• Anonym (Förvånad men ändå inte)

Skulle du som förälder glömt det här?

Hon fyllde jämnt och hennes då 20-nånting år gamla barn ger henne ett (äkta) guldsmycke med en (äkta) diamant på en halv karat. 20 år passerar och ämnet kommer upp.

Hon minns absolut inte det för allt smör i Småland och säger att det har hon aldrig fått. Vilket smycke då undrar hon? Hon får en ledtråd men vet fortfarande inte. Till slut hämtar hon sina smycken och tittar på dom och vet fortfarande inte vilket smycke hon fick. Hon kör uteslutningsmetoden för att hon kommer ihåg dom andra smyckena och efter mycket om och men räknar hon ut vilket smycke hon fick då.

Jag finner det hela mycket märkligt. Jag vill understryka att hon inte har demens eller ens i närheten av det så det är inte orsaken.

Är det verkligen normalt att man inte kommer ihåg att man har fått ett äkta smycke från sitt barn i present på en dessutom jämn födelsedag?

Vad är dina tankar? Skulle du ha kommit ihåg det?

• Svar på tråden Skulle du som förälder glömt det här?
  • Anonym (g)

Inte ett dugg konstigt.

Anonym (g) skrev 2024-09-27 23:24:27 följande:

Inte ett dugg konstigt.

Okeeej. Varför inte? Jag minns "finare och dyrare" presenter jag har fått även om det har gått väldigt länge sen jag fick dom. I know alla är inte som jag men jag tycker ändå det är konstigt att hon inte minns med tanke på att det inte är något hon får varje högtidsdag precis.
  • Anonym (g)

20 år är en lång tid. Hon verkar ha en bunt smycken. Kanske just detta inte blev en välanvänd favorit ändå trots omtanken som hon säkert kände av när det gavs. En hel del presenter kan passera på den tiden och värdet avgör inte om man minns den.

• SommarOchSolVårochBlommor

Då hon minns de andra så ligger sannolikt svaret i att hon medvetet vill förolämpa dig alternativt uppskattar dig så lite att alla andra gåvogivare och tillfällen är mer minnesvärda.

• Lynx123

Inte så konstigt. Hon har förmodligen inte använt det särskilt mycket och har därför glömt bort det. Onekligen har hon många andra. Har själv ingen koll på vad jag fick för 20 år sedan.

• Aliona

Brukar hon få så dyra presenter? Jag finner det underligt att hon inte minns en så dyr present från sitt unga barn. Det måste ha varit svårt att få råd med, vilket gör smycket ännu mer värdefullt. 

Med ren sån attityd till presenter hade jag nig dragit mig för att ge något fint eller dyrt igen. 

• EpicF
    Anonym (Förvånad men ändå inte) skrev 2024-09-27 23:28:47 följande:
    Okeeej. Varför inte? Jag minns "finare och dyrare" presenter jag har fått även om det har gått väldigt länge sen jag fick dom. I know alla är inte som jag men jag tycker ändå det är konstigt att hon inte minns med tanke på att det inte är något hon får varje högtidsdag precis.
    En ledtråd är att 20 år är en lång tid och att man helt enkelt kan glömma bort smycken man har fått för 20 år sedan oavsett om de är äkta eller inte. 
    Anonym (g) skrev 2024-09-27 23:38:26 följande:

20 år är en lång tid. Hon verkar ha en bunt smycken. Kanske just detta inte blev en välanvänd favorit ändå trots omtanken som hon säkert kände av när det gavs. En hel del presenter kan passera på den tiden och värdet avgör inte om man minns den.

Hon har en bunt smycken det har du rätt i. Att det inte är en favorit är en annan sak. (Men lite konstigt då det är hennes stil men jag tror att diamanten inte är tillräckligt stor för hennes smak.) Men jag har också fått saker genom åren av folk  som inte är min stil och saker som är mer eller mindre värdefulla men jag minns dom ändå. Speciellt om det inte är saker jag normalt sett får av någon. Det är inte en tröja vi pratar om här vid ännu en jul utan speciell mening.
    Lynx123 skrev 2024-09-28 06:57:24 följande:

Inte så konstigt. Hon har förmodligen inte använt det särskilt mycket och har därför glömt bort det. Onekligen har hon många andra. Har själv ingen koll på vad jag fick för 20 år sedan.

Så du har ingen aning om vad du fick för 20 år sen som var lite speciellt och en jämn födelsedag dessutom? Det är inte strumpor vi pratar om eller ett doftljus.
    Och även om hon hade glömt det för en sekund så borde hon väl minnas det när ämnet kommer upp? Det tog typ 10 minuter och uteslutningsmetoden innan hon kom på det.
    EpicF skrev 2024-09-28 13:18:39 följande:
    En ledtråd är att 20 år är en lång tid och att man helt enkelt kan glömma bort smycken man har fått för 20 år sedan oavsett om de är äkta eller inte. 
    Kan man verkligen det? Jag säger inget om ens man t ex ger en smycken flera gånger om året och har så gjort i 25 år att man kanske inte vet exakt när man fick vad men nu pratar vi om ett barn som gav ett dyrt (för barnet i den åldern) smycke och som inte har för vana att ge det var och varannan högtid. Och heter det inte att föräldrar minns även makaronihalsbandet som barnet gav just för att det var från barnet?

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-27 23:39:28 följande:

Då hon minns de andra så ligger sannolikt svaret i att hon medvetet vill förolämpa dig alternativt uppskattar dig så lite att alla andra gåvogivare och tillfällen är mer minnesvärda.

Tyvärr så tror jag att du är inne på rätt spår...
    Aliona skrev 2024-09-28 07:29:49 följande:

Brukar hon få så dyra presenter? Jag finner det underligt att hon inte minns en så dyr present från sitt unga barn. Det måste ha varit svårt att få råd med, vilket gör smycket ännu mer värdefullt. 

Med ren sån attityd till presenter hade jag nig dragit mig för att ge något fint eller dyrt igen. 

Hon brukar inte få så dyra presenter varje år av sitt barn, ett barn som dessutom var ung vuxen vid tillfället och precis som du skriver så var det en större uppoffring att köpa smycket då än vad det skulle vara nu.

Som exempel kan jag ge mig själv som fick ett halsband av en 20-årig kompis när jag fyllde 30 år. För kompisen som då var en fattig student var det ett jättedyrt halsband och det var ett populärt märke vid tillfället. Även om halsbandet inte var min stil så är och var jag så rörd att kompisen la den omtanken på att köpa något riktigt fint till mig och mycket för henne pengar på mig och jag är det än idag när jag tänker på det även om många år har gått sen dess. Aldrig att jag skulle glömma det.

• Lynx123
    Anonym (Förvånad men ändå inte) skrev 2024-09-28 15:06:50 följande:
    Hon har en bunt smycken det har du rätt i. Att det inte är en favorit är en annan sak. (Men lite konstigt då det är hennes stil men jag tror att diamanten inte är tillräckligt stor för hennes smak.) Men jag har också fått saker genom åren av folk  som inte är min stil och saker som är mer eller mindre värdefulla men jag minns dom ändå. Speciellt om det inte är saker jag normalt sett får av någon. Det är inte en tröja vi pratar om här vid ännu en jul utan speciell mening.
    Lynx123 skrev 2024-09-28 06:57:24 följande:

Så du har ingen aning om vad du fick för 20 år sen som var lite speciellt och en jämn födelsedag dessutom? Det är inte strumpor vi pratar om eller ett doftljus.
    Och även om hon hade glömt det för en sekund så borde hon väl minnas det när ämnet kommer upp? Det tog typ 10 minuter och uteslutningsmetoden innan hon kom på det.Kan man verkligen det? Jag säger inget om ens man t ex ger en smycken flera gånger om året och har så gjort i 25 år att man kanske inte vet exakt när man fick vad men nu pratar vi om ett barn som gav ett dyrt (för barnet i den åldern) smycke och som inte har för vana att ge det var och varannan högtid. Och heter det inte att föräldrar minns även makaronihalsbandet som barnet gav just för att det var från barnet?

Ja, jag glömmer lätt sådana saker. Hade såklart uppskattat det vid tillfället men för mig hade det varit viktigare att personen kom och hedrade mig med sin närvaro snarare än presenten. Vi tänker nog lite olika helt enkelt.
Svar på tråden Skulle du som förälder glömt det här?