Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Rånad hos frisören

Men vad tänker du att en frisör borde ha i timpris? Det är ju via kunder de får in sina löner). Om du räknar på vad produkterna de använder kostar, lokalhyra och löner - hur mycket i vinst tror du att de går?

Frisörer förr hade kanske inte samma vidareutbildningar som de går nu och produkterna var billigare.

Men om du räknar på det - vad tycker du de är värda i lön?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Orimligt) skrev 2024-09-24 13:51:15 följande:
    Ja, hon körde först färg i botten. Verka, skölja ur. Sen ny omgång med toning i längderna som skulle sitta länge. Säkert bästa sättet på redan färgat hår men vafan, så överdrivet tidskrävande. Minna inte priset exakt men över 2000kr
    Hade du hellre betalat 1500 kr för en behandling som givit sämre resultat och/eller hållt kortare?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Orimligt) skrev 2024-09-24 14:57:01 följande:
    Ja! Botten först och sen samma färg i längderna känns helt tillräckligt.  Hade inte en tanke på att det skulle gå att göra en helfärgning så tidskrävande, annars hade jag sagt till i förväg såklart.
    Fast det är ju med din kunskap. Är du frisör? Gör du så med gammal färg i håret kanske du får ett helt galet resultat med olika nyanser i utväxt och längder. 

Vilka andra saker vill du göra själv? Betala lite mindre på restaurang om du får lite underkokt mat? Få massage men bara med en hand?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ST) skrev 2024-09-24 15:42:02 följande:
    Det måste väl ändå bero på vilka utgifter man har? 

Och det är väl inte många i Stockholms innerstad som tar 500 för en klippning idag? Kanske en barnklippning som tar 20 minuter. 
    Hur mkt tycker du en frisör ska tjäna i månaden? Hur ofta vill du att din frisör vidareutbildar sig och blir bättre? Hur många kunder tycker du det är rimligt för en frisör att ha varje dag? Ska de få helger lediga? Kvällar?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Orimligt) skrev 2024-09-24 14:57:01 följande:
    Ja! Botten först och sen samma färg i längderna känns helt tillräckligt.  Hade inte en tanke på att det skulle gå att göra en helfärgning så tidskrävande, annars hade jag sagt till i förväg såklart.
    Och det är också rimligt att man frågar om pris i förväg när man bokar upp en tjänst. Det är ju helt orimligt annars - skulle du anlita någon annan hantverkare utan att kolla om vad slutsumman hamnar kring?
  • Anonym (Hm)
    Studentpappa skrev 2024-09-24 20:48:24 följande:
    Det är ju helt avhängt vad material och lokal kostar. En hantverkare kostar ju 6-700/h + moms inkl verktyg men exkl material. En frisörska kan man väl likställa med en sorts hantverkare.

Kör dom dubbla eller trippla kunder samtidigt i färgen samtidigt skulle jag inte se det som rimligt om det inte gynnade mig som kund. Ungefär som att snickaren sprang hos grannen medans färgen torkade men fakturerade båda 8h/dag. 
    Vilka frisörer kör 3 samtidigt?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-09-24 20:45:14 följande:
    Det var en impuls att gå dit då jag oväntat fick några timmar ledigt och jag förväntade mig att det skulle kosta en del men inte nästan tre tusen..Det här är en frisör som ligger i Örebro. Jag hade förstått om det var Stockholm, Göteborg eller Malmö men i Örebro..
    Det är skillnad på hantverksjobb och ett frisörbesök så rätt kass jämförelse 
    Det är absolut ingen skillnad. Båda är hantverk, på olika vis.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-09-24 20:38:57 följande:
    Det behöver nödvändigtvis inte bli ett sämre resultat bara för att någon tar mindre betalt. 
    Om du tar mindre betalt för att du hastar mer,är sämre utbildad eller jobbar dig in i väggen så blir det det 

Skulle du själv vilja gå ned i lön?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Omkostnader) skrev 2024-09-24 21:34:59 följande:
    Så medan färgen verkar så ska frisören vara sysslolös? Eller hur tänker du? 
    Du tror inte det finns annat de behöver göra? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Omkostnader) skrev 2024-09-24 22:25:43 följande:
    Det är klart jag vet. Ville veta hur den vars inlägg jag citerade resonerade. Jag vet hur länge färgen behöver verka och att man som regel utan problem hinner med en klippning av en annan person under tiden... samtidigt som frisören har koll på färgprocessen på den andra kunden. 
    Så du tycker att frisörer ska jobba på fullt blås hela dagarna så du ska få en lyx behandling lite billigare.

Vad händer om npgotyblir fel i färgen och måste korrigeras, pga att kundens hår beter sig oväntat? Ska den som klipps då sitta och vänta?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Omkostnader) skrev 2024-09-25 07:34:42 följande:
    Jag har noll problem med frisörers priser. De väljer själva om de vill ha en kund till under tiden. Min frisör är fasen inte billig och färgar håret gör jag inte. 
    Men dåså.

Jag reagerade på tanken att det borde kunna bli billigare för att frisörerna skulle kunna ta 2-3 personer parallellt och att man då skulle dela på timpengen. Det känns orimligt.
  • Anonym (Hm)
    Studentpappa skrev 2024-09-25 19:43:27 följande:
    Påverkar det inte kunden så visst. Men vänd på resonemanget, klipp inkl färg tar två timmar och argumentet att xxxx sek inte är dyrt för två timmars arbete enligt många här inne. 

Men är det verkligen två timmars arbete som utförs om kunden sitter och väntar på att färgen torkar 40% av tiden och frisören klipper någon annan under tiden? 

Det är givetvis upp till kunden att avgöra om det är ok.  
    Fast du upptar en stol i 2 h oavsett. Då får man väl sätta sig i något allmänt väntrum då.
  • Anonym (Hm)
    Cathariiina skrev 2024-09-25 18:46:11 följande:

Detta är varför min dotter och jag inte går till frisören, utan fixar håret på varandra. Det går precis lika bra och är gratis respektive oerhört mycket billigare! Det finns ju även så många bra gör-det-själv-produkter nu, om man vill slinga, bleka eller färga. Samt instruktionsvideos på Youtube. Det är ju inte rocket science, precis!

Har du inte någon fingerfärdig släkting eller väninna som kan hjälpa dig i stället? 

Vilket enormt nedvärderande inlägg mot frisörer som vidareutbildar sig.

Hur många balayage gör du och dottern på varann? Hur många nyanserihar eller uppklippningar?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-26 09:39:23 följande:
    Är det relevant? De gör ju vad de tycker blir bra och är nöjda med att det blir billigt.

Jag målar huset själv. Det skulle säkert bli bättre om jag betalade någon för det men jag är nöjd. Vilket hån mot målarkåren!
    Jadå men att uttrycka att det inte är rocket science och blir lika bra är hånfullt mot en yrkeskår, att likställa att slänga i en boxfärg och klippa rakt hår (som inte skulle kosta mkt hos frissan heller) mot avancerade tekniker.
  • Anonym (Hm)
    Cathariiina skrev 2024-09-26 14:42:33 följande:
    Först och främst så gör min dotter som jag säger, vilket frisörskorna ofta inte gör. Jag kommer ihåg tillfällen när jag gick hem gråtande från salongen. Jag hade t.ex. sagt "jag vill ha behålla längden", och sedan sjunkit ned i en damtidning. Nästa gång jag tittade upp hade jag typ inget hår kvar... och sedan ska man betala för eländet också! Detta problem har blivit större med åren, då så många frisörskor är invandrare nu. 

Eller så sa jag "jag har väldigt kraftigt hår, så permanentvätskan måste vara stark och sitta länge". Ändå var det bara lite fall i håret, om ens det, när spolarna kom ur. För tjejen gjorde bara som vanligt ändå. 
    Nu tror jag dels du överdriver kraftigt för få frisörer klipper snagg om du ber om toppar. Samtliga frisörer jag gått till senaste 10 åren har stämt av längden innan de börjar också så jag vet inte vad för frisörsalonger du har nära dig. Att du betalar när du är missnöjd med en tjänst är ju något du också får jobba på själv att våga säga ifrån när du är missnöjd.

Att permanenta håret på det viset låter också som att det var ett tag sen du besökte en salong. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-26 12:36:34 följande:
    Det är det ingen som har gjort heller.
    Cathariiina skrev 2024-09-26 08:37:06 följande:
    Vi gör inget sådant, men det är inget vi skulle vilja ha heller. 
    Fattar inte vad du svarar på ens, men jo personen jag besvarade uttryckte sig så.
Svar på tråden Rånad hos frisören