• Anonym (ts)

Klassresa - dysfunktionell klass

Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?

Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

• Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 12:52:29 följande:
    Kanske därför att du inte skrivit något om vad du har gjort?? Det påverkar ju också vad man tycker att du ska göra nu. Ditt barn har gått ett år i denna klass?
    Vad har du gjort då?? Berätta gärna. Ett förslag, lär känna några andra föräldrar i ditt eget barns klass. Har barnet inte en enda kompis i klassen som han umgås med? Är alla så elaka? Då är byte av klass nummer ett och då kan du ju skita i klassresan som du vill. 
    Varför ska jag berätta om det? Det har inte med frågan att göra. Känner du att du har för lite info för att ge råd kan du hitta en annan tråd att skriva i.
  • Anonym (mobb)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 13:36:10 följande:
    Det finns ofta, i min erfarenhet, en tyst majoritet EMOT klassresor bland båda barn och föräldrar, men ingen vågar säga ifrån p.g.a. att det är klassens aggressiva och dominanta skrikhalsar (skrikföräldrarna är nästan alltid föräldrar till klassens mobbare) som skriker igenom att det ska vara klassresa. Och även om läraren är medveten om problemet, så vågar hon ofta inte säga något, hon heller. 
    Ja, så är det säkert. Och det är jobbigt att våga stå upp och säga ifrån, men värt mycket om man gör det.

Och ja, det är även min erfarenhet, att det är mobbarnas föräldrar som är de dominanta klassföräldrarna. Och de tillåts ofta härja fritt för att andra inte vågar eller orkar ta striden med dem.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-20 13:37:05 följande:
    Varför ska jag berätta om det? Det har inte med frågan att göra. Känner du att du har för lite info för att ge råd kan du hitta en annan tråd att skriva i.
    Jo det har verkligen med frågan att göra. Du känner alltså inget av barnen eller föräldrarna i klassen. Om det är utgångsläget ska du nog tänka över hur du presenterar din kritik.
  • Anonym (mobb)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 13:56:58 följande:
    Jo det har verkligen med frågan att göra. Du känner alltså inget av barnen eller föräldrarna i klassen. Om det är utgångsläget ska du nog tänka över hur du presenterar din kritik.
    Varför skulle det vara ett krav att lära känna föräldrar och barn för att veta att ens barn inte trivs i klassen och inte vill åka på en resa med dem? Det räcker väl att ens barn uttrycker det. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 14:24:12 följande:
    Varför skulle det vara ett krav att lära känna föräldrar och barn för att veta att ens barn inte trivs i klassen och inte vill åka på en resa med dem? Det räcker väl att ens barn uttrycker det. 
    Det är ju relevant att veta vilka personerna är om man ska kritisera dem och eller deras barn. Brukar vara en förutsättning för en bra dialog t ex. 
  • Anonym (mobb)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 14:25:57 följande:
    Det är ju relevant att veta vilka personerna är om man ska kritisera dem och eller deras barn. Brukar vara en förutsättning för en bra dialog t ex. 
    Eller så kan man säga att "på grund av hur mitt barn upplever stämningen i klassen så vill hen inte följa med på någon klassresa eller samla ihop pengar till en resa". 

Och man vet ju vilka personerna är, eftersom de går i barnets klass? Man behöver inte själv känna barnen eller deras föräldrar, utan det räcker att gå på sitt barns uppgifter. 

Dialogen tycker jag främst att skolan ska ha. Och att delta i aktiviteter från sin fritid bör alltid vara frivilligt. 
  • Anonym (Moira)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 13:11:10 följande:
    Men LÄGG NER klasskassor, LÄGG NER insamlingar, LÄGG NER skolresor! Det blir bara elände med det, och det är också juridiskt tveksamt om man verkligen har rätt att tvinga barn och föräldrar att vara med på detta. Men det UPPLEVS ändå som ett tvång. Och kommunerna får aldrig tummen ur och förbjuder det. Kanske behövs det ett beslut på regeringsnivå för att få slut på det?

Detta är också en av många välsignelser som friskolorna fört med sig, att det har blivit så vanligt att barn byter skola nu på grund av dem, att många skolor har slutat med klasskassor därför. Det blev helt enkelt för mycket problem, när barn slutade i klassen och föräldrarna krävde tillbaka sin andel. Bättre då att lägga ner skiten helt. 
    Ring till TS barns skola och säg det då. Det kan väl inte jag påverka. Nu är det bestämt att det ska bli klassresa och TS barn har tänkt att följa med. Då får man vara med och bidra. ELLER så får man stå upp för sin åsikt och säga nej tack, jag tänker inte följa med och inte heller bidra till resan. Det finns säkert fler som känner likadant. Man kan i alla fall inte följa med utan att vara med och samla ihop pengar. 
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 13:11:22 följande:
    Nej, så är det inte. Om fler är med och bestämmer att det inte ska bli nån resa alls, och ingen insamling av pengar så behöver TS barn inte vara med på något av det.

Men det krävs nog att någon vågar lyfta frågan, annars kommer de där klassföräldrarna att tvinga fram både säljgrejer och reseplanering trots att säkert flera i klassen inte trivs och helst skulle slippa vara med. 
    Precis. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 14:25:57 följande:
    Varför tror du att jag tänker peka ut enskilda föräldrar eller barn? Jag överväger som det föreslogs ovan att skriva något i stil med att bristande sammanhållning i klassen eller liknande, om jag skriver något. Då får de som känner att de bör ta åt sig ta åt sig. Och de som delar min uppfattning hör förhoppningsvis av sig. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 14:34:12 följande:
    Eller så kan man säga att "på grund av hur mitt barn upplever stämningen i klassen så vill hen inte följa med på någon klassresa eller samla ihop pengar till en resa". 

Och man vet ju vilka personerna är, eftersom de går i barnets klass? Man behöver inte själv känna barnen eller deras föräldrar, utan det räcker att gå på sitt barns uppgifter. 

Dialogen tycker jag främst att skolan ska ha. Och att delta i aktiviteter från sin fritid bör alltid vara frivilligt. 
    Ja så kan man ju naturligtvis göra. Ingen kan tvinga en följa med eller samla in pengar. Nu vill ju ts barn följa med dock. Och då kommer han behöva bidra med insamling av pengar. Ts har ingen aning om hur andra barn och föräldrar ställer sig eftersom hen inte känner någon av dem. Vill man driva att det inte ska bli någon klassresa och ingen annan tycker det lär det ju inte bli bättre för ts barn. Därav är det ju bra att lära känna någon och veta vad de verkligen tycker.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Moira) skrev 2024-09-20 14:59:22 följande:
    Ring till TS barns skola och säg det då. Det kan väl inte jag påverka. Nu är det bestämt att det ska bli klassresa och TS barn har tänkt att följa med. Då får man vara med och bidra. ELLER så får man stå upp för sin åsikt och säga nej tack, jag tänker inte följa med och inte heller bidra till resan. Det finns säkert fler som känner likadant. Man kan i alla fall inte följa med utan att vara med och samla ihop pengar. 
    Anonym (mobb) skrev 2024-09-20 13:11:22 följande:
    Nej, så är det inte. Om fler är med och bestämmer att det inte ska bli nån resa alls, och ingen insamling av pengar så behöver TS barn inte vara med på något av det.

Men det krävs nog att någon vågar lyfta frågan, annars kommer de där klassföräldrarna att tvinga fram både säljgrejer och reseplanering trots att säkert flera i klassen inte trivs och helst skulle slippa vara med. 
    Precis. 
    Det är ju inte skolan som bestämmer om klassresa. De möjliggör den genom att ge ledigt, upplåta lokaler mm, men om inte elever/föräldrar beslutar om klassresa blir det ingen.

Mitt barn vet inte om resan än. Jag tror dock att han skulle följa med för att inte verka avvikande. Jag vill inte behöva utsätta honom för det.
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass