• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (Annat)

Att ni inte vill delta är en sak men att säga till hela klassen och alla föräldrar att de inte ska åka på en resa tror jag är fel väg att gå. Då om något, kommer ditt barn att få höra det.

• Anonym (Sara)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-20 12:37:16 följande:
    Varför tror du att jag inte agerar i något annat avseende? Nu var det det här som dök upp som jag ville ha input kring.
    Kanske därför att du inte skrivit något om vad du har gjort?? Det påverkar ju också vad man tycker att du ska göra nu. Ditt barn har gått ett år i denna klass?
    Vad har du gjort då?? Berätta gärna. Ett förslag, lär känna några andra föräldrar i ditt eget barns klass. Har barnet inte en enda kompis i klassen som han umgås med? Är alla så elaka? Då är byte av klass nummer ett och då kan du ju skita i klassresan som du vill. 
  • Anonym (Säg ifrån!)

Jag önskar att mina föräldrar hade vågat säga ifrån när jag gick i en sådan klass och var i samma situation, detta var i 6:an. Jag hade ont i magen av oro I ETT PAR ÅR innan för att behöva åka bort med den klassen på klassresa och sova över - och det blev mycket riktigt HEMSKT också, främst för att jag inte hade någon självklar kamrat att dela tält med. Det blev "auktion till lägstbjudande", där lärarna typ försökte TRUGA mig på någon grupp, och alla sa "vi vill inte ha henne", det var något av det hemskaste jag har varit med om. Men lärarna verkade inte tycka att detta var något konstigt eller fel.  ???!!!

Saken var den att jag var rädd innan att det skulle bli just så, när klassresan började diskuterades redan i 4:an. Sedan verkade det som att resan inte skulle bli av ändå när det började närma sig, och jag vågade börja hoppas, men på ett möte med både barn och föräldrar så SKREK klassens två klassmammor a.k.a. skrikhalsar (vars barn var likadana, d.v.s de värsta mobbarna i klassen) igenom att det skulle vara klassresa. "DET HÖR TILL." Mina föräldrar visste hur rädd jag var, men ändå sa de inte ifrån, och det har jag aldrig förlåtit. 

Även det innan, när man skulle samla in pengar, var ett helvete för det skulle också göras i grupper, jag hade ingen självklar grupp som jag tillhörde, fick tränga mig på några, och det kändes som att samla ris till sin egen rygg. Fullkomligt värdelöst, men det gick inte att komma ur.

Detta med skolresor är också ett otyg som borde förpassas till skolhistoriens skräphög, tillsammans med grupparbeten, föredrag inför klassen, idrottsundervisning (där barnen och tonåringarna lämnas ensamma med varandra i omklädningsrum och duschar där de måste klä av sig nakna inför varandra, jag fattar inte hur det ens är möjligt fortfarande på 2020-talet), skolbaler och andra tillfällen där de som redan är utanför, blir ännu mer utanför och får lida ännu mer än under vanliga skoldagar. Men allting går så TRÖGT i skolans värld - varje förändring tar minst 100 år ifrån att problemet först uppmärksammades. 

• Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Annat) skrev 2024-09-20 12:51:45 följande:

Att ni inte vill delta är en sak men att säga till hela klassen och alla föräldrar att de inte ska åka på en resa tror jag är fel väg att gå. Då om något, kommer ditt barn att få höra det.

Då räddar hon sitt eget barn, men det finns säkert andra barn också i klassen som är livrädda för denna resa. Men som inte har några föräldrar som bryr sig om dem, eller vet vad de ska göra.
  • Anonym (Moira)

Om du inte har tänkt att flytta ditt barn från klassen så får han ju vara med och sälja saker till klasskassan. Speciellt som det verkar att han ska åka med på resan. Självklart måste man då vara med och samla ihop pengarna. 

• Anonym (mobb)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 12:59:18 följande:

Detta med skolresor är också ett otyg som borde förpassas till skolhistoriens skräphög, tillsammans med grupparbeten, föredrag inför klassen, idrottsundervisning (där barnen och tonåringarna lämnas ensamma med varandra i omklädningsrum och duschar där de måste klä av sig nakna inför varandra, jag fattar inte hur det ens är möjligt fortfarande på 2020-talet), skolbaler och andra tillfällen där de som redan är utanför, blir ännu mer utanför och får lida ännu mer än under vanliga skoldagar. Men allting går så TRÖGT i skolans värld - varje förändring tar minst 100 år ifrån att problemet först uppmärksammades. 

Word!
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-20 13:01:08 följande:

Om du inte har tänkt att flytta ditt barn från klassen så får han ju vara med och sälja saker till klasskassan. Speciellt som det verkar att han ska åka med på resan. Självklart måste man då vara med och samla ihop pengarna. 

Men LÄGG NER klasskassor, LÄGG NER insamlingar, LÄGG NER skolresor! Det blir bara elände med det, och det är också juridiskt tveksamt om man verkligen har rätt att tvinga barn och föräldrar att vara med på detta. Men det UPPLEVS ändå som ett tvång. Och kommunerna får aldrig tummen ur och förbjuder det. Kanske behövs det ett beslut på regeringsnivå för att få slut på det?

Detta är också en av många välsignelser som friskolorna fört med sig, att det har blivit så vanligt att barn byter skola nu på grund av dem, att många skolor har slutat med klasskassor därför. Det blev helt enkelt för mycket problem, när barn slutade i klassen och föräldrarna krävde tillbaka sin andel. Bättre då att lägga ner skiten helt. 
  • Anonym (mobb)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-20 13:01:08 följande:

Nej, så är det inte. Om fler är med och bestämmer att det inte ska bli nån resa alls, och ingen insamling av pengar så behöver TS barn inte vara med på något av det.

Men det krävs nog att någon vågar lyfta frågan, annars kommer de där klassföräldrarna att tvinga fram både säljgrejer och reseplanering trots att säkert flera i klassen inte trivs och helst skulle slippa vara med. 
  • Kvittning
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 13:11:10 följande:
    Men LÄGG NER klasskassor, LÄGG NER insamlingar, LÄGG NER skolresor! Det blir bara elände med det, och det är också juridiskt tveksamt om man verkligen har rätt att tvinga barn och föräldrar att vara med på detta. Men det UPPLEVS ändå som ett tvång. Och kommunerna får aldrig tummen ur och förbjuder det. Kanske behövs det ett beslut på regeringsnivå för att få slut på det?

Detta är också en av många välsignelser som friskolorna fört med sig, att det har blivit så vanligt att barn byter skola nu på grund av dem, att många skolor har slutat med klasskassor därför. Det blev helt enkelt för mycket problem, när barn slutade i klassen och föräldrarna krävde tillbaka sin andel. Bättre då att lägga ner skiten helt. 
    Ja jag förstår verkligen inte varför man absolut måste hålla på att fixa sådant. 

Jag var rätt poppis i min klass och hade jättekul på vår klassresa (och jag tror faktiskt att alla hade det då jag var den enda i mitt gäng som följde med och det var mitt gäng som var det "buffliga"). Men hade absolut kunnat vara utan och det tror jag alla andra också hade kunnat vara.
  • Anonym (Säg ifrån!)
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 13:11:22 följande:
    Nej, så är det inte. Om fler är med och bestämmer att det inte ska bli nån resa alls, och ingen insamling av pengar så behöver TS barn inte vara med på något av det.

Men det krävs nog att någon vågar lyfta frågan, annars kommer de där klassföräldrarna att tvinga fram både säljgrejer och reseplanering trots att säkert flera i klassen inte trivs och helst skulle slippa vara med. 
    Det finns ofta, i min erfarenhet, en tyst majoritet EMOT klassresor bland båda barn och föräldrar, men ingen vågar säga ifrån p.g.a. att det är klassens aggressiva och dominanta skrikhalsar (skrikföräldrarna är nästan alltid föräldrar till klassens mobbare) som skriker igenom att det ska vara klassresa. Och även om läraren är medveten om problemet, så vågar hon ofta inte säga något, hon heller. 
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass