Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Sonen vägrar gå till skolan

Varför får ni inte vara med i skolan? Han behöver ju inskolning. Jag varmed många gånger i skolan, minst två dagar per barn och termin, det gick alltid bra. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vart?) skrev 2024-09-23 10:33:04 följande:

Flyttat hit? Vart är det? Varför har inte ni föräldrar pratat ert eget språk med barnet så det kan båda språken? Är det ett tredje språk, varför har ni inte förberett barnet innan genom att lära barnet språket? 

Ansvaret att förbereda barnet för skolgången har legat hos er föräldrar. Nu får ni hjälpa barnet bäst ni kan. Det är klart att det inte är kul att gå till skolan när man inte förstår omgivningen. Prata med skolan om stöd för barnet, hjälp barnet genom att ni kanske behöver vara med och stötta. 

Det kommer ju många barn från olika länder, alla kan ju inte lära barnet svenska innan det kommer hit. Mottagandet av barn från andra länder måste ju helt tydligt bli bättre i skolan, inte underligt om vi har integrationsproblem om det fungerar så dåligt. 
  • TvillingmammaVästgöte

Mina barn hade en flicka i klassen som kom från Brasilien. Hon fick gå ett halvår i en förberedelseklass för att lära sig svenska innan hon började i vanlig skolklass.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vart?) skrev 2024-09-23 11:23:16 följande:
    De verkar ha flyttat till Turkiet från Sverige, inte tvärtom. Turkiska ambassaden bör ju veta hur det fungerar i Turkiet vad gäller skolan. 

Är det till Turkiet ni flyttat? 

Jag har ingen erfarenhet av Turkiet men vet att i många länder får föräldrar inte följa med till skolan. Tex i Spanien är det så. Man får heller ingen hjälp att komma igång med språket. De flesta som kan väljer nog internationella skolor i dessa fall.
    Det är nog bara i Sverige och kanske något annat nordiskt land, kanske Tyskland också, där man får hjälp när man immigrerar. I de  flesta länder är det ingen hjälp alls för nyanlända och inte heller får föräldrar vara med i skolan, inskolning brukar inte heller vara vanligt.
    Sverige är annorlunda , minst sagt, mot övriga världen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Deeelicious skrev 2024-09-24 01:40:46 följande:
    Har bott i Turkiet i flera år och aldrig hört talas om. i Turkiet brukar anhöriga om NÅGOT få vara nära på tex sjukhus, skola mm. Vilken stad handlar detta om?
    Ja, mycket i denna historia är lite konstigt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-09-25 07:20:10 följande:
    Är du turk? Och vet hur det fungerar i Turkiet? Eller vad är så konstigt? Herregud svenska människor och sina jävla skygglappar Asså.. 

Konstigt att du och sonen bott  ensamma i Sverige i sex år och sen plötslgt skall du flytta ihop med din man i Turkiet . Har du och din man då haft en relation under alla dessa år? Men ni har knappt träffats? 

Jag tyckte historien lät så konstig att jag undrade om den var påhittad. Om den nu är sann så tycker jag väldigt synd om sonen. Först vara helt utan pappa i sex år, sen tvingas flytta och börja i turkisk skola som sexåring.

Men att byta till privat skola kan nog vara bra. För att förbättra situationen. 

Svar på tråden Sonen vägrar gå till skolan