• EpicF

Kan autism/Aspergers botas?

Lenobia skrev 2024-10-14 06:43:44 följande:
    Ja, autism går att botas. Bara att googla autism free diet/autism gluten free diet cures autism. 

Det finns måååååånga testemonies med många barn med autism som blir mycket bättre, alternativt blir botade helt och hållet.

Själv kan jag intyga att gluten kan påverka hjärnan vid autism, fast i mitt fall så ha min min autism blivit värre, efter jag käkade gluten med flit, och då skapades en nocebo-effekt(motsatsen till placebo). 

Jag säger inte att det är något dåligt att ha autism, men om man vill bli botad, så ska man veta att ja, det går att bli botad, eller i vart fall bli mycket bättre. 
    Nej, det går inte att bota med glutenfri kost. Att många upplever att de blir bättre är en helt annan sak. 
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-15 13:57:00 följande:
    Nej. Det är en funktionsnedsättning, funktionsvariation är inte ett nytt ord för samma sak så där väljer varje person själv vilket ord som känns bäst. Funktionsvariation fungerar som övergripande ord när det gäller grupper etc men själv... Nej inte för mig.
    Funktionsvariation är inte lika kränkande som funktionsnedsättning. 

Npf-diagnoser behöver inte alltid innebära att man är "konstig", vilket funktionsnedsättning ofta indikerar till. Därför är funktionsvariation ett bättre ord för alla med npf-diagnoser. 
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-18 22:27:09 följande:
    Vad babblar du om? Nej, det är inte ens ett ord som är menat att användas för att byta ut det andra. Funktionsvariation kan vara betydligt mer kränkande med att folk då tycker att det bara är variationer... NPF är en funktionsnedsättning även om vissa delar kan vara positiva kommer man inte från att diagnoserna är hinder.
    Nej, det är inte en funktionsnedsättning .

Nej, diagnosen är inte alltid ett hinder i livet. 
  • EpicF
    Anonym (g) skrev 2024-10-19 06:45:06 följande:
    Ingen förståelse här inte. Det ÄR en nedsättning, är det inga nedsättningar får man inte diagnos. Funktionsvariation är menat att användas på ett helt annat sätt vilket är meningslöst att ta här med dig, finns info att finna enkelt.
    Du förstår fortfarande inte. Nej, helt ok det. Tur att det finns normala personer som vet att det heter funktionsvariation. 
  • EpicF
    Lenobia skrev 2024-10-19 19:53:52 följande:
    Om det inte är en funktionsnedsättning, varför finns då habilitering? LSS? Särskola(ja, innan LGR-11 så sattes personer med autism/AS in på särskola).
    För att det finns personer med npf-diagnoser som är i behov av LSS-stöd...
  • EpicF
    Anonym (Lars Söderdahl) skrev 2024-10-20 03:14:37 följande:
    Hur vore det om du åtminstone fattade vad diskussionen handlar om och svarar på samma plan? Det som du pratar om håller säkert många med om men i den här diskussionen är du ju på fullständig yxskaft-nivå.
    Nu svarade jag dock på en fråga och diskussion om husr ordet funktionsnedsättning vs funktionsvariation. 

Du kanske borde hänga med om hur diskussionen uttartar sig. 
  • EpicF
    Anonym (Lars Söderdahl) skrev 2024-10-21 08:41:37 följande:
    Sedan kan man ju ockå anse att du istället borde svara på samma plan som övriga och inte på ren yxskaft-nivå. Kanske.
    Eller så kan du följa med o diskussion istället för att trakassera enskilda medlemmar.
Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?