• Anonym (Kollega)

Säga till chefen?

En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

• Svar på tråden Säga till chefen?
  • Anonym (Otroligt från dig)

Jag hade straffa dig om jag var chef och du kom rapportera en sån grej. Det spelar ingen roll var du såg honom. Säger han är sjuk betyder att han inte mår bra. Man kan vara sjuk och kunna gå.
    Hab är kanske på vårdcentralen för att söka vård. 
    Och till slut it is none of your business. 

• Anonym (Grät)
    molly50 skrev 2024-09-19 13:17:24 följande:
    Då har du nog aldrig haft en kraftigare uvi.
    Har man det så vill man inget hellre än att ta sig till vc och få en antibiotikakur.
    När man väl fått det så brukar det snabbt gå över och man kan gå och jobba igen.
    En gång hade jag så ont att jag grät vid receptionen.
    Det började att göra ont en dag och värken kom och gick. När jag trodde att det hade gått över av sig själv så kom qll smärta under natten. Dagen efter var jag på vårdcentralen utan att ha bokat tid och bad om hjälp.

Fick snabbt hjälp och var jätte tacksam.
  • Virriga Vera

Sist jag hade UVI kissade jag blod, hade feber och så ont att jag knappt vågade gå på toaletten. Det tog 3 dagar innan febern gick ner och smärtan började lägga sig.

• Anonym (Grät)
    mammatill6 skrev 2024-09-19 16:24:52 följande:
    Du vet att man kan må förjävulskt dåligt av en uvi? Bara för att du inte gjorde det? 
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:26:26 följande:
    Om jag hade varit chef eller handläggare på FK hade jag aldrig accepterat UVI som skäl att vara borta från arbetet.
    Vad är i din värld godkända anledningar för att vara borta då? Du vet att en uvi kan bli så jävlig så du hamnar på sjukan? du vet att det kan innebära att man springer på toan 10 gånger i timman? Man kan må illa, feber, enorma smärtor? Är det inte godkänt för dig att vara hemma för? och vad stör det dig? om hon tagit semester för det så hade hon ju ändå varit borta.
    Ibland hinner man inte ens fram till toaletten.Gråter
  • molly50
    Anonym (Grät) skrev 2024-09-19 17:11:56 följande:
    En gång hade jag så ont att jag grät vid receptionen.
    Det började att göra ont en dag och värken kom och gick. När jag trodde att det hade gått över av sig själv så kom qll smärta under natten. Dagen efter var jag på vårdcentralen utan att ha bokat tid och bad om hjälp.

Fick snabbt hjälp och var jätte tacksam.
    Ja,jag har legat dubbelvikt i soffan/sängen och haft ont och frossa.
    Och sen får man springa i ett på toan och pinka taggtråd.
    Så den som påstår att det inte är en orsak att sjukskriva sig har aldrig haft en riktig uvi.
  • FruTe
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 13:11:05 följande:

Så bara för att jag tycker MAN TAR LEDIGT för att besöka VC så är jag ett troll?? Hur tänker ni?

HUR TÄNKER DU EGENTLIGEN?!
  • Anonym (Lova)

Men är du på riktigt?!! Men skvallra du till chefen om du tror det gör dig duktig. Tror du bara kommer framstå som dum så mitt råd är att du avstår. 

• Anonym (Va)

Men sluta .Ingen diktatur här tack.

• Anonym (H)

TS, kan du svara på varför du var på vårdcentralen? Vad ger dig rätt att fråga vad kollegan gjorde där? Det är väl inte så illa att du själv jobbar inom vården?

• Anonym (Va????????)

Hur menar du att hon ställer till det för er andra för att hon sjukskriver sig istället för att ta ledigt? hon är ju bort ifrån jobbet ändå.
    Troligtvis hade hon ont och ringde VC och visste inte vilken tid hon skulle få när hon sjukskrev sig. Du vet inte hur hon mådde eller hur ont hon hade.

Och hur menar du att hon ställde till det för er andra? du var ju inte heller på jobbet om du såg henne på VC, eller var du på lunch? och vad gjorde du på VC?

Chefen kommer att tycka att du är löjlig om du tar upp att hon var på VC, chefen kan inte heller veta hur ont hon hade eller hur hon mådde och självklart får man gå till VC om man sjukskrivit sig. 

Svar på tråden Säga till chefen?