringsplats. Större delen av tiden hemma när jag inte tvättar, städar, lagar mat etc så ligger jag i sängen. Jag orkar inte umgås med vänner. Orkar knappt umgås med mina barn. Jag orkar inte ens fixa läxorna med barnen. När jag säger orkar menar jag inte att jag inte orkar rent fysiskt, det är mentalt jag inte orkar. Jag är mentalt slutkörd. Somnar oftast före barnen alternativt inte sover alls, som idag. Sover skit i flera dagar tills jag däckar kl 18 någon kväll. Varit till läkaren och alla prover var bra. HB, ferritin, njurvärden, levervärden, sköldkörteln osv.Hade verkligen behövt fysisk aktivitet för att få mer ork, men orkar ju inte.Vad fan gör man!?
-
Svar på tråden Orkar ingenting..
-
Jisses! Du behöver sätta gränser för dig själv. Prata med din chef och berätta hur du mår, att du håller på att bli utbränd. Tillsammans kanske ni kan hitta en lösning. Var är pappan till barnen?
Svårt att hitta motivationen till fysisk aktivitet när man redan är så utmattad. Det bästa vore väl om läkaren kunde sjukskriva dig ett tag. Men alla har ju inte råd att vara sjukskriva heller.. -
Det klart att du inte orkar, när din livssituation är som den är. Som föreslogs ovan, prata med din chef. Om arbetsbelastingen är för hög kanske du behöver jobba deltid eller vara sjukskriven ett tag.
Är du ensamstående? Kan du få någon form av avkastning med barnen? -
AvLastning, inte avkastning.
-
Jag tror att du behöver sjukskriva dig för utmattning/depression och använda första veckan till att bara vara snäll mot dig själv och göra precis det du känner för även om det bara är sova och äta goda grejer. Sen behöver du vara sjukskriven ytterligare en tid då du kan återfå ork till att styra upp rutiner att må bra av på sikt. Det är så vanligt att hamna i den situationen, och vården vet om det är min erfarenhet, så det går verkligen att få hjälp.
-
Sjukskriv dig ett tag. Försök sedan få in bra rutiner med mat, sömn, motion och lugn. Men ta det lugnt med träningen i början. Räcker med promenader om du är ovan, annars blir det med en stress för kroppen i sig. Lyssna på kroppen, vad behöver jag idag? Gör det du mår bra av.
Har själv varit och är sjukskriven sedan 1,5 år tillbaka.
-
Av samma anledning. utmattning. Men jag drog rätt in i väggen och på det började sköldkörteln säga ifrån till slut.
-
Jag är också utmattad men är det inte svårt att få godkänt sjukskrivning av försäkringskassan trots att läkaren sjukskrivet en? Särskilt för utmattning som inte går att bevisa?
-
Nej det är inte svårt. Beviset är i form av läkarintyget så det måste vara bra skrivet. Har ni någon företagshälsovård så är läkarna där oftast jättebra på att formulera intyg.Anonym (Hanna) skrev 2024-09-12 12:56:07 följande:
Jag är också utmattad men är det inte svårt att få godkänt sjukskrivning av försäkringskassan trots att läkaren sjukskrivet en? Särskilt för utmattning som inte går att bevisa?
-
Du måste ändra i ditt liv. Att bara sjukskriva dig och sedan fortsätta som vanligt är ingen idé.
Se till att du har en hanterbar arbetsbörda på arbetet, se till att du får avkastning med barnen. Det finns väl en pappa, man skaffar inte fyra barn med ett pucko.
-
Jo det verkar visst vara svårt. Om det finns Cancersjuka som inte ens blir sjukskrivna så är det inte enkelt att bli godkänd hos FK för utmattningAnonym (Nej) skrev 2024-09-12 13:42:23 följande:Nej det är inte svårt. Beviset är i form av läkarintyget så det måste vara bra skrivet. Har ni någon företagshälsovård så är läkarna där oftast jättebra på att formulera intyg.
Verkar inte spela någon roll hur bra läkaren än skriver läkarintyget