• Anonym (TS)

Ska man anmäla?

Kommer inte till något svar själv. Slänger därför ut frågan. Ett barn har ljugit om att jag varit otrevlig mot hen. Inget i det hen säger har hänt. Barnet har psykiska problem som kommer från pappan. Pappan har alltså fört över diverse rädslor på barnet. Som det är nu bekräftar mamman för barnet att allt är farligt och ungen blir rädd för att vara med i olika sammanhang. Ska man anmäla till soc så att de får hjälp? Barnet kan inte gå runt och hitta på saker.

• Svar på tråden Ska man anmäla?
  • Anonym

Undvk barnet och familjen. 

• Anonym (Kim)

Vem är du i sammanhanget, bekant, familjemedlem eller vad? Jag kanske är morgontrög, men är det så att pappan har psykiska problem som han överför på barnet och mamman är ungefär likadan och tycker också att allt är farligt?

• Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-27 10:04:05 följande:

Vem är du i sammanhanget, bekant, familjemedlem eller vad? Jag kanske är morgontrög, men är det så att pappan har psykiska problem som han överför på barnet och mamman är ungefär likadan och tycker också att allt är farligt?

Pappan har psykiska problem och fobier som begränsar hans liv. Kan inte uppsöka specifika platser. Typ social fobi/torgskräck-liknande. Nu börjar barnet få samma typ av rädslor varpå hens liv begränsas.
  • Anonym

Om barnet går på förskola eller i skolan så skulle jag lita på att personalen har koll på barnet. Då finns också många personer i barnets liv som kan påverka barnet. Barnet gör en massa aktiviteter i förskola/skola. 
    Skulle ej ha anmält själv

• AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2024-09-27 10:34:51 följande:
    Pappan har psykiska problem och fobier som begränsar hans liv. Kan inte uppsöka specifika platser. Typ social fobi/torgskräck-liknande. Nu börjar barnet få samma typ av rädslor varpå hens liv begränsas.
    Jag har vuxit upp med en sån mamma. Jag har inte haft såna rädslor som barn - dock var min mamma också mycket hemlig med sina problem - hon skyllde istället på fysisk smärta och andra krämpor. Men ju äldre jag blir desto mer kommer det upp sånt hos mig också. 

Jag tycker det låter ganska illa att det redan är så hos barnet. Sedan vet man inte om det är "överfört" eller nerärvt. Tyvärr vet man inte riktigt än. Men visst, det kan vara bra att anmäla. Kanske kan pappan få terapi, kanske kan resten av familjen få stödsamtal. Kanske kan du be att få vara anomym i din anmälan (jag är inte säker på hur det fungerar). 
  • Anonym (Kim)
    Ja, så långt fattar jag, men hur står det till med mamman som du skriver bekräftar att saker är farliga, är hon också "sjuk"? Bor de ihop? Och vem är du? Mycket oklart här och du svarar knapphändigt.
  • EpicF
    Hur påverkar detta dig? Var kommer du in i bilden? 

Att barnet ljuger om att du varit otrevlig, vad spelar det för roll? Barnet kan mycket väl ha upplevt att du var otrevlig, även om det inte var din intention. 

Undvik att umgås med den familjen och barnet. 
  • Anonym (Trul)

Jag vet inte om du är seriös med tråden? Men det är klart att man inte anmäler till Socialen pga de skäl du uppger. 

• Anonym (Trul)
    Är du en familjemedlem eller vän till familjen och värnar om och vill hjälpa den här familjen på riktigt så uppmanar du pappan att söka hjälp för sina problem för hans och barnets skull hos läkare. 
Svar på tråden Ska man anmäla?