• Anonym (Trul)

Ska man anmäla?

Jag vet inte om du är seriös med tråden? Men det är klart att man inte anmäler till Socialen pga de skäl du uppger. 

• Anonym (Trul)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-27 10:34:51 följande:
    Pappan har psykiska problem och fobier som begränsar hans liv. Kan inte uppsöka specifika platser. Typ social fobi/torgskräck-liknande. Nu börjar barnet få samma typ av rädslor varpå hens liv begränsas.
    Är du en familjemedlem eller vän till familjen och värnar om och vill hjälpa den här familjen på riktigt så uppmanar du pappan att söka hjälp för sina problem för hans och barnets skull hos läkare. 
  • Anonym (Trul)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-27 18:22:48 följande:
    Jag ska nog inte heller göra det. Men det är så tydligt utifrån hur de stjälper barnet genom att bekräfta att allt är farligt. Barnet ser pappans underliga beteende och det blir det normala.
    Jag förstår. Det är naturligtvis aldrig bra att överföra sina egna rädslor eller fobier till sina barn men anser du verkligen att barnet tar sådan skada av detta att det krävs en orosanmälan? Jag tycker att det låter överdrivet om det nu endast handlar om detta.

Barnet träffar väl andra vuxna och barn dagligen på dagis eller skola och inom familjen och inser nog tids nog att pappan är överdriven när det handlar om faror, så det är inte ens säkert att det behöver stjälpa barnet. 

Nu vet jag som sagt inte vilken typ av relation du har till familjen men om ni är nära så ta upp din oro med pappan. 
  • Anonym (Trul)
    AndreaBD skrev 2024-09-27 12:09:52 följande:
    Och varför inte?? Jag hade tyckt det hade varit bra om någon hade anmält min mamma. 
    Som jag skrev till ts nyss så är det aldrig bra att överföra sina rädslor till sina barn eller vara för överbeskyddande men det behöver nödvändigtvis inte vara skadligt för barnet och är ingenting som man gör en orosanmälan för.

Jag vet inte vad din mamma utsatte dig för men om det är samma situation som ts tar upp så fanns det inga grunder att anmäla din mamma för, och om din situation var annorlunda så förstår jag inte ens varför du tar upp det i det här sammanhanget då det inte är jämförbara situationer. 
Svar på tråden Ska man anmäla?