Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Säga till chefen?

Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:02:52 följande:
    Säga till chefen?

En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

Är man sjuk och har sjukanmält sig så har man lov att Gå till vc för vård. Godkänna både av fk och arbetsgivare. Vill du skämma ut sig så ja, gå till din chef och skvallra. Och nej, det är inte ogiltig frånvaro att vara sjuk och gå till vc.
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:08:16 följande:
    Ska man till VC så får man ta ledigt är mitt tycke.
    Jag har frågat. Hon påstod hon hade jävulsk urinvägsinfektion och var tvungen att akut uppsöka VC. Det behöver man inte vara sjukanmäld för tycker jag utan man kan jobba trots det. Har själv haft urinvägsinfektion och jobbat på ändå.
    Och ja, även UVI är giltig orsak att både vara sjukanmält och gå till vc. Att du kan jobba med UVI innebär inte att alla kan det. UVI ter sig olika för olika personer. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:09:35 följande:
    För just det besöket kunde hon ta ledigt. Det ställer till det enormt för oss andra när nån fulsjukar sig.
    Nej, varför ska hon ta ledigt för att få till vc när hon är sjuk? Är man sjuk så sjukanmäler man sig och går till vc om det är behov. I din kollegas fall var set behov för ett besök på vc. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:18:13 följande:
    Men det var orsaken till besöket som stör mig. URINVÄGSINFEKTION. Ingen anledning att sjukanmäla sig för, utan man kan ta ledigt en del av dagen för VC och sedan komma tillbaka och arbeta igen.
    Bara för att du anser att man inte behöver sjukskriva sig vid UVI får stå för dig. UVI är en giltig orsak för att sjukskriva sig. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Det är väl tur att du inte är det då, för då hade du begått tjänstefel, varit en dårlig chef och en dårlig handläggare. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Och sedan när botades UVI med Alvedon? 

Ja, självklart är det lättare att skaffa vikarie vid planerad frånvaro. Men sjukdom är sällan planerad på förhand... 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:25:07 följande:
    Vill tillägga att jag har paracetamol/Alvedon på recept och är tvungen att besöka en VC innan apoteket. Oklarheter?

Finns många som har det, men det hjälper inte mot UVI. 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-20 08:53:52 följande:
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Ja, är man sjuk så håller man sig hemma OM man inte är i behov av vård. Vård som fås på VC i första hand. Även de som är sjuka kan behöva handla mat. Utmärkt tillfälle att ta det i samband med ett vc besök. 

Om man ska stanna hemma i sängen beror på hur sjuk man är samt vad man är för person. Det inte alltid att sjukdom blir bäst av att hålla sängen hela dagen. 

Jag, som chef, hade inte sagt nämnvärt om min medarbetare varit på vc samma dag senne sjukskrev sig. Personen var i behov av vc-vård pga sjukdom. 

Däremot hade jag precis om andra skrivit, tagit ett allvarligt samtal med den som kom och klagade på en sådan banal sak som varför en sjukskriven kollega är på vc. 

Tack och lov så är det uppenbart att du trollar, dör inge människa kan vara så korkad att man springer till chefen pga att en sjukskriven kollega är på vc. 

Vad gör du om du möter en kollega som är sjukskriven på utbrändhet, på ett träningscenter? Springer du till chefen då med? 
Svar på tråden Säga till chefen?