• Anonym (Sviken man)

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Hej,

Jag ska försöka sammanfatta min situation kort. Och utan alltför utlämnande detaljer.
    Jag är gift med min fru sedan närmre 10 år, tillsammans mellan 10-15 år.

Vi har haft två kriser tidigare, som båda handlat i huvudsak om att hon fått känslor för, och agerat på dom... med två olika män. Den ena mer allvarligt. Som hon låg med flera gånger samt sexting mm.

Efter väldigt mycket funderande, och en massa jobb med familjerådgivning mm. så beslöt jag mig för att ge det en sista chans, och vi fick det efter ett tag mycket bättre. 

Naturligtvis finns saker i vår relation som gjort att vi också glidit isär lite. Dock inget som ursäktar otrohet. 

Nu kände jag att något var fel, fick misstankar och ertappade henne med en ny kille, som hon är vän med och svurit att det endast är vänskap. Men de sågs, och jag hittade dom kramandes... 

Nu blev det såklart kris igen... Jag känner att det är svårt att se att det här ska gå att rädda. 

Jag har ställt henne lot väggen och sagt att hon måste välja nu om det är oss hon vill satsa på, och försöka rädda nåt. 

Hon kan inte göra ett tydligt val. Jag längtar efter att skaffa barn, vilket börjar bli lite bråttom i vår ålder... och jag har varit tydlig med att jag söker stabilitet, och familj i mitt äktenskap. Jag tror dock hon önskar mer frihet.

Så... det logiska är att vi skiljer oss, och både jag och hon kan söka vad vi önskar på annat håll. Detta trots att jag älskar henne än. 

Men... när jag ställer henne inför det tycker hon att hon inte förstår varför det måste gå så fort, att ta så viktiga beslut. Vi har ju levt så många år ihop. Osv...

Jag känner att det inte är kort tid, att ställas inför detta val nu, där jag anser att vi måste bestämma oss inom några dagar, en vecka från nu. Hon har redan haft ett par veckor på sig. 
    Dessutom två tidigare kriser, orsakade av otrohet, som nu återkom en tredje gång... (som jag känner till, kan ju funnits fler...)

Hon har oratat med sin psykolog,  och psykologen tyckte vi skulle dela på oss ett tag, på prov.

Jag har sagt till frun att jag inte kan ställa upp på det. Om vi delar på oss så är det inte på prov, utan då vill jag vi skils. Jag kan inte gå i limbo, och ovisshet. Låta henne känna sig fram om nån annan är mer intressant...

Det kan vara sista chansen jag har, innan jag känner mig för gammal, att gå vidare i mitt liv och förhoppningsvis kunna få familjeliv med någon annan. 

Jag sköter det mesta kring hushållet... trädgård, matlagning osv... samt har ett krävande men ganska välavlönat jobb, med goda utvecklingsmöjligheter... Hon tycker jag är dålig på att ha socialt umgänge utanför vårt förhållande,  och hon känner sig instängd.  
    Hon är kreativ, och spontan... rastlös. 

Så... min fråga till er i denna situation är: är det så orimligt att jag kräver ett beslut här och nu?

Med tanke på att detta problem med otrohet (och i samband med det osäkerhet kring känslorna för mig) har återkommit känner jag att jag i själva verket gett henne lång tid... men nu måste jag få ett snabbt avslut... eller ett väldigt övertygande åtagande för oss, från hennes sida.

• Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.
  • Dimisi

Din önskan om snabbt och definitivt beslut är rimlig. Men det är också logiskt att hon inte vill gå dig till mötes. Hon har mest att förlora. Din förlust (framtidsdrömmarna) är redan ett faktum.

Du får nog börja förhandla. Hon förhandlar ju redan, och hon är skicklig. Hon vet att du är svag för förhoppningar och drömmar. 

Du behöver inse att hon lockas av trygghet och bekvämlighet, utan att lägga någon värdering i det. Det är inte hennes fel att du inte har sett vad som motiverar henne förrän nu. Behåll respekten för henne när du lägger fram ett bud anpassat efter hennes personlighet. Då tror jag att du kan nå båda dina mål. En upplösning av äktenskapet utan betänketid och utan drama.

Bryta ihop kan du göra sen. Jag beklagar verkligen sättet du fick dina drömmar krossade på.

• Anonym (Sviken man)
    Dimisi skrev 2024-09-25 21:40:03 följande:

Din önskan om snabbt och definitivt beslut är rimlig. Men det är också logiskt att hon inte vill gå dig till mötes. Hon har mest att förlora. Din förlust (framtidsdrömmarna) är redan ett faktum.

Du får nog börja förhandla. Hon förhandlar ju redan, och hon är skicklig. Hon vet att du är svag för förhoppningar och drömmar. 

Du behöver inse att hon lockas av trygghet och bekvämlighet, utan att lägga någon värdering i det. Det är inte hennes fel att du inte har sett vad som motiverar henne förrän nu. Behåll respekten för henne när du lägger fram ett bud anpassat efter hennes personlighet. Då tror jag att du kan nå båda dina mål. En upplösning av äktenskapet utan betänketid och utan drama.

Bryta ihop kan du göra sen. Jag beklagar verkligen sättet du fick dina drömmar krossade på.

Tack! Jag tar tacksamt emot tips, och vad som känns som uppriktigt menat medlidande och omtanke.

Jag tänker också att det finns allt att vinna på att behålla respekten i det här, för att bryta ihop ifred senare. 
    Vi har ett samtal med parterapeut bokat om några få dagar. Kanske ges möjlighet att med lite hjälp att leda samtalet lägga fram vad jag tänker mig ska hända nu, på ett respektfullt sätt. 

Jag tror verkligen vi båda skulle må bäst av att gå skilda vägar, så ordnat som möjligt.

Kan möjligen tänkas hon tycker det går snabbt, men jag tror egentligen hon förstår att jag skulle vilja det.

Bara att hoppas hennes behov av bekvämlighet inte tar överhand och gör att hon sinkar processen och har svårt acceptera bodelning och allt det praktiska.
  • Anonym (TuffBrud)

Det låter som att du fokuserar så himla mycket på henne, vad vill du? Du pratar om familj, slå sig till ro. Hon är inte där. Och sånt händer, människor vill olika saker i livet. 
    Efter så lång tid ser jag inget konstigt i att ställa ett ultimatum. 
    Något måste bestämmas, det är inte rättvist mot din framtid. För då måste du få gå vidare. 

Du låter inte prioriterad helt enkelt. Och framför allt inte med tanke på otroheten.  
    Gör dig själv en tjänst och börja fokusera på dig och ditt liv, sluta vänta på att bli vald. 

• Anonym (Man)

Jag har varit i din situation och förstår hur du, TS känner.
    Jag håller med övriga i tråden som tycker du kan ställa ultimatum. Blir det prövotid så låt det bli så då. Du kommer ju köpa ut henne ur huset vilket hon snart inser är ett gott incitament för henne att inte ha någon prövotid. Hon lär ju behöv pengar för sitt nya boende. 
    Med det sagt vill jag berätta att jag ser min fd fru på ett helt annat sätt nu, 10 år efter skilsmässan, än när vi levde som ett par. Det är svårt att fatta att jag kunde älska denna falska, otrogna och manipulerade människa. Jag blev, precis du, utnyttjad. Jag såg till att vi hade hus, bilar och materiell trygghet. Fan vad jag slet! Till ingen nytta. Jag offrade till och med min egen familj och vänner eftersom hon fick mig att bara vara med henne. Men det fattade jag inte förrän jag såg eländet i backspegeln. 
    Är numera gift med en fantastisk kvinna sedan många år. Lever ett annat liv i harmoni med mig själv och min fru. Mitt ex vägrar jag ha kontakt med även om hon försökt några gånger. 

• Anonym (50+)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 14:11:47 följande:
    Anledningen är att hon bromsat. Skjutit på det. Och för ca 8 månader sen sa hon att hon ville vi skulle börja försöka nu, I år, eller början av nästa...

Men... nu är vi ju istället i detta läge. 
    Det blir ju inte direkt lättare att ha en bra relation med barn?

Att vara bunden till en kvinna i 20 år som inte ens nu kan bestämma sig för dig är ett riktigt hemskt straff tycker jag. Så ta hand om dig själv och hitta någon som har dig som förstahandsval och inte hela tiden tittar efter annat.

Hon borde ha gjort slut istället och inte slösat med din tid så här.
  • Anonym (Mini)

Håller med signaturen Man här. Fokusera på dig själv, vad som är bäst för dig, hon har haft sina chanser att handla av omsorg om dig, verkar inte ha varit prioriterat.

Det är så sant att när man ser tillbaka i backspegeln så kan det vara svårt att förstå att man brydde sig så om någon som kanske inte var så bra egentligen. Känslor gör att man inte ser klart på människor och situationer, det är starka krafter.

Det kommer att bli bra till slut, bättre än du känt dig under lång tid med henne, det är min prognos. Man vänjer sig sakta vid dåliga beteenden, sen när personen är borta blir det en befrielse när man vant sig av med allt.

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (50+) skrev 2024-09-26 07:57:08 följande:
    Det blir ju inte direkt lättare att ha en bra relation med barn?

Att vara bunden till en kvinna i 20 år som inte ens nu kan bestämma sig för dig är ett riktigt hemskt straff tycker jag. Så ta hand om dig själv och hitta någon som har dig som förstahandsval och inte hela tiden tittar efter annat.

Hon borde ha gjort slut istället och inte slösat med din tid så här.
    Ja... det tycker jag också. Och jag borde sett det för vad det är. Men jag lät mig väl förblindas. 
    Nu har så mycket tid slösats, jag är runt 40... Så jag måste agera snabbt den här gången. Vad hon än säger
  • Anonym (Kimchi)

Himla trist sits du hamnat i. Tyvärr bäst att riva av plåstret. Tredje svängen av otrohet. Vad du vet om iaf. Du behöver lämna henne. Hon behandlar dig som skit. Bo isär ett tag är sämsta varianten. Det som händer under den perioden kommer att ligga er i fatet. Om hon inte kan hålla sig i styr nu så lär det vara fri fart under isär perioden. Då ska ni deala med det också. 

Du ska unna dig en tid för dig själv. Starta om. Ta ett steg mot en ny relation med en kvinna som älskar dig, respekterar dig och vill dig gott. Klyschan för det är du värd får väl passa här då. 

• Anonym (Kram)

Vill bara skicka en virtuell kram! 

Du har fått många kloka råd och du resonerar väldigt förnuftigt. Men en kram vill jag skicka med ändå!!

KRAM Hjärta

• Tyra myra
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 13:58:29 följande:
    Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Hej,

Jag ska försöka sammanfatta min situation kort. Och utan alltför utlämnande detaljer.
    Jag är gift med min fru sedan närmre 10 år, tillsammans mellan 10-15 år.

Vi har haft två kriser tidigare, som båda handlat i huvudsak om att hon fått känslor för, och agerat på dom... med två olika män. Den ena mer allvarligt. Som hon låg med flera gånger samt sexting mm.

Efter väldigt mycket funderande, och en massa jobb med familjerådgivning mm. så beslöt jag mig för att ge det en sista chans, och vi fick det efter ett tag mycket bättre. 

Naturligtvis finns saker i vår relation som gjort att vi också glidit isär lite. Dock inget som ursäktar otrohet. 

Nu kände jag att något var fel, fick misstankar och ertappade henne med en ny kille, som hon är vän med och svurit att det endast är vänskap. Men de sågs, och jag hittade dom kramandes... 

Nu blev det såklart kris igen... Jag känner att det är svårt att se att det här ska gå att rädda. 

Jag har ställt henne lot väggen och sagt att hon måste välja nu om det är oss hon vill satsa på, och försöka rädda nåt. 

Hon kan inte göra ett tydligt val. Jag längtar efter att skaffa barn, vilket börjar bli lite bråttom i vår ålder... och jag har varit tydlig med att jag söker stabilitet, och familj i mitt äktenskap. Jag tror dock hon önskar mer frihet.

Så... det logiska är att vi skiljer oss, och både jag och hon kan söka vad vi önskar på annat håll. Detta trots att jag älskar henne än. 

Men... när jag ställer henne inför det tycker hon att hon inte förstår varför det måste gå så fort, att ta så viktiga beslut. Vi har ju levt så många år ihop. Osv...

Jag känner att det inte är kort tid, att ställas inför detta val nu, där jag anser att vi måste bestämma oss inom några dagar, en vecka från nu. Hon har redan haft ett par veckor på sig. 
    Dessutom två tidigare kriser, orsakade av otrohet, som nu återkom en tredje gång... (som jag känner till, kan ju funnits fler...)

Hon har oratat med sin psykolog,  och psykologen tyckte vi skulle dela på oss ett tag, på prov.

Jag har sagt till frun att jag inte kan ställa upp på det. Om vi delar på oss så är det inte på prov, utan då vill jag vi skils. Jag kan inte gå i limbo, och ovisshet. Låta henne känna sig fram om nån annan är mer intressant...

Det kan vara sista chansen jag har, innan jag känner mig för gammal, att gå vidare i mitt liv och förhoppningsvis kunna få familjeliv med någon annan. 

Jag sköter det mesta kring hushållet... trädgård, matlagning osv... samt har ett krävande men ganska välavlönat jobb, med goda utvecklingsmöjligheter... Hon tycker jag är dålig på att ha socialt umgänge utanför vårt förhållande,  och hon känner sig instängd.  
    Hon är kreativ, och spontan... rastlös. 

Så... min fråga till er i denna situation är: är det så orimligt att jag kräver ett beslut här och nu?

Med tanke på att detta problem med otrohet (och i samband med det osäkerhet kring känslorna för mig) har återkommit känner jag att jag i själva verket gett henne lång tid... men nu måste jag få ett snabbt avslut... eller ett väldigt övertygande åtagande för oss, från hennes sida.

Tänk på dig själv och ditt mående i första hand. Du har bara ansvar för dig själv i det här skeendet. Hon vill nog dra ut på det hela på grund av boendet.

Då ni inte har barn krävs ingen betänketid. 
    Ta vara på dig och stå på dig.
Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.