• Anonym (Lärare)

Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna

Är språklärare, även moderna språk. När jag senast undervisade det, för ungefär 20 år sedan, så förstod eleverna ju att man måste göra vissa saker för att kunna lära sig ett annat språk.

Men nu har jag elever som inte "orkar" något alls. Inte orkar de kolla upp vad orden betyder i styckeordlistan!  Och jag är jättedum och tråkig om jag säger att de inte kommer att förstå texterna alls sedan, om de inte försöker förstå dem här som ändå är fortfarande ganska korta. 

Jag provade att jobba med ordbok en gång för att de skulle se hur det blir "sedan". Men då var det bara att det var det värsta de har gjort och att de aldrig mer vill använda en ordbok. Och då pratar vi årskurs 8. 

Hur gör ni andra? Ska man ändå lätta lite på det och hoppas att de mognar? Jag har försökt vara seriös och säger att om man inte läser texten, så kommer det en övning eller ett förhör, så att man blir tvungen. Det gillar dem förstås inte. Men det borde ju rätt sätt, egentligen. Jag tänker de måste ju åtminstone ha verktygen. Alltså har jag gjort en stencil med alla svåra ord som förekommer i den lilla texten, och de ska hitta dem i styckeordlistan/alfabetiska ordlistan. Eller tänker jag fel där? 

• Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna
  • Anonym (J)

Vill de ej anstränga sig så får de dåligt betyg eller underkänt. Tänker jag.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 18:33:54 följande:

Vill de ej anstränga sig så får de dåligt betyg eller underkänt. Tänker jag.

Men om ALLA gör så? Då får man sedan höra att man måste göra något fel. Men jag gör precis som jag gjorde för 20 år sedan. Och det är stor skillnad. De "orkar " inte. 
  • Aliona

Nu är jag inte språklärare men har däremot pluggat olika språk i en väldig massa år.

Kan du inte helt enkelt gå igenom muntligt de svåra orden innan textläsningen då?

Eller bara låta dem läsa texten och fråga om de ord de inte förstår. Jag har mest pluggat utomlands och då finns ju inte översättningar utan läraren får förklara på det främmande språket vad ord betyder. 

Ett annat alternativ låt dem först läsa och sen översätta. Vad de inte förstår får de hjälpas åt att slå upp. 

• Anonym (QZ)

Jag tänker att du/skolan inte kan ha samma approach som för 20 år sedan. Eleverna är inte som för 20 år sedan, deras värld och vardag är inte som för 20 år sedan och teknologin är inte som för 20 år sedan. Så är det oavsett vad man tycker om det. Då behöver också skolan, pedagogiken och uppgifterna utvecklas och ändras för att passa idag. HUR du ska göra istället vet jag inte, det är något du som lärare får fundera på. Kanske fråga eleverna hur de lär sig bäst och om de har några idéer på hur uppgiften kan vara upplagd istället, och utgå lite från det om det kommer fram något bra?

• Anonym (Hj)
    Anonym (QZ) skrev 2024-09-16 19:05:13 följande:

Jag tänker att du/skolan inte kan ha samma approach som för 20 år sedan. Eleverna är inte som för 20 år sedan, deras värld och vardag är inte som för 20 år sedan och teknologin är inte som för 20 år sedan. Så är det oavsett vad man tycker om det. Då behöver också skolan, pedagogiken och uppgifterna utvecklas och ändras för att passa idag. HUR du ska göra istället vet jag inte, det är något du som lärare får fundera på. Kanske fråga eleverna hur de lär sig bäst och om de har några idéer på hur uppgiften kan vara upplagd istället, och utgå lite från det om det kommer fram något bra?

Fast man måste väl ändå fatta att allt inte kan vara bekvämt och roligt hela tiden
  • Anonym (Paddan)

Mitt barn går i tredje klass. De har egen iPad, och appar och spel i alla ämnen. Jag var skeptisk först, men skolan gör det väldigt bra. 
    Givetvis har de vanlig undervisning och böcker också, men det är uppenbart mer motiverande att öva tiotalsövergång på papper när de kört fast och inte kommer längre i ett spel. 

Så jag tror gamification är ett trick för att få igång eleverna. Tänk Duolingo eller quiz. Se en kort tiktok-video på språket och prata om vad de sa. Lyssna på den senaste hiten, med texten på papper och försök förstå vad det handlar om. Använd uppslagsbok online. 

Sen måste man ibland traggla verb och plugga glosor, så är det ju. Men inte hela tiden. 

• Anonym (Oj)

Det är google translate och hi Siri som gäller nu. 
    Låt dem slå upp några ord i ordlistor bara för att pröva på och sen kan du låta en elev googla något ord på uppslagsböcker på internet, använda det korrekt i en mening och förklara för klassen. Alla får googla varsitt ord och förklara. 

• Anonym (Oj)

För några år sedan slängde jag min fina encyklopedi med sorg i hjärtat. slängde även kartor och annat men det är bara att vänja sig vid att saker ändras, allt finns på nätet. Har inte lyckats känslomässigt att rensa bland ordböcker än, men jobbar på det. 

• Anonym (Oj)

Och du, det heter inte stencil längre. 

• Anonym (Mamma)

Jag tror också att du som lärare måste tänka nytt. Om man ska lära sej något är  det en billion gånger  lättare om man får göra det på ett sätt som väcker nyfikenhet. 

Min sons stora intresse är programmera dataspel. Han har passerat gymnasiet numera. Hans intresse började redan i mellanstadiet. För att lära sej mer sökte han sej till comunites som höll på med detta. Alla pratade engelska där. Det triggade honom att lära sej språket. Plötsligt en dag hörde jag ungen sitta framför dataskärmen och prata flytande engelska.  Sen åk 7 har han haft högsta betyg utan att anstränga sej. Enligt vad han själv säger har han aldrig pluggat på glosor. I spanska däremot, som han också läste gick det trögt. Undervisningen skedde på det gamla traditionella sättet. Han hatade det och lyckades aldrig hitta motivationen att lära sej språket. Med mycket möda lyckades han med nöd och näppe bli godkänd. 

Jag tror din nyckel är att ett annat sätt triggar något dom är intresserade av. Vad det kan vara och vilka metoder som finns kan du säkert få
    hjälp med inom sitt skrå. Jag har dåligt med ideer. 

Svar på tråden Lärare - vad gör ni när elever inte ens vill lära sig sånt som de redan borde kunna