Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Utmattningssyndrom

Anonym (Jag med) skrev 2024-09-17 14:34:50 följande:

Hej, jag känner igen mig.
    Sliten men kan inte sova, 
    Får skuldkänslor när jag tänker att jag ska "ge upp" på jobbet och eventuellt återhämta mig av en sjukskrivning.
    Arbetar på kontor, nya saker dyker upp hela tiden och kollegan som ska lämna över information till mig är troligtvis på bristningsgränsen hon med för allt hon lämnar över är otydligt, felaktigt vilket leder till att mina uppgifter grundar sig på felaktigheter. Det i sin tur leder till att jag får göra om det hon lämnat till mig.
    Just nu jobbar jag från 6 fastän jag börjar jobba 8, jobbar på helgerna för att hinna med allt.
    Småbarn, hus och allt därtill.
    Ingen övertid eftersom det inte ingår i mitt avtal.

Vet inte hur länge jag orkar men jag kämpar på för jag känner sån oro inför en sjukskrivning, tanken på det får mig att känna mig som en dålig mamma.
    Kommer skolan få reda på att jag är sjukskriven?
    Usch vet inte varför men känner sån skam inför att eventuellt bli sjukskriven. Känner du igen det eller är det bara jag?

Snarare blir du en dåligare mamma av att inte ta den häsla på allvar. Om inte du kan ta hand om dig själv, hur ska du då kunna ta hand om dina barn?

Nej, skolan får inte veta att du är sjukskriven om du inte själv säger något. 

Ang din kollega som ska du säga ifrån till sin chef så denne får ta en prat med din kollega ang dennes psyke. 

Sedan bör ni också ta upp arbetsmängden med eran chef. Man ska inte behöva jobba från kl 6 och helger för att hinna ikapp. Då är det för få personer för att utföra allt jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-17 19:19:27 följande:
    Du vet ju inte om det handlar om utmattning. Ett första steg borde vara att kontakta läkare så får denne göra en bedömning.
    Om man blir utmattad av jobbet så är det en tecken på utmattning/utbrändhet. 
  • EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-27 11:58:38 följande:
    Det vet du ju inte heller Borde vara logiskt att söka hjälp för de fysiska problem som ts upplever.
    Det är ett symtom på utmattelse. Men inget som säger att ts inte ska söka vård. 
  • EpicF
    Anonym (Stymie) skrev 2024-09-27 12:33:53 följande:
    Det är alldeles för enkelt att avfärda fysiska bekymmer som utmattningssyndrom. Som jag förstår så har ts inte fått rådet att faktiskt uppsöka en läkare och ta prover förrän jag ens nämnde det.
    Nej, inte i ts fall. Mycket vanligt att det börjar så. 

Tja, ts var själv inne på att kontakta vc (vårdventralen). Och h*n ska även ta upp arbetsbördan med sin chef. 
Svar på tråden Utmattningssyndrom