• Anonym (TS)

Rädd att ingen vill komma på min fest

Ska disputera och för mig är detta en väldigt hötidlig tillställning iallafall likställt med bröllop. 

Många av mina vänner och familj har vetat om festen flera månder i förväg. Och flera av dem rör sig inte alls i akademiska kretsar så detta är once in a life time möjlighet att få gå på en sånhär grejj. 

Ändå har folk nu när dom oficella inbjudningarna gått ut tackat nej med väldigt lama ursäkter. Såsom nej vi hittar ingen barnvakt och orkar inte ta med oss barnen vi får fira dig på annat sätt. Som om detta går att ersätta med nåt annat firande?!

Eller nej jagfyller år då och min kille ska hitta på något den dagen...

Är folk idag rent allmänt såhär pissiga och stora fester inte betyder något för folk idag och jag borde inte bry mig? Eller är dom pissiga vänner som uppenbarligen inte uppskattar vad dom blivit inbjudna till?

Skräcken är att det inte ska komma några alls trots att upp mot 80 personer är bjudna...

• Svar på tråden Rädd att ingen vill komma på min fest
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:05:44 följande:

Det är fler än 4 som tackat nej...av vänner och familj är det snart hälften...

Och jag hade inte direkt tänkt mig en fest med typ bara arbetskollegorna...

Nej dom har tackat nej till hela dagen.

Rent krasst så kan du tyvärr inte göra något åt att folk tackar nej. Det är något man får accepterar när man bjuder in till fest/tillställning. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Cilla) skrev 2024-09-28 10:44:03 följande:
    I korthet - en doktorand sliter hund i många år, har en tes, forskar, har motgångar och gör framsteg. All forskning måste följa bestämda regler för att räknas som vetenskaplig. Ofta behövs en stöttande partner hemma för doktoranden sliter konstant på övertid. Doktoranden måste hålla sig uppdaterad om allt nytt som skrivs inom området och känna till allt som redan framkommit genom tidigare forskning. Artiklar måste skrivas och skrivas om och skrivas om för att godkännas för publikation på erkända, prestigefyllda plattformar. 

Avhandlingen måste vara av väldigt hög standard och uppfylla en mängd krav. Den granskas och skrivs om under flera år. Under disputationen nagelfars avhandlingen av opponenter som är väldigt framstående digniteter på området och kritik, kommentarer och frågor kommer om avhandlingen som doktoranden måste försvara. En tredje opponent brukar vara ett roligt inslag, någon som kommer med vilda slutsatser om avhandlingen på skoj. En betygsnämnd överlägger därefter om avhandlingen godkänns. En doktorand tar då klivet från att forska till att bli en erkänd expert som andra kommer att citera och hänvisa till. Detta erkänns och hyllas av betygsnämnd och opponenter, att doktoranden blivit en av dem.

Middagen brukar vara god, tjusig och formell men med en lättsam och skämtsam atmosfär. Väldigt uppklätt. Många tal, sånger, ibland spex där doktorandens slit hyllas men också skämtas om. Formella hyllningar, mycket skratt och alla sjunger roliga sånger.  

Detta går alltså inte att jämföra med att ett par veckor senare bjuda den nyblivne doktorn på middag, säga grattis och ge en liten gåva.

Okej, ja det låter som en superrolig fest! Samtidigt så oavsett slit i många år och rolig fest, måste man nog räkna med att vissa inte kan komma. Även om man vetat om datumet i flera månader. Om någon väljer bort med dålig ursäkt är man kanske inte så nära den personen som man trodde?
    Är man sjuk men gärna hade velat gå så är ju ändå firande i efterhand det näst bästa.
    Får man inte barnvakt kan man inte göra så mycket åt det.
    Har man redan något planerat sedan innan inbjudningen dök upp så kan det ju också vara svårt att prioritera.

Sedan brukar ju många fester vara så, var på en nu senast som var uppklädd, spexig, sjöngs sånger, hölls tal osv, det var inte ens en viktig fest.

(Vilka är det som spexar och skämtar om doktoranden? Det måste vara fler som kommer då än ts 80 inbjudna?)

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:09:45 följande:

Ca hälften är ju arbetskollegorna som man ju är tvungen att bjuda även om man inte direkt är nära vänner. Så det känns ju tungt när det är vännerna och familjen som tackar nej. Folk man ändå trodde brydde sig och skulle anstränga sig för att komma...

Men om man blir bjuden på bröllop med fin klädkod och fint ställe så förstår man väl att det är en viktig tillställning? Borde ju vara samma här även om man kanske har svårt att greppa själva tillställningen så ser man ju att Oj det här verkar ju vara en viktig fest...

Men hade inte du tyckt det var pissigt om vänner du umgås ofta med hade tackat nej till till ex ditt bröllop för att dom inte hittar barnvakt? På flera månader...Och då inte upskattar bröllopet? Och dessutom fäller kommentaren ja men vi kan fira ert bröllop i efterhand..tror ingen hade blivit direkt glad då..

Tvungen att bjuda arbetskamrater? 

Har aldrig varit på en enda disputationsfest där det var arbetskamrater till den som disputerat som är tvångsindjudna. 

Jo, klar man borde förstå att det är en viktig tillställning om det är klädkod med mera. Men fortfarande så är det en viktig tillställning för den som bjuder in. Inte nödvändigtvis de som blir bjudna. Kan man inte eller sva andra orsaker inte vill så tackar man nej, och det får den som bjuder vackert acceptera. 

Nej, hade mina vänner tackar nej till mitt bröllopp/disp.fest etc för att de inte hade barnvakt så får jag acceptera det. Alt så kanske jag kan hjälpa de att hitta barnvakt om det är det de hänger på. Men jag hade aldrig kallat de för "pissiga vänner". 

Att fira personen i efterhand är ett fint sätt att säga att man bryr sig och vill gottgöra på något sätt i efterhand. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:09:45 följande:

Ca hälften är ju arbetskollegorna som man ju är tvungen att bjuda även om man inte direkt är nära vänner. Så det känns ju tungt när det är vännerna och familjen som tackar nej. Folk man ändå trodde brydde sig och skulle anstränga sig för att komma...

Men om man blir bjuden på bröllop med fin klädkod och fint ställe så förstår man väl att det är en viktig tillställning? Borde ju vara samma här även om man kanske har svårt att greppa själva tillställningen så ser man ju att Oj det här verkar ju vara en viktig fest...

Men hade inte du tyckt det var pissigt om vänner du umgås ofta med hade tackat nej till till ex ditt bröllop för att dom inte hittar barnvakt? På flera månader...Och då inte upskattar bröllopet? Och dessutom fäller kommentaren ja men vi kan fira ert bröllop i efterhand..tror ingen hade blivit direkt glad då..

Tvungen att bjuda arbetskamrater? 

Har aldrig varit på en enda disputationsfest där det var arbetskamrater till den som disputerat som är tvångsindjudna. 

Jo, klar man borde förstå att det är en viktig tillställning om det är klädkod med mera. Men fortfarande så är det en viktig tillställning för den som bjuder in. Inte nödvändigtvis de som blir bjudna. Kan man inte eller sva andra orsaker inte vill så tackar man nej, och det får den som bjuder vackert acceptera. 

Nej, hade mina vänner tackar nej till mitt bröllopp/disp.fest etc för att de inte hade barnvakt så får jag acceptera det. Alt så kanske jag kan hjälpa de att hitta barnvakt om det är det de hänger på. Men jag hade aldrig kallat de för "pissiga vänner". 

Att fira personen i efterhand är ett fint sätt att säga att man bryr sig och vill gottgöra på något sätt i efterhand.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:45:42 följande:

Disputation är nog likställt med bröllop för de flesta eftersom det just är en händelse som sker en gång i livet. Är ju inte direkt vanligt att en person tar flera doktorstitlar och kan bjuda in till en sådan fest flera gånger. 

Är ledsen för att en så viktig händelse i livet inte delas med dom man delar sitt liv med. På något sätt så känns det att om man inte prioriterar det här så man kan ordna med barnvakt på flera månader vad bryr dom sig om då? 

Handlar inte om att dom ska upskatta hur fin festen är. Utan hur ovanlig den är. Eftersom det är en stor livshändelse för mig. Och att det är ett tilfälle för många av mina vänner och släkt att också få vara med och fira och få vara med om en sådan tillställning då dom troligtvis aldrig kommer bjudas till en disputation igen pga dom inte känner massa akademiker. Då känns det konstigt att man inte prioriterar det utifrån sig sjlv heller, utan nej jag kan skippa möjligheten att få gå på disputation för jag fick inte tag i barnvakt..

Fast bröllopp är inte "onece in a lifetime" eftersom det ät betydligt vanligare att gifta sig flera gånger än att disputera flera gånger. 
  • EpicF
    Anonym (Liv) skrev 2024-09-28 09:59:00 följande:
    Jag har redan skrivit att jag inte riktigt vet vad en disputation är men förklara gärna hur festen på en disputation skiljer sig från andra fester för den som är gäst?

Varför skulle man inte kunna fira i efterhand, om man tex skulle vara sjuk? Får man då inte tex bjuda disputatören på restaurang efter för att fira? Varför går inte det?
    Och även om någon gifter sig fler gånger än en (vet dock ingen som gift sig fler gånger än en) så är ju ett missat bröllop ett missat bröllop.

Alla är huvudpersoner i sina egna liv, jag hade gärna festat på en disputation, men jag hade ju inte sett den festen som viktigare än ett bröllop, födelsedag eller liknande för mig som gäst? 
    Festen skiljer sig inte alls från andra fina fester. 

Självklart kan man bjuda ut disputatören på restaurang senare för att fira, om man inte kunde delta på själva dagen. 

Hade disputerar och några av mina vänner inte hade kunnat delta hade jag blivit jätteglad över att ha blivit bjuden på restaurang i efterhand för att få fira med mina vänner. För mig hade det betydd väldigt mycket. 

Har också personligen varit med om att bjuda ut disputatören på restaurang vid ett senare tillfälle, eftersom vi var några som inte hade möjlighet att delta på samma dagen. Hon blev väldigt glad och rörd över att vi hade ordnat det. 

Men ts verkar inte tycka det är en bra idé. 
  • Anonym (Värdinnan)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-28 09:05:44 följande:

Det är fler än 4 som tackat nej...av vänner och familj är det snart hälften...

Och jag hade inte direkt tänkt mig en fest med typ bara arbetskollegorna...

Nej dom har tackat nej till hela dagen.

Låter som att de antingen är avundsjuka/ inte vet hur de ska bete sig i sådana sammanhang eller kanske har det knapert och inte vill lägga pengarna?

Kan du tala med dem om detta eller brukar ni inte höras av?

Jag har en vän vars föräldrar inte fattade att han tog studenten (detta var på 80-talet). Han trodde att de hade tänkt ha överraskningsfest eller nåt men de var inte där när han sprang ut, ingen fest, ingenting.
    När han kom hem sa de glatt "ser du att grannens son tog studenten idag, de har fest i trädgården och massa mat och sånt!"

Och han: "Eh ja, det gjorde jag också..." Obestämd

Så du är inte ensam om att ha släkt som inte begriper skolprestationer, tyvärr.

Du har gjort något fantastiskt, låt inte andra förstöra det för dig. Samla in alla svar så du har klart för dig vilka som kommer, och ändra ev. om bordsplacering och lokal så att rummet/dukningen passar med hur många ni är. Jag har både varit på och hållit i många större fester och i mitt tycke är en sittning på ca 50 personer med genomtänkt bordsplacering vanligen trevligare än de med 65+.

Man hinner som värdinna/ festföremål faktiskt interagera och tacka alla då, alla gäster hör när det talas och skålas och det känns lite mer familjärt. De största festerna blir lätt uppdelade socialt och i sämsta fall mest en övning i logistik med kallnad mat åt vissa gäster.

Har man släktingar som är socialt skygga och inte menar något illa kan det vara snällare att träffa dessa separat vid annat tillfälle. Min egen mor är sådan och klarar knappt av att fira sin egen födelsedag.

Sen kan man också se det som att halverad OSA blir dubbel budget per person. Då kan man passa på att uppgradera från prosecco till champagne vid ankomst, eller lägga till nattmat eller mer underhållning. Låt det bli årets fest för dina deltagare så kan de som inte orkade ta sig dit sitta hemma och ångra sig.
  • EpicF
    Anonym (Värdinnan) skrev 2024-09-28 11:11:18 följande:
    Låter som att de antingen är avundsjuka/ inte vet hur de ska bete sig i sådana sammanhang eller kanske har det knapert och inte vill lägga pengarna?

Kan du tala med dem om detta eller brukar ni inte höras av?

Jag har en vän vars föräldrar inte fattade att han tog studenten (detta var på 80-talet). Han trodde att de hade tänkt ha överraskningsfest eller nåt men de var inte där när han sprang ut, ingen fest, ingenting.
    När han kom hem sa de glatt "ser du att grannens son tog studenten idag, de har fest i trädgården och massa mat och sånt!"

Och han: "Eh ja, det gjorde jag också..." Obestämd

Så du är inte ensam om att ha släkt som inte begriper skolprestationer, tyvärr.

Du har gjort något fantastiskt, låt inte andra förstöra det för dig. Samla in alla svar så du har klart för dig vilka som kommer, och ändra ev. om bordsplacering och lokal så att rummet/dukningen passar med hur många ni är. Jag har både varit på och hållit i många större fester och i mitt tycke är en sittning på ca 50 personer med genomtänkt bordsplacering vanligen trevligare än de med 65+.

Man hinner som värdinna/ festföremål faktiskt interagera och tacka alla då, alla gäster hör när det talas och skålas och det känns lite mer familjärt. De största festerna blir lätt uppdelade socialt och i sämsta fall mest en övning i logistik med kallnad mat åt vissa gäster.

Har man släktingar som är socialt skygga och inte menar något illa kan det vara snällare att träffa dessa separat vid annat tillfälle. Min egen mor är sådan och klarar knappt av att fira sin egen födelsedag.

Sen kan man också se det som att halverad OSA blir dubbel budget per person. Då kan man passa på att uppgradera från prosecco till champagne vid ankomst, eller lägga till nattmat eller mer underhållning. Låt det bli årets fest för dina deltagare så kan de som inte orkade ta sig dit sitta hemma och ångra sig.
    Hur kan man som föräldrar missa att ens barn tar studenten? 😱
  • Anonym (Moa)

Jag har nyligen tackat nej till en disputationsfest, hade nog tackat ja om det varit ett bröllop. Orsakerna är:

Ork. Jag är så trött på fredagskvällar efter lång jobbvecka.
    Barnvakt. Måste greja med att hitta barnvakt och orkar inte det. 
    Ekonomi. Dyr kuvertavgift och min ekonomi är inte toppen.
    Meny. Maten som serveras är jag allergisk mot. Skulle naturligtvis få specialkost men kan känna av även luftburet.
    Relation. Det är inte en av mina allra närmaste vänner som disputerat. Jag gillar personen och så, det är inte det. 

Har en smula dåligt samvete för hade det bara vara en-två av grejerna hade jag gått, men nu sammantaget tar det för mycket och ger för lite. 

Önskar både dig och min vän ett stort grattis, superbra jobbat och hoppas festen blir trevlig.

• Anonym (Liv)

Måste man betala kuvertavgift på disputationsfest?

Då kan ju absolut ekonomi vara en stor anledning till att man inte kan gå.

Svar på tråden Rädd att ingen vill komma på min fest