Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:05:44 följande:
Det är fler än 4 som tackat nej...av vänner och familj är det snart hälften...
Och jag hade inte direkt tänkt mig en fest med typ bara arbetskollegorna...
Nej dom har tackat nej till hela dagen.
Låter som att de antingen är avundsjuka/ inte vet hur de ska bete sig i sådana sammanhang eller kanske har det knapert och inte vill lägga pengarna?
Kan du tala med dem om detta eller brukar ni inte höras av?
Jag har en vän vars föräldrar inte fattade att han tog studenten (detta var på 80-talet). Han trodde att de hade tänkt ha överraskningsfest eller nåt men de var inte där när han sprang ut, ingen fest, ingenting.
När han kom hem sa de glatt "ser du att grannens son tog studenten idag, de har fest i trädgården och massa mat och sånt!"
Och han: "Eh ja, det gjorde jag också..."
Så du är inte ensam om att ha släkt som inte begriper skolprestationer, tyvärr.
Du har gjort något fantastiskt, låt inte andra förstöra det för dig. Samla in alla svar så du har klart för dig vilka som kommer, och ändra ev. om bordsplacering och lokal så att rummet/dukningen passar med hur många ni är. Jag har både varit på och hållit i många större fester och i mitt tycke är en sittning på ca 50 personer med genomtänkt bordsplacering vanligen trevligare än de med 65+.
Man hinner som värdinna/ festföremål faktiskt interagera och tacka alla då, alla gäster hör när det talas och skålas och det känns lite mer familjärt. De största festerna blir lätt uppdelade socialt och i sämsta fall mest en övning i logistik med kallnad mat åt vissa gäster.
Har man släktingar som är socialt skygga och inte menar något illa kan det vara snällare att träffa dessa separat vid annat tillfälle. Min egen mor är sådan och klarar knappt av att fira sin egen födelsedag.
Sen kan man också se det som att halverad OSA blir dubbel budget per person. Då kan man passa på att uppgradera från prosecco till champagne vid ankomst, eller lägga till nattmat eller mer underhållning. Låt det bli årets fest för dina deltagare så kan de som inte orkade ta sig dit sitta hemma och ångra sig.