• Sparklinggrey

Gravid med bf Juni 2025!

Hej och välkommen till tråden och stort grattis till er graviditet! Här kan vi dela med oss av vår resa från start och bara hoppas att vi alla kommer i mål!❤️

• Svar på tråden Gravid med bf Juni 2025!
  • Kommerintepåettnamn

Gick in i vecka 12 idag och illamåendet har börjat lätta
    men behöver fortfarande mina lergigan. Jag har dock börjat få foglossning och får ont i ländryggen efter att varit och handlat, även om jag inte burit tungt. Trappor och promenader gillar inte kroppen, den mår bäst att sitta eller ligga ner. Jag hade sett fram emot en ?hälsosam? graviditet med mycket rörelse, bra mat men istället vill jag knappt röra mig och är konstant hungrig. Gått ut 6kg redan vilket ger mig ångest. Någon som känner igen sig?

• Essential
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-11-26 19:55:42 följande:

men behöver fortfarande mina lergigan. Jag har dock börjat få foglossning och får ont i ländryggen efter att varit och handlat, även om jag inte burit tungt. Trappor och promenader gillar inte kroppen, den mår bäst att sitta eller ligga ner. Jag hade sett fram emot en ?hälsosam? graviditet med mycket rörelse, bra mat men istället vill jag knappt röra mig och är konstant hungrig. Gått ut 6kg redan vilket ger mig ångest. Någon som känner igen sig?

precis samma för mig förutom foglossningen. :/

• knyttets
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-11-26 19:55:42 följande:

Absolut! Väntar andra barnet och är i vecka 12. Känner mig så stor och klumpig redan. Gått upp 5kg och knappt kunnat motionera pga många veckors illamående och nu då det lättat någon form av evighetsförkylning. Märker också att musklerna inte är i samma form denna gång, får lätt ryggvärk om jag lyfter och bär mycket och kramp i magmusklerna om jag rör mig för snabbt.
  • Kommerintepåettnamn

Skönt att höra att man inte är ensam. Alla kollegor och liknande säger bara något i stil med ?jag gick bara upp 10kg och då åt jag en semla varje dag? eller ?jag tränade mitt sista träningspass på gym dagen innan förlossning? och själv är man redan upp 6kg och kräks om jag får för fort så jag får upp pulsen ????

• Massivt golv

Är jag knäpp?

Barnet är välkommet och redan älskat, men jag får ångest av att se att min kropp förändras. Jag är i vecka 13+1, så jag är ju mest lite svullen och inget syns när jag har kläder på mig. Har gått upp knappt två kilo och mår egentligen toppen (inget illamående eller foglossning, pigg osv) men att byxorna känns tajta över magen på kvällen känns jättejobbigt. Jag är väldigt hungrig, men Livsmedelsverkets ord ekar i huvudet. "ät inte för två, i början av graviditeten behöver du inte mer kalorier än ett extra äpple om dagen". Jag äter ju givetvis när jag är hungrig, men inte utan grubblerier. 

Samtidigt känner jag mig astöntig över att jag mår dåligt eller klagar över en helt naturlig viktuppgång och en hittills lätt och behaglig graviditet. 

• Anonym (Gravid)

Hej!
    Kanske konstig fråga men är det nån här i tråden som sköter FB-gruppen bf juni? Jag har skickat en förfrågan att gå med för typ fyra dagar sen men inte blivit godkänd 😔 väntade med att gå med tills vi berättat för alla släkt/vänner/familj och har längtat. Men nu blir man inte insläppt? Haha

• Kommerintepåettnamn
    Massivt golv skrev 2024-12-03 18:41:23 följande:

Är jag knäpp?

Barnet är välkommet och redan älskat, men jag får ångest av att se att min kropp förändras. Jag är i vecka 13+1, så jag är ju mest lite svullen och inget syns när jag har kläder på mig. Har gått upp knappt två kilo och mår egentligen toppen (inget illamående eller foglossning, pigg osv) men att byxorna känns tajta över magen på kvällen känns jättejobbigt. Jag är väldigt hungrig, men Livsmedelsverkets ord ekar i huvudet. "ät inte för två, i början av graviditeten behöver du inte mer kalorier än ett extra äpple om dagen". Jag äter ju givetvis när jag är hungrig, men inte utan grubblerier. 

Samtidigt känner jag mig astöntig över att jag mår dåligt eller klagar över en helt naturlig viktuppgång och en hittills lätt och behaglig graviditet. 

Jag förstår dig HELT. Jag har sån ångest av att jag i 12+0 redan gått upp sex kilo.. kollar ner på min extremt uppsvullna mage (tror mitt magkatarr har triggats av graviditeten) och känner bara.. nej.. Är det ditt första barn?
  • Massivt golv
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-12-03 21:49:58 följande:
    Jag förstår dig HELT. Jag har sån ångest av att jag i 12+0 redan gått upp sex kilo.. kollar ner på min extremt uppsvullna mage (tror mitt magkatarr har triggats av graviditeten) och känner bara.. nej.. Är det ditt första barn?
    Tråkigt att du känner samma, men skönt att inte vara ensam. Ja, det är mitt första barn.
    Försöker ställa in mig på att jag kommer få en rejäl mage eftersom jag är kort och min man är över 190. Just nu känns det väldigt jobbigt dock. 

Förhoppningsvis känns det bättre när magen ser ut som en riktig gravidmage och inte bara som julgodis och att man behöver bajsa :P 
  • knyttets

Nu har vi varit på ultraljud och allt ser bra ut! Känns som att det äntligen går att slappna av lite. Snart 13 hela veckor och måendet går hela tiden mot det bättre! Är också kort och magen är gigantisk nu andra gången, men försöker att bara njuta då jag är osäker på om vi vill ha fler barn och det här kanske blir sista graviditeten. Skönt hursomhelst att inte känna stress över att behöva gömma magen längre, för det börjar bli omöjligt😅

• Maelle89

Igår fick vi vårt svar på NIPT och det såg normalt ut. Fick även veta kön och jag blev väldigt chockad. Har två pojkar innan och där jag mått likadant på deras graviditeter, denna mår jag helt annorlunda. Jag  har alltid haft känslan att jag bara kommer få pojkar men ändå var känslan tjej eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt. Så igår så kom resultat och vi väntar ännu en pojke. Så självklart men ändå förvånad eftersom mitt mående är så annorlunda. Nu känns det lite mer verkligt och nästa vecka är det dags för ultraljud igen. Spännande om vi kan se kön där oxå men NIPT ska ju vara 99 % säkert. 

Jag är ändå förvånad över att denna graviditet är så annorlunda mot tidigare. Kanske är för att jag är äldre nu ;) Är ändå 10 år sen jag var gravid sen sist. 

Svar på tråden Gravid med bf Juni 2025!