Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Anonym (V) skrev 2024-09-29 17:39:48 följande:
    De är inte bjudna för att de råkar vara någons partner utan för att de är NÄRA VÄNNER. Alltså en egen inbjudan och inte i egenskap av att vara någons respektive.
    Återigen så handlar det om att man inte bjuder alla utom en. Oavsett om de råkar vara nära vänner med den nya partnern eller ej. Det tillhör vett och etikett.
    Skulle du resonera på samma sätt om man bjuder till barnkalas och bjuder alla i klassen utom en?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 21:01:27 följande:
    Och det tycker du ju är helt ok när man har tjejmiddag. Därav är du inte konsekvent.
    Jag tycker inte att det är samma sak.
    En tjejmiddag är en middag för bara tjejer. Då bjuder man inte in deras partners.
    På en 40-årsfest där man bjuder in alla vänner med partners så bjuder man inte in alla utom en.
    Ser du skillnaden?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 21:03:57 följande:

Om man ha klassfest så då ska
    man bjuda alla som är klasskamrater.

Om man har fest för nära vänner så ska man bjuda alla som är nära vänner.

Och om en av vännerna har träffat en ny partner så bjuder man in även den.
    Eller var tycker du gränsen går för när det är dags att bjuda in vännens nya partner?
    De har trots allt varit tillsammans i ett halvår.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 21:01:27 följande:
    Och det tycker du ju är helt ok när man har tjejmiddag. Därav är du inte konsekvent.
    Jag har för övrigt aldrig sagt att jag tycker det är ok att bjuda alla utom en på en tjejmiddag heller.
    Så tillskriv mig inte åsikter jag inte har,tack
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 21:47:59 följande:
    Du tycker ju det är ok att inte bjuda partnern som är gubbe om det är en tjejmiddag
    Men kära nå´n! Förstår du verkligen inte eller gör du dig bara till?
    På en tjejmiddag bjuder man inte in några partners alls då den bara är för tjejer.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-29 21:51:25 följande:
    Om festen är för nära vänner så tycker jag går gränsen när man är nära vänner. Kan ju vara nära vän till värden även om de bara varit ihop en vecka. Det kan ju också hända så hur länge de varit tillsammans är inte relevant när festen är för nära vänner. Det har inget att göra med längden på ett kärleksförhållande utan om personen i fråga är nära vän till värden för festen
    Och om en  nära vän träffar en ny partner så brukar man väl vilja lära känna den också.
    Och då är väl en fest ett bra tillfälle.
    Annars kan man träffas innan festen och lära känna varandra.
    Så jag tycker inte att det argumentet håller att festen bara är för nära vänner.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 00:27:59 följande:
    Och på samma sätt så bjuder man på en middag för nära vänner inte in några andra då den bara är för nära vänner. Förstår du verkligen inte eller gör du dig bara till?
    Och eftersom alla är nära vänner så bjuder man in alla. ven deras partners.
    Det tillhör vett och etikett.
    Att du och ett par stycken till tycker det är helt ok att utesluta endast en person från en fest tillhör förhoppningsvis ovanligheterna.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 00:31:52 följande:
    Argumentet att en fest för nära vänner är enbart för nära vänner håller alldeles utmärkt, spelar ingen roll vem du anser att TS ska vilja lära känna, det förändrar inte vad nära vänner innebär och just det här tillfället var reserverat nära vänner, precis som en tjejmiddag är reserverat tjejer, som förövrigt också skulle kunna vara ett tillfälle att lära känna någons nya gubbe om man nu verkligen vill det
    Det är fortfarande skillnad på att bjuda någons gubbe på en tjejmiddag och på att bjuda in någons partner på en fest för båda kön.
    Men du tycker kanske man ska bjuda in allas partners på en möhippa eller svensexa också?

Hur tror du att det känns för den som blir utesluten eller för den delen för den vars partner inte blir bjuden?
    För mig skulle det kännas som att jag/partnern inte räknas som en i gänget.
    Jag kan ta ett exempel.
    Min man ska på fest med sina arbetskamrater i helgen.
    Inga respektive är medbjudna och det gör mig ingenting. Jag är bara glad för hans skull att han får komma ut och ha lite kul.
    Men hade allas respektive blivit medbjudna utom jag så hade jag reagerat.
    Ser du skillnaden?
  • molly50
    Anonym (Dc) skrev 2024-09-30 13:38:25 följande:
    Hur orkar ni fortsätta tjafsa i en förmodad påhittad tråd? 

Många trådar på FL verkar skapas i syfte att väcka debatt och diskussion, och ni går på det varje gång. Helt otroligt.
    Jag tycker att diskussionen i sig är intressant. Trolltråd eller ej.

Dessutom går det ju att anmäla om man misstänker att tråden är hitttepå.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-09-30 17:59:50 följande:
    Nej personen i fråga var inte nära vän så nej inte alla
    Jag tycker inte det spelar någon roll om de är nära vänner,så det behöver du inte ta upp igen.
    Är man nära vänner så vill man lära känna deras nya partners också. Och då är det ett bra tillfälle att bjuda dem på fest.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?