Anonym (g) skrev 2024-09-27 23:38:26 följande:
20 år är en lång tid. Hon verkar ha en bunt smycken. Kanske just detta inte blev en välanvänd favorit ändå trots omtanken som hon säkert kände av när det gavs. En hel del presenter kan passera på den tiden och värdet avgör inte om man minns den.
Hon har en bunt smycken det har du rätt i. Att det inte är en favorit är en annan sak. (Men lite konstigt då det är hennes stil men jag tror att diamanten inte är tillräckligt stor för hennes smak.) Men jag har också fått saker genom åren av folk som inte är min stil och saker som är mer eller mindre värdefulla men jag minns dom ändå. Speciellt om det inte är saker jag normalt sett får av någon. Det är inte en tröja vi pratar om här vid ännu en jul utan speciell mening.
Lynx123 skrev 2024-09-28 06:57:24 följande:
Inte så konstigt. Hon har förmodligen inte använt det särskilt mycket och har därför glömt bort det. Onekligen har hon många andra. Har själv ingen koll på vad jag fick för 20 år sedan.
Så du har ingen aning om vad du fick för 20 år sen som var lite speciellt och en jämn födelsedag dessutom? Det är inte strumpor vi pratar om eller ett doftljus.
Och även om hon hade glömt det för en sekund så borde hon väl minnas det när ämnet kommer upp? Det tog typ 10 minuter och uteslutningsmetoden innan hon kom på det.
EpicF skrev 2024-09-28 13:18:39 följande:
En ledtråd är att 20 år är en lång tid och att man helt enkelt kan glömma bort smycken man har fått för 20 år sedan oavsett om de är äkta eller inte.
Kan man verkligen det? Jag säger inget om ens man t ex ger en smycken flera gånger om året och har så gjort i 25 år att man kanske inte vet exakt när man fick vad men nu pratar vi om ett barn som gav ett dyrt (för barnet i den åldern) smycke och som inte har för vana att ge det var och varannan högtid. Och heter det inte att föräldrar minns även makaronihalsbandet som barnet gav just för att det var från barnet?