• Anonym (Hon)

Vem äger rättigheterna?

Jag har skapat några tjänster åt ett företag, på eget intiativ för att jag såg flera sätt att förbättra företaget. Finns inga kontrakt eller annat. På grund av olika saker vill jag att de ska sluta använda dessa. De fick förvarning nån månad innan, men sen tog jag ner dem. Nu hotar de att stämma mig osv...

Kommer det leda nånstans?

• Svar på tråden Vem äger rättigheterna?
  • Anonym (K)

Finns inga kontrakt är du chanslös. Varför fanns det inget kontrakt? Blev du inte ombedd att göra detta eller vad? Är du anställd på företaget eller egen företagare eller annat?

• Anonym (Hon)
    Anonym (K) skrev 2024-10-03 21:20:22 följande:

Finns inga kontrakt är du chanslös. Varför fanns det inget kontrakt? Blev du inte ombedd att göra detta eller vad? Är du anställd på företaget eller egen företagare eller annat?

Jag har bevis på att det är mina saker. De har inga bevis på att det är deras. Nej det var inget jag blev ombedd att göra, jag har aldrig jobbat där. Det var min dåvarande som jobbade där.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-03 21:32:41 följande:
    Jag har bevis på att det är mina saker. De har inga bevis på att det är deras. Nej det var inget jag blev ombedd att göra, jag har aldrig jobbat där. Det var min dåvarande som jobbade där.
    De bevisen smular en företagsjurist sönder på nolltid. Har du själv inte kontaktat någon jurist? 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (L) skrev 2024-10-03 23:23:00 följande:
    De bevisen smular en företagsjurist sönder på nolltid. Har du själv inte kontaktat någon jurist? 
    Hur? Det är mina saker, det är aldrig sagt att de fått det. De ville inte godkänna mina regler och då drog jag tillbaka det. Nej det har jag inte, det finns det inte pengar till.
  • Johan70
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-03 21:32:41 följande:

Vad har du för bevis och hur vet du att de saknar bevis?

Vad har ni kommit överens om? Ni måste ju ha någon form av kontrakt, annars hade de inte fått använda det du har gjort till att börja med och du hade inte fått betalt för det heller (jag utgår ifrån att de har betalat dig).

• Anonym (D)

Har de betalat dig för de här tjänsterna? 

Att hota med stämning för att skrämmas är inte ovanligt. Det kostar inget. Att driva process, utan kontrakt och överenskommelse är mer riskfyllt och dyrt även för dem. I ekvationen ligger också hur viktiga de här tjänsterna är för dem och hur länge de använt dem.
    Har du bevis att de ?är dina? och företaget lånat dem är det också en form av överenskommelse/kontrakt. 

• Anonym (Ella)

Vad sade/skrev du till företaget när de fick det du gjort? Var det bara "varsågod" så borde det väl betraktas som en gåva.

Men jag är inte jurist. Jag tror att du behöver en sådan för att få ett svar du kan lita på.

• Anonym (Hon)

Nej de har inte betalat och vi har inga skrivna kontrakt. De fick prova tjänsterna, jag var helt nybörjade och det var något jag provade mig fram att få ihop, och när jag sa att de skulle betala för dem OM de ville fortsätta använda det började de här hoten.

Klart jag kan bevisa att det är jag som gjort dem, jag har ju allt på min dator. Finns även mailhistorik som visar vad som sagts.

• PH76

Om du är anställd av företaget så är det deras, du kommer att ha väldigt svårt att driva igenom detta. Sorry.

• Anonym (Hon)
    PH76 skrev 2024-10-04 06:32:35 följande:

Om du är anställd av företaget så är det deras, du kommer att ha väldigt svårt att driva igenom detta. Sorry.

Aldrig varit anställd där
  • Anonym (Hon)

Det låg på min server hela tiden.

• Anonym (D)
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-04 06:53:34 följande:

Det låg på min server hela tiden.

Hade de varit det minsta seriösa hade de sett till att ha ett kontrakt, gett dig betalt och lagt grejerna på sin egen IT.  
    Att drifta på det sättet utan kontrakt är bara oseriöst.
    Frågan är hur du vill göra med tjänsten i framtiden. Vill du sälja den till fler? I så fall är det bra att ha en referenskund. Eftersom de hotar då du stängde av den måste det vara något bra tänker jag. 
    Är det å andra sidan ingen bra affärside så låt dem hota. Det kostar dem inget. Att börja processa kostar mycket och steget dit är långt. Vad ska de stämma dig för? Kontraktsbrott? 

• Anonym (kontrakt)
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-03 21:11:30 följande:
    Vem äger rättigheterna?

Jag har skapat några tjänster åt ett företag, på eget intiativ för att jag såg flera sätt att förbättra företaget. Finns inga kontrakt eller annat. På grund av olika saker vill jag att de ska sluta använda dessa. De fick förvarning nån månad innan, men sen tog jag ner dem. Nu hotar de att stämma mig osv...

Kommer det leda nånstans?

Utan kontrakt så är det företaget som äger det du gjort. Det skulle det kunna vara även om det funnits ett kontrakt, då skulle de ha köpt arbetet och rätten till det av dig. Du har inte rätt att ta ned detta.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (kontrakt) skrev 2024-10-04 08:58:53 följande:
    Utan kontrakt så är det företaget som äger det du gjort. Det skulle det kunna vara även om det funnits ett kontrakt, då skulle de ha köpt arbetet och rätten till det av dig. Du har inte rätt att ta ned detta.
    Hur? 
  • Anonym (KK)
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-04 06:19:45 följande:

Nej de har inte betalat och vi har inga skrivna kontrakt. De fick prova tjänsterna, jag var helt nybörjade och det var något jag provade mig fram att få ihop, och när jag sa att de skulle betala för dem OM de ville fortsätta använda det började de här hoten.

Klart jag kan bevisa att det är jag som gjort dem, jag har ju allt på min dator. Finns även mailhistorik som visar vad som sagts.

Eftersom ni inte har ett vanligt kontrakt gäller vad ni kommit överens om på annat sätt, muntligt eller skriftligt. Muntliga avtal är svåra att bevisa så mycket hänger på vad ni kommit överens om på mail.

Om du skrivit att de får pröva detta ett tag och de säger ok, tack, gäller just att de får pröva ett tag. Om du sedan säger att detta kommer att kosta xxx för er att fortsätta använda och de nekar, kan du utan vidare ta bort tjänsten. Då har de haft tjänsten ett tag så som ni kommit överens om. 
  • Anonym (KK)

Och du äger naturligtvis rättigheterna till detta. 

• Anonym (M)

Har du inte arbetat där så har du solklart rätten på din sida. Utan några kontrakt, ersättningar eller övriga förpliktelser så kan du göra vad du vill - stänga av, radera osv. Be dem att ta sig i arslet.

• jnnfr92

Jag har inte läst alla svar du fått men det känns som att det är mycket gissningar. Jag har själv ingen kunskap om juridik så ska inte säga något om det heller. 

Men detta påminde mig om en intervju från nyhetsmorgon, du kanske kan få tips där om hur du kan gå vidare. Kanske till och med kontakta personen? www.tv4.se/artikel/5uBKQcq07Qiv7zSPIjbsFb/sj-vaegrade-betala-da-staengde-thomas-ner-systemet-tagtrafiken-funkade-inte

Det finns även Facebook grupper som du kanske kan prova att få lite svar i. Är du kvinna finns t.ex. economistas, är egentligen för privatekonomi men eftersom du aldrig vart anställd och bör få betalt för dina tjänster så kan du alltid prova. 

Också, i en hemförsäkring brukar det ibland ingå juristhjälp ett par timmar. Kan ju vara värt att kolla upp.

Hoppas allt löser sig!

• EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2024-10-04 03:42:51 följande:
    Hur? Det är mina saker, det är aldrig sagt att de fått det. De ville inte godkänna mina regler och då drog jag tillbaka det. Nej det har jag inte, det finns det inte pengar till.
    Då får du nog se dina saker som tappade. 

Varför ha ni inget skriftligt avtal? 
  • Anonym (X)

Om det legat kvar på din server så du har kontrollen och KAN ta ner det har jag svårt att se vad de har att sätta emot utan kontrakt eller ens skriftlig överenskommelse mha mail och liknande.

Svar på tråden Vem äger rättigheterna?