• Anonym (Em)

Social ångest

När man undviker helt så blir det svårare och svårare. Hon kan få hjälp genom kbt att utsätta sig i lagom dos och trappa upp. Sen finns det mediciner, t ex lergigan som kan tas vid behov

• Anonym (Em)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-09-23 12:14:49 följande:
    Ja jag har sagt det till henne att det kommer bara bli jobbigare av att undvika det, men hon fixar det verkligen inte.
    Prata med läraren om det finns möjlighet att redovisa i mindre grupp så undvikandet inte går från 100% till 0%
  • Anonym (Em)
    Anonym (Lärdomen) skrev 2024-09-23 12:17:30 följande:
    Betablockerare är ett betydligt bättre alternativ eftersom det dämpar de fysiska besvären (svettningar, hjärtklappning etc). 

Till trådskaparen: kbt i kombination med betablockerare är det som fungera allra bäst. Det handlar om att bemästra situationen och med små steg i taget klara av det. 
    Jag tar men visste inte att det skrivs ut i den åldern? Min dotter fick sertralin och lergigan men har social ångest i många och längre situationer
  • Anonym (Em)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-09-23 12:21:05 följande:
    Har pratat med läraren och hen har anpassat ibland med mindre grupper och dottern har blivit tillfrågad om det känns okej 
    Då har hon sagt Ja, men innerst inne är det jobbigt och dumt nog frågar hen när klassen ser.
    Såklart hon säger att det känns bra då
    Tror ändå att det är bra att hon utsätter sig i någon grad. Men sök hos vc också!
Svar på tråden Social ångest