• Anonym (Orolig förälder)

Social ångest

Min dotter går i nian och har alltid tyckt att det är jobbigt med redovisningar.
    Men jag upplever att det blor värre

Klarar inte av att gå på lektionen. Får ont i magen, mår illa och ont i huvudet 

Jag misstänker nån form av social ångest

Jag upplever att skolan inte är till nån större hjälp tyvärr.

Jag tänker att jag ska försöka få en tid på vårdcentralen. Måste ju börja nånstans...
    Men vad kan dom göra? Samtal? Intyg på social ångest så att skolan kan anpassa?

• Svar på tråden Social ångest
  • Anonym (e)

Hon får ångest av redovisningar. Det behöver inte likställas med social fobi vilket verkar vara vad du menar med social ångest. Kurator på skolan eller UMO? Någon bra lärare som kan stötta på skolan i dennes ämne? Intyg från VC känns meningslöst då hon ändå behöver träna på det.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-23 11:56:45 följande:

Har du pratat med skolsköterskan? 

Nej inte ännu 
  • Anonym (Em)

När man undviker helt så blir det svårare och svårare. Hon kan få hjälp genom kbt att utsätta sig i lagom dos och trappa upp. Sen finns det mediciner, t ex lergigan som kan tas vid behov

Anonym (Em) skrev 2024-09-23 12:12:58 följande:

När man undviker helt så blir det svårare och svårare. Hon kan få hjälp genom kbt att utsätta sig i lagom dos och trappa upp. Sen finns det mediciner, t ex lergigan som kan tas vid behov

Ja jag har sagt det till henne att det kommer bara bli jobbigare av att undvika det, men hon fixar det verkligen inte.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-09-23 12:14:49 följande:
    Ja jag har sagt det till henne att det kommer bara bli jobbigare av att undvika det, men hon fixar det verkligen inte.
    Prata med läraren om det finns möjlighet att redovisa i mindre grupp så undvikandet inte går från 100% till 0%
  • Anonym (Lärdomen)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-23 12:12:58 följande:

Betablockerare är ett betydligt bättre alternativ eftersom det dämpar de fysiska besvären (svettningar, hjärtklappning etc). 

Till trådskaparen: kbt i kombination med betablockerare är det som fungera allra bäst. Det handlar om att bemästra situationen och med små steg i taget klara av det. 
    Anonym (Em) skrev 2024-09-23 12:17:10 följande:
    Prata med läraren om det finns möjlighet att redovisa i mindre grupp så undvikandet inte går från 100% till 0%
    Har pratat med läraren och hen har anpassat ibland med mindre grupper och dottern har blivit tillfrågad om det känns okej 
    Då har hon sagt Ja, men innerst inne är det jobbigt och dumt nog frågar hen när klassen ser.
    Såklart hon säger att det känns bra då
  • Anonym (Em)
    Anonym (Lärdomen) skrev 2024-09-23 12:17:30 följande:
    Betablockerare är ett betydligt bättre alternativ eftersom det dämpar de fysiska besvären (svettningar, hjärtklappning etc). 

Till trådskaparen: kbt i kombination med betablockerare är det som fungera allra bäst. Det handlar om att bemästra situationen och med små steg i taget klara av det. 
    Jag tar men visste inte att det skrivs ut i den åldern? Min dotter fick sertralin och lergigan men har social ångest i många och längre situationer
  • Anonym (Em)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-09-23 12:21:05 följande:
    Har pratat med läraren och hen har anpassat ibland med mindre grupper och dottern har blivit tillfrågad om det känns okej 
    Då har hon sagt Ja, men innerst inne är det jobbigt och dumt nog frågar hen när klassen ser.
    Såklart hon säger att det känns bra då
    Tror ändå att det är bra att hon utsätter sig i någon grad. Men sök hos vc också!
  • Anonym (Lärdomen)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-23 12:23:09 följande:
    Jag tar men visste inte att det skrivs ut i den åldern? Min dotter fick sertralin och lergigan men har social ångest i många och längre situationer
    Det skrivs ut i den åldern. 
  • Giftskåneman

Mina barn hade samma problem, nära att kräka av tanken att redovisa inför klassen

Jag sa att du ska tänka dig du är skådis, och att du spelar roll som nyhetsupplädare, så vi tittade gensamt på nyheterna, både svenska och utländska, så diskuterade vi, hur hade du läst upp det de sa nu, och det hjälpte faktiskt, de vågade tom skämta efter sett bbc nyheterna, de ska bara ha stödord, är allt nerskrivet är det svårare.

• Anonym (Nee)

Jag håller med om beta blockerare. Det står till och med i bipacksedeln att det ordineras vid scenskräck och det fungerar verkligen. 

Svar på tråden Social ångest