• Anonym (Spork12)

Detta är nu 5:e gången

Jag har mitt barn omplacerat inom LVU då jag vägrade ta emot hjälp av Soc och släkt med vänner inte verkade som godkänt stöd enligt Soc.
    Detta är nu 5:e gången på kort tid mitt barn vägrat gå på umgänge (mitt barn är nu 9 år)
    Att mitt barn får upp ögonen för nya intressen kan jag godkänna, men jag kanske bara är nojig.
    Hur ofta i Sverige förekommer de att familjehem med Soc inblandning "coachar" LVU placerade barn att inte vilja träffa sina föräldrar.?

• Svar på tråden Detta är nu 5:e gången
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Gjkloj)
    Anonym (Spork12) skrev 2024-10-04 12:27:31 följande:
    Varför ska jag ta emot råd av en Soc arbetare 20 bast, singel, nybakad och barnlös??
    Vad är orsakerna till LVU:t?
  • Anonym (A)
    Varför ska jag ta emot råd av en Soc arbetare 20 bast, singel, nybakad och barnlös??
    För att få ha kvar barnet.
    Det hade räckt om du gått dit, lyssnat och tackat för hjälpen.

Nu vet jag i och för sig inte inom vilket område soc anser att det brustit. De placerar ju inte ett barn om det inte först kommit in en orosanmälan.
  • Anonym (Skärpdig)

Socarbetare som du kallar det, är utbildade socionomer. Socionomutbildningen är 3,5 år och innefattar mycket praktik. Att arbeta inom familjerätt gör man väldigt sällan som nyexaminerad socionom. 

Beslut inom socialförvaltningen görs inte vind för våg, det är rejäla utredningsinsatser som föreligger beslut om omhändertagande och beslutet grundar sig i vad som är bäst för barnet, inte vad som är bäst för dig som förälder. 

Du har inte bara brustit i ditt föräldraskap, du har även brustit i åtgärdsprogrammet du erbjudits. Att ditt barn nu inte vill träffa dig handlar förmodligen om att barnet nu är omgivet av goda vuxna förebilder som sätter barnets bästa i fokus. Barnet vill inte återgå till hens tidigare liv där du var i fokus. Barn väljer inte sina föräldrar, men föräldrar kan välja att vara bra eller dåliga sådana. Det senare leder oftast till att barnet någon gång under livet väljer att bryta med sina föräldrar, och det har de rätt att göra!

• Jemp

För att det verkar krävts för att behålla ditt barn. 

Naturligtvis kan ingen här svara på varför ditt barn avböjt umgänge. Kan ju finnas en mängd olika anledningar. 

• Anonym (Kitty)

För att det var vad du behövde göra för att få behålla ditt barn. 

Jag har själv extremt dålig erfarenhet av Soc och har gjort många väldigt förnedrande saker för mina barns skull på soc begäran. Kan man inte sätta sitt barn främst och utstå det de utsätter en för så finns det tyvärr kanske skäl att omhänderta barnet. Jag tar betydligt hellre den smällen själv än att mitt barn drabbas (nu drabbades mitt barn ändå, men hade jag inte gjort som soc sa hade det sannolikt blivit ännu värre). 

Vad gäller om soc försöker påverka barnet blir mitt svar: i vissa fall, ja. Till mitt barn sa de några saker för att övertyga barnet om att jag var en dålig förälder i stort behov av hjälp. Så var det inte och mitt barn var tillräckligt smart för att avfärda det soc sa som idioti. Men de försökte, det gjorde de. 

• Anonym (d)
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-04 12:05:06 följande:

Ditt barn börjar mer och mer inse vilken idiot till förälder han/hon har. Inte konstigare än så.

Istället för att skylla allt på andra så borde du ställa dig själv mot väggen och fråga hur fan du lyckats bli av med din stackars inte hela 5 gånger!

Du är ju också en smula jobbig med din reaktivitet där du inte brukar läsa hela inläggen.
  • Anonym (Nisse)
    Jag förstår att det måste kännas frustrerande att vara i en situation där socialtjänsten är inblandad och att du upplever att ditt barn inte vill träffa dig. Det är tydligt att du bryr dig om ditt barn och det är en bra utgångspunkt. Men det kan vara viktigt att förstå att socialtjänsten arbetar för att se till att barn får det stöd och den trygghet de behöver för att växa upp på bästa möjliga sätt.
    Om socialtjänsten har omplacerat ditt barn flera gånger, och om de erbjuder hjälp som du har valt att tacka nej till, kan det vara ett tecken på att de har identifierat områden där barnet behöver mer stöd än vad som kan ges i din nuvarande situation. Deras syfte är att se till barnets bästa, och de vill att barnet ska få en stabil och trygg miljö, speciellt om de märker att barnets välmående är i fara.
    Det är också viktigt att se det från barnets perspektiv. Barn är ofta känsliga för konflikter och förändringar, och ibland kan de påverkas av det som händer runt omkring dem på ett sätt som gör att de inte känner sig bekväma att träffa sina föräldrar. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att familjehemmet "coachar" barnet att ta avstånd från sina föräldrar. I många fall är det så att barnet själv har känslor och upplevelser som gör att de tar avstånd eller känner sig oroliga.
    Att socialtjänsten arbetar för att ge barnet ett värdigt liv och säkerställa att alla dess behov uppfylls, betyder inte att du är en dålig förälder, men det kan vara ett tecken på att de ser områden där barnet behöver mer stöd än vad du just nu har möjlighet att ge. Att vara öppen för att samarbeta med socialtjänsten och ta emot hjälp kan vara en väg framåt för att förbättra situationen, både för dig själv och för ditt barn.
    Slutligen, det är modigt av dig att dela din situation, och kanske är det ett steg mot att skapa en bättre dialog och förståelse för vad som är bäst för ditt barn. Det kan vara svårt att höra, men ibland är det bästa man kan göra för sitt barn att tillåta dem att vara på en plats där de kan känna sig trygga och älskade, även om det innebär att söka hjälp utifrån.
  • Anonym (Kim)

Stackars barn! Du har fått hela fem chanser och du har sumpat alla. Du Ska absolut inte ha fler chanser. Ge barnet ett värdigt, tryggt och kärleksfullt liv med en placering. Släpp det. Du har förverkat din chans till föräldraskap. Inte tagit emot erbjuden hjälp. Snälla låt barnet vara. Förstå att du sabbar livet för ett barn. Du behöver hjälp att inse och förstå dina tillkortakommanden. Inte för att få tillbaks barnet utan bli mer stabil själv. 

• Anonym (d)
    Anonym (Kim) skrev 2024-10-04 13:54:57 följande:

Stackars barn! Du har fått hela fem chanser och du har sumpat alla.

Är ingen läskunnig?
Svar på tråden Detta är nu 5:e gången