• Anonym (Vilse)

Svår situation som upprepar sig

Lever med en man sedan några år tillbaka Och vi väntar vårt första barn. Jag har barn sen innan. När vi först flyttade ihop hade jag barnen varannan vecka. Ju mer åren gick och barnen blev större ville barnen åka mindre och mindre till sin pappa. Ena barnet åker typ Aldrig och det andra barnet får jag tvinga iväg varje helg. Det känns aldrig riktigt ok att tvinga mina barn men min Partner vill att barnen är hos sin pappa mycker Mer än vad den är idag och det känns som om jag inför varje helg tvingsr iväg mina barn från deras hem. Detta då min partner vill ha egen tid, förlorar på detta ekonomiskt och vill att barnens pappa tar mer ansvar. Barnens pappa välkomnar barnen till 100% men det är barnen som inte vill åka. Vi lever så att barnen hos oss Har egna rum men hos sin pappa delar med andra syskon. Mina barn har både kompisar och skola här hos oss. Pappan bor 25 min härifrån kommunalt. 

detta är ett problem vi ofta argumenterar om och jag mår dåligt i det. Jag är den som hamnar i kläm. Barnens pappa ger heller inget underhåll då han tycker att han betalar för barnens aktiviteter ocg nödvändigheter ändå. Men det gör han inte i tillräcklig utsträckning och det är oftast jag som får skjuta till. Detta gör att min partner ofta blir sur på mig för att han är sur på barnens pappa som inte tar ansvar. Och så blir barnen sura på mig som tvingar iväg dem.

det andra stora problemet vi har i vår relation är också att mina barn knappt kan vara otrevlig höja rösten eller inte göra som min partner säger utan att det heter att de är respektlösa och att Han då höjer rösten på dem. Sen blir det mitt fel att jag inte uppfostrat mina barn. fast jag kan tycka att vissa av problemen är något att räkna med hos barn och man får välja sina strider?Annars skulle vi inte göra annat än att klaga på barnen hit Och dit. 

Det har många gånger varit så att vi tjafsat över dessa problem och vi tycks aldrig lösa det. Det blir bättre för stunden genom att någon säger förlåt typ. Sen är vi där igen nästkommande vecka i princip. 

Idag var en sån dag. Mitt ena barn kom hem och råkade ha lite attityd i tonen mot min partner av förklarligt skäl. Vilket resulterade i att jag försvarade mitt barn samt försökte rädda upp situationen och sen fick jag skit ändå och nu har partnern lämnat hemmet för att han inte orkar mer. 

Jag vet inte hur vi ska komma loss ur den här onda cirkeln och dessutom är jag gravid och vi äger ett hus ihop så inte så bara att lämna relationen heller känner jag.

• Svar på tråden Svår situation som upprepar sig
  • EpicF

Och en sådan man väljer du att skaffa barn med?? 

• Anonym (Små)

Skulle inte förvåna mig nämnvärt ifall ni flyttade ihop relativt snabbt och barnen då var små då. Om det är så så hade du säkert inte flyttat ihop med honom om ni var särbos några år innan lärt känna honom mer.
     Med barn sen tidigare så anser ju iaf jag att man inte ska ha för bråttom med att bo tillsammans. 

• Tow2Mater

Det du lättast kan påverka är väl underhållet. Be att pappan betalar ett rimligt belopp, så kan det iallafall bli lungare hemma på den fronten. Ta det genom FK om han inte vill.

• Anonym (Vilse)

Flyttade ihop efter 2 år så inte så snabbt. Underhåll har jag redan krävt via fk men deras handläggningstid är 18 veckor. Barnens pappa hotar med att då får barnen åka varannan vecka trots att de inte vill och jag blir egoistisk och girig heter det.

• Bunny s

Vilken tuff situation 🥺 
    Dina barn är prio 1. 
    Att de känner sig älskade och välkomna är nr 1. 
    Din partner ska absolut inte få dig att känna att du är tvungen att skicka iväg dem för hans skull, det är helt sjukt. 
    Där lär du vara väldigt bestämd med att han valde dig med barn, och de kommer då med på köpet. Även om varannan veckaupplägget funkade bra då, såbetyder det ingen garanti att det alltid ska vara så. 
    Självklart ska dina barn kunna bo med er på heltid, han får gilla läget eller lämna. 
    Tycker du ska överväga att lämna dock, eftersom han uppenbart har svårt för dina barn och det är dem som hamnar i kläm här. 

Sen den andra biten med pappan och underhåll. Där får du kolla med familjerätten kanske? Vet inte vart man vänder sig, det där kan du bättre. Men så att ni får fram ett schysst upplägg rent ekonomiskt. 

• fancyr
    Bunny s skrev 2024-10-05 22:30:54 följande:

Vilken tuff situation 🥺 
    Dina barn är prio 1. 
    Att de känner sig älskade och välkomna är nr 1. 
    Din partner ska absolut inte få dig att känna att du är tvungen att skicka iväg dem för hans skull, det är helt sjukt. 
    Där lär du vara väldigt bestämd med att han valde dig med barn, och de kommer då med på köpet. Även om varannan veckaupplägget funkade bra då, såbetyder det ingen garanti att det alltid ska vara så. 
    Självklart ska dina barn kunna bo med er på heltid, han får gilla läget eller lämna. 
    Tycker du ska överväga att lämna dock, eftersom han uppenbart har svårt för dina barn och det är dem som hamnar i kläm här. 

Sen den andra biten med pappan och underhåll. Där får du kolla med familjerätten kanske? Vet inte vart man vänder sig, det där kan du bättre. Men så att ni får fram ett schysst upplägg rent ekonomiskt. 

Han är med på att barnen kan va hos oss heltid men då vill han att barnens pappa betalar vilket barnens pappa inte vill . då kommer barnen tvingas bo varannan vecka trots att de inte vill. 

partnern kom hem efter en stund idag och bad alla om ursäkt för att det blev tokigt. 

• Anonym (Föredrar milf)

Jag är i samma situation som din sambo och jag kan förstå mycket av det du skriver. Precis som för er så påverkas våran ekonomi väldigt mycket av hennes barn som hon har sedan tidigare. 

I erat fall så anser jag att barnens far borde betala sin del för att minska på skavet mellan dig och sambo. 
    Likaså får jag också höra att man ska välja sina strider med barnen men det är svårt när det ligger pizzakartonger, disk, smutstvätt och ryggsäckar överallt. Äldre barn anser iaf jag att man kan ställa krav på. 
    Själv har jag uppfattningen att jag får anpassa mig mycket efter min sambo och hennes barn men väldigt lite förståelse tillbaka. I ditt fall låter de likadant, man måste förstå båda sidor, har man inte barn sedan tidigare så betyder ensamtiden med ens sambo mycket. 
    Mvh två sidor av myntet
  • Anonym (Föredrar milf)
    fancyr skrev 2024-10-05 22:43:48 följande:

Han är med på att barnen kan va hos oss heltid men då vill han att barnens pappa betalar vilket barnens pappa inte vill . då kommer barnen tvingas bo varannan vecka trots att de inte vill. 

partnern kom hem efter en stund idag och bad alla om ursäkt för att det blev tokigt. 

Redan där har ni ett problem, barnens far vill inte göra rätt för sig och så är det även hos oss. Vi fick dra honom inför rätta och det gjorde det lite lugnare mellan sambon och mig. Att säga att man ska lämna någon för att den har en viss åsikt som inte passar en själv är lika dumt som folk som säger "du kan ta bort mig på sociala medier om du röstar på det här partiet"
  • Tow2Mater
    Anonym (Vilse) skrev 2024-10-05 22:22:06 följande:

Flyttade ihop efter 2 år så inte så snabbt. Underhåll har jag redan krävt via fk men deras handläggningstid är 18 veckor. Barnens pappa hotar med att då får barnen åka varannan vecka trots att de inte vill och jag blir egoistisk och girig heter det.

Att dela rum varannan vecka är inte hela världen. Kanske era barn bara är lite bostskämda.
  • Anonym (Vilse)
    Anonym (Föredrar milf) skrev 2024-10-06 00:31:52 följande:

Jag är i samma situation som din sambo och jag kan förstå mycket av det du skriver. Precis som för er så påverkas våran ekonomi väldigt mycket av hennes barn som hon har sedan tidigare. 

I erat fall så anser jag att barnens far borde betala sin del för att minska på skavet mellan dig och sambo. 
    Likaså får jag också höra att man ska välja sina strider med barnen men det är svårt när det ligger pizzakartonger, disk, smutstvätt och ryggsäckar överallt. Äldre barn anser iaf jag att man kan ställa krav på. 
    Själv har jag uppfattningen att jag får anpassa mig mycket efter min sambo och hennes barn men väldigt lite förståelse tillbaka. I ditt fall låter de likadant, man måste förstå båda sidor, har man inte barn sedan tidigare så betyder ensamtiden med ens sambo mycket. 
    Mvh två sidor av myntet

Tack för att du delar med dig på ett bra sätt! Jag förstår såklart att det kan vara tufft att vara sambo med någon som har barn sen innan med allt vad det innebär. samtidigt tycker jag att man som partner borde förstå att  sin partner inte  kommer välja sina barn i andra hand. 
    jag vill ju försöka möta min partner som uttrycker  behov för ensamtid och barnfria helger men när barnen vägrar åka känner jag mig som världens sämsta förälder som tvingar iväg de. 
     vi har ordnat ett disk schema och ta ut hunden schema som funkar jättebra när vi inte kommer ifrån den. Det har minskat på en hel del tjafs. 

Svar på tråden Svår situation som upprepar sig