• Anonym (Sviken man)

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Hej,

Jag ska försöka sammanfatta min situation kort. Och utan alltför utlämnande detaljer.
    Jag är gift med min fru sedan närmre 10 år, tillsammans mellan 10-15 år.

Vi har haft två kriser tidigare, som båda handlat i huvudsak om att hon fått känslor för, och agerat på dom... med två olika män. Den ena mer allvarligt. Som hon låg med flera gånger samt sexting mm.

Efter väldigt mycket funderande, och en massa jobb med familjerådgivning mm. så beslöt jag mig för att ge det en sista chans, och vi fick det efter ett tag mycket bättre. 

Naturligtvis finns saker i vår relation som gjort att vi också glidit isär lite. Dock inget som ursäktar otrohet. 

Nu kände jag att något var fel, fick misstankar och ertappade henne med en ny kille, som hon är vän med och svurit att det endast är vänskap. Men de sågs, och jag hittade dom kramandes... 

Nu blev det såklart kris igen... Jag känner att det är svårt att se att det här ska gå att rädda. 

Jag har ställt henne lot väggen och sagt att hon måste välja nu om det är oss hon vill satsa på, och försöka rädda nåt. 

Hon kan inte göra ett tydligt val. Jag längtar efter att skaffa barn, vilket börjar bli lite bråttom i vår ålder... och jag har varit tydlig med att jag söker stabilitet, och familj i mitt äktenskap. Jag tror dock hon önskar mer frihet.

Så... det logiska är att vi skiljer oss, och både jag och hon kan söka vad vi önskar på annat håll. Detta trots att jag älskar henne än. 

Men... när jag ställer henne inför det tycker hon att hon inte förstår varför det måste gå så fort, att ta så viktiga beslut. Vi har ju levt så många år ihop. Osv...

Jag känner att det inte är kort tid, att ställas inför detta val nu, där jag anser att vi måste bestämma oss inom några dagar, en vecka från nu. Hon har redan haft ett par veckor på sig. 
    Dessutom två tidigare kriser, orsakade av otrohet, som nu återkom en tredje gång... (som jag känner till, kan ju funnits fler...)

Hon har oratat med sin psykolog,  och psykologen tyckte vi skulle dela på oss ett tag, på prov.

Jag har sagt till frun att jag inte kan ställa upp på det. Om vi delar på oss så är det inte på prov, utan då vill jag vi skils. Jag kan inte gå i limbo, och ovisshet. Låta henne känna sig fram om nån annan är mer intressant...

Det kan vara sista chansen jag har, innan jag känner mig för gammal, att gå vidare i mitt liv och förhoppningsvis kunna få familjeliv med någon annan. 

Jag sköter det mesta kring hushållet... trädgård, matlagning osv... samt har ett krävande men ganska välavlönat jobb, med goda utvecklingsmöjligheter... Hon tycker jag är dålig på att ha socialt umgänge utanför vårt förhållande,  och hon känner sig instängd.  
    Hon är kreativ, och spontan... rastlös. 

Så... min fråga till er i denna situation är: är det så orimligt att jag kräver ett beslut här och nu?

Med tanke på att detta problem med otrohet (och i samband med det osäkerhet kring känslorna för mig) har återkommit känner jag att jag i själva verket gett henne lång tid... men nu måste jag få ett snabbt avslut... eller ett väldigt övertygande åtagande för oss, från hennes sida.

• Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.
  • Core

Men snälla, ut med smutset. Du tror att det här inte kommer återupprepa sig? Att hon har gått igenom en revolutionerande förändring?

För din självkänslas skull, var den som bryter. Var inte den som accepterar i all oändlighet för att sedan bli slängd på tippen när hon tycker sig hittat bättre. 

• Ascendere

Det finns inget att fundera på, du skriver själv att du gav henne en allra sista chans, hon valde att avända den till att pissa på dig igen. 
    Vad glad att ni inte har barn.
    Lämna nu.

• Anonym (Nyskild)

Mitt råd i dessa situationer är alltid... Ett.steg.i.taget.

Vill du skiljas? Börja då med det. Blir det prövotid (om nu din fru inte vill göra det gemensamt). Då får det bli så. Kan, vill, du ta över huset. Börja då med en bodelning.

Håll isär känslor och logik och praktiska saker. Men låt känslorna få komma fram, men håll isär. Det kan vara bra att sysselsätta sig med "praktiska saker" - att börja stolpa upp/skissa på en bodelning, ta kontroll över "ekonomin", göra värdering av huset, kolla med banken etc.

Hitta egen-tid där du kan skrika, gråta, processa/grubbla/älta. Men drunkna inte i, och fastna inte i dessa känslor... för länge, för mycket. Då måste du hitta strategier för att bryta dessa stunder. Ta en promenad, åk och träna, titta på något kul klipp på youtube, tänd grillen på altanen, vad som...

Allt behöver inte hända på en och samma gång. Vill du bo kvar i huset. Gör då det. Om du om ett år känner annorlunda, då blir det nästa steg. Vill du byta bostadsort. Nästa steg.

Hitta ett förhållningssätt gentemot din fru, och/eller blivande ex-fru. Sköt saker snyggt, men man behöver inte vara "bästa vänner". Se det lite som att du "byter arbetsgivare". Gå ut med flaggan i topp. Tack och hej. Det var kul så länge det varade. Dags för nästa steg i livet.

Sätt fokus på dig själv!

Lycka till!

• Anonym (Signerad mig)

Du kan ju sjunga den här passande sången till henne. Tänkte direkt på din situation när jag hörde på den idag. 

https://genius.com/Teddy-swims-the-door-lyrics

J
    ag menar..i bästa fall kan man förlåta en otrohet. Det är svårt nog att bygga upp tilliten efter det. När det upprepas är det bäst att se det som att historien tenderar att upprepas. Det har sagts om otrogna att för var gång blir det lättare att vara otrogen, empatin dör ut mer och mer.

Jag hoppas du kommer ifrån henne så snart som möjligt, för när hon börjar förstå att du menar allvar är det stor chans att hon sätter in charmoffensiven och lovar det ena och det andra. Det finns en möjlighet att hon inte tror på dig, du har förlåtit henne tre gånger förut, så hon tror nog du gör det igen.

• Anonym (Kimchi)

Nu problematiserar du för mycket. Bostad och jobb. Se det som en tillfällig lösning för att komma ur eländet. Du kan inte tänka dig att bo i lägenhet. Är det för all framtid? Nej högst tillfälligt. Likaså med jobbet. Häng kvar i staden du bor i nu. Planera en flytt i lugn och ro. Se som en flerstegsraket. Låt det ta ett tag. Det du inte ska låta ta ett tag är att bryta relationen. Hon haft sina chanser. Hon ska inte ha fler. Som jag sagt tidigare ryck plåstret nu! 

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-09-27 13:54:07 följande:

Nu problematiserar du för mycket. Bostad och jobb. Se det som en tillfällig lösning för att komma ur eländet. Du kan inte tänka dig att bo i lägenhet. Är det för all framtid? Nej högst tillfälligt. Likaså med jobbet. Häng kvar i staden du bor i nu. Planera en flytt i lugn och ro. Se som en flerstegsraket. Låt det ta ett tag. Det du inte ska låta ta ett tag är att bryta relationen. Hon haft sina chanser. Hon ska inte ha fler. Som jag sagt tidigare ryck plåstret nu! 

Ja, viktigaste beslutet är att dela på oss. 

Lägenhet kommer aldrig vara ett alternativ för mig, ens tillfälligt. Jag vet vad som är viktigt för mig, för att må bra. Och min hobby är en viktig del, som inte går ägna sig åt boende i lägenhet.

Jag tänker absolut att jag tar ett problem i taget. Först är separation och skilsmässa,  samt bodelning. 
    Om möjligt att köpa ut henne och behålla huset. (Har reglerat oss emellan gällande en större summa jag investerat i vårt hus, vilket innebär att summan för att köpa ut henne efter det reglerats är några få hundra tusen, kanske mindre)

Först efter det ska jag fundera på om jag vill bo kvar på denna ort eller leta mig "hemåt". 
    Det kan jag göra med lite mindre brådska. Om jag inte ser skäl stanna kvar här, där jag ju såklart knutit en del kontakter under dessa år.
  • Anonym (Kimchi)

Låter bra det! Huvudsaken är att avsluta relationen. Det kommer att bli bra. Förståendet det är skitjobbigt just nu men fokusera på ljuset i tunneln. Du fixar det! 

• Teresiat

Separera är det enda solklara valet att göra. Det blir inte enklare för att du väntar. Meddela henne ikväll eller i morgon och skriv ut skilsmässopapper direkt. Sedan tar du in på hotell eller bor hos en vän ett par dagar så hon får smälta chocken och så kan ni diskutera det praktiska nästa vecka. 

• Anonym (Kram)

Hur går det för dig? Hjärta Kram

• Anonym (Sviken man)
    Anonym (Kram) skrev 2024-09-30 15:42:31 följande:

Hur går det för dig? Hjärta Kram

Hej,

Det går skapligt. Har haft samtal om det nu, att jag tycker det är bäst för mig, och kanske för båda, att vi går isär. 
    Hon verkar också förstå och hålla med om att det bästa är att jag behåller huset vid bodelning.  Och det känns hoppfullt att vi kan gå isär under någorlunda vänskapliga förhållanden... 

Ska besluta väldigt snart, och i så fall skicka in gemensamt om skilsmässa.  Så vi kan börja bodelning och så. 

Känns otroligt tungt, samtidigt som den här riktningen nu gjorde att jag kände lite lättnad ändå. 
Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.