• Anonym (Kollega)

Säga till chefen?

En kollega som sjukanmälde sig igår såg jag på vårdcentralen igår eftermiddag. Är man sjuk håller man sig hemma, är mitt tycke. Ska jag säga till chefen? Är inte det ogiltig frånvaro?

• Svar på tråden Säga till chefen?
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Ja, för uvi kan man ju planera 😂😂
  • Anonym (sist)

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Lite skillnad på att fylla på ett recept man redan har/behöver mot att få en plötslig infektion. Men ärligt, antingen har du knaprat för ånga alvedon eller så har sjunger du vaggvisor om kvällarna till dina 11 barn, som du kanske eller kanske inte har.
  • Anonym (Herreminje)

Är du på riktigt?

Oavsett om kollegan tagit dagen som semester eller sjukfrånvaro hade det ju skett lika fort. Eller tänker du att man planerar in en UVI lite sådär om 4 veckor med start på en onsdag?
  • Cat71

Nu tror jag eg att TS trollar men jag svarar ändå.
    För jag ÄR chef. Och hade någon av mina medarbetare kommit till mig med ett sådant här klagomål hade det lett till ett allvarligt samtal med personen i fråga, dvs den som klagade. 

Hela klagan består av fel på fel på fel. Hade personen vägrat förstå sina fel hade jag övervägt att ge en skriftlig varning. 

• Meddelande borttaget
  • Mimosa86

Och? Det är inte ditt ansvar att lösa bemanningen. Det är din chefs uppgift. Så släpp det. Fokusera på dig och ditt. 
  • Agda90

Men då så. Då söker kollegan ledigt den 10:e oktober för hon kommer att ha uvi då och behöva gå till doktorn. 

Du är så ute och seglar så det visslar om det!
    Urinvägsinfektion ÄR EN PLÖTSLIG SJUKDOM!

• Anonym (Sponken)

Tro-lo-lo troll fredag

• Anonym (Kollega)
    Cat71 skrev 2024-09-19 23:52:35 följande:

Nu tror jag eg att TS trollar men jag svarar ändå.
    För jag ÄR chef. Och hade någon av mina medarbetare kommit till mig med ett sådant här klagomål hade det lett till ett allvarligt samtal med personen i fråga, dvs den som klagade. 

Hela klagan består av fel på fel på fel. Hade personen vägrat förstå sina fel hade jag övervägt att ge en skriftlig varning. 

Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
  • mammatill6

Du kan väl inte jämföra köpa hem alvedon med att gå till en vårdcentral när du är sjuk. skulle du vara hemma och vara sjuk och behöva alvedon går du ju till apoteket och köper det, när du är hemma sjukanmäld. Är anledningen till att du behöver alvedon inte så allvarlig att du ändå kan arbeta går du dit på din fritid. Jag kan behöva alvedon när jag får förjävligt ont i axeln så jag inte klarar arbeta.

Planerad ledighet, menar du att man ska planera när man ska få uvi så chefen kan planera in vikarier. och du missar poängen, man kan bli rejält sjuk av uvi även om inte du blev det. Du vet att man kan hamna på sjukan av uvi? Det kan gå upp i njurarna? Du vet att det kan göra så ont att kissa så du skriker?
Svar på tråden Säga till chefen?