• Anonym (Trött)

Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?

Jag är särbo med ren kvinna som har 2 pojkar 10 & 12 år. Vi letar gemenssmt boende men en sak ?skrämmer? mig inför en eventuell ihopflytt. Det är att hennes pojkar inte kan städa efter sig. Så fort de varit i ett rum så lämnar det kaos efter sig. Min partner säger att så är alla killar och så plockar hon undan efter dem få hon orkar. Jag som själv har döttrar har aldrig haft det problemet. De har alltid varit suoerduktiga att plocka undan efter sig. Nu kommer jag inte ihåg hur det var när jag var liten men är det generellt omöjligt att få pojkar att städa efte sig?

• Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?
  • Anonym (xxx)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 09:25:31 följande:
    Ja, om man stör sig mycket kanske det är bättre att vara särbos. Men det låter ju som ett ganska litet problem ändå, jämfört med andra problem som kan uppstå i en familj. Pojkarna är ju ändå ganska små.
    Små? 10 och 12, då borde man förstå att man måste plocka upp efter sig. Dessutom verkar ju mamman tycka det är ok att de gör så, så det lär ju inte bli bättre. Det säger ju en del om mamman, tycker jag. 
  • Anonym (Göran)

Helt klart en jobbig situation. Mina barn var slarviga och jag tjatade mycket. Det tog mycket energi. Det blev aldrig bra. 

mycket bråk till ingen nytta. Detta pågick i många år. 

funkar inte tjat påminnelser belöningar så återstår bara acceptans. Tyvärr. 

• Anonym (K)

Helt ärligt. Dessa mammor är vad som är problemet med dagens samhälle. De curlar sönder sina söner. De kommer växa upp till att bli mansbäbisar som inte får någonting gjort i livet. De kommer aldrig hitta en kvinna som vill stanna med dem. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Göran) skrev 2024-10-07 11:58:29 följande:

Helt klart en jobbig situation. Mina barn var slarviga och jag tjatade mycket. Det tog mycket energi. Det blev aldrig bra. 

mycket bråk till ingen nytta. Detta pågick i många år. 

funkar inte tjat påminnelser belöningar så återstår bara acceptans. Tyvärr. 

Min kompis hade det också så. Men hon lät det vara, hade ordning på sina egna grejor i sitt rum, sedan lät hon ungarna ha sina prylar i resten av huset. Det tog några veckor, sedan klarade de inte det längre, ungarna alltså. De hittade inte sina saker, kläder var inte tvättade osv. De ville inte ta hem kompisar.

Till slut gick de till min kompis och frågade vad de skulle göra och varför hon inte plockade upp. Då kom de överens om vissa regler samt bestämde en dag i veckan då de alla skulle hjälpas åt att städa. Sedan förstod barnen. 
  • Anonym (Li)

Min dotter i samma ålder är rätt kass på att plocka undan efter sig. Man får påminna och behöver ofta vara specifik, alltså hellre "hänga upp jackan, ställ skorna på hyllan, sopa upp grushögen och lyft undan skolväskan" än "röj undan dina saker i hallen".

Det har nog ytterst lite med kön att göra.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Li) skrev 2024-10-07 12:19:23 följande:

Min dotter i samma ålder är rätt kass på att plocka undan efter sig. Man får påminna och behöver ofta vara specifik, alltså hellre "hänga upp jackan, ställ skorna på hyllan, sopa upp grushögen och lyft undan skolväskan" än "röj undan dina saker i hallen".

Det har nog ytterst lite med kön att göra.

Håller med. Har en son och två döttrar. Tjejerna är helt omöjliga, de plockar aldrig undan efter sig trots att vi tjatar konstant.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 12:04:38 följande:
    Min kompis hade det också så. Men hon lät det vara, hade ordning på sina egna grejor i sitt rum, sedan lät hon ungarna ha sina prylar i resten av huset. Det tog några veckor, sedan klarade de inte det längre, ungarna alltså. De hittade inte sina saker, kläder var inte tvättade osv. De ville inte ta hem kompisar.

Till slut gick de till min kompis och frågade vad de skulle göra och varför hon inte plockade upp. Då kom de överens om vissa regler samt bestämde en dag i veckan då de alla skulle hjälpas åt att städa. Sedan förstod barnen. 
    Det är lite så jag också försöker angripa problemet. Jag plockar undan det jag har tagit fram och låter barnens saker ligga. Tyvärr så hänger inte min partner med på det utan då tar hon hand om det istället. 
  • Giftskåneman

Har pojkarna någon diagnos?
    Blir ni sambo kan det bli mycket bråk om dina ska plocka undan men inte hennes.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trött) skrev 2024-10-07 12:40:03 följande:
    Det är lite så jag också försöker angripa problemet. Jag plockar undan det jag har tagit fram och låter barnens saker ligga. Tyvärr så hänger inte min partner med på det utan då tar hon hand om det istället. 
    Jag plockar undan efter barnen ibland. Man får välja sina strider, och ibland handlar det bara om att de har glömt eller hade bråttom iväg t ex.

Då jag och maken ofta lämnar urdruckna kaffekoppar eller tekoppar här och var, eller kläder eller böcker t ex, kan vi inte gärna kräva att barnen ska plocka undan allt eller komma ihåg allt.

Men för det mesta städar de själva efter sig, särskilt om de har stökat ner rejält. Om de inte gör detta självmant, säger vi till. Struntar de ändå i det (vilket sällan händer numera, men det händer), får det konsekvenser för dem. Vi låter det inte bara passera.

Felet din särbo verkar göra, är att hon hellre tar hand om skräpet eller stöket själv, än ställer krav på sönerna. Därmed lär hon dem att någon annan alltid städar eller plockar efter dem, vilket kommer ligga dem i fatet när de blir äldre, särskilt när de ska ut i arbetslivet eller vill hitta en partner. Allt färre kvinnor accepterar jättebebisar till män som inte städar efter sig.

Än så länge är de bara 10-12 år. Din särbo kanske inte tycker att man kan ställa så stora krav än. Men när hade hon tänkt börja göra det? I tonåren? Aldrig?

Barn i pojkarnas ålder, med åldersadekvat mognad, är gamla nog att kunna städa efter sig, hålla någorlunda ordning i sina rum, samt börja hjälpa till i hushållet. De är inga småbarn längre.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker också att man skall lära alla barn att plocka upp och hålla ordning. Men vi lyckades inte med vår son. Han var väldigt svår att uppfostra. Viljestark och mycket starkt fokus på vad han tyckte var roligt, vilket var datorspel. 

Vi hade hur tufft som helst för att se till att han inte spelade dygnet runt, utan sov, åt, gjorde skolarbete, tränade, och sen hade vi vissa sysslor som var obligatoriska för honom. Sysslorna fixade han, men att plocka undan efter sig, det gick inte in.

Tur att vi inte var separerade för en förälder hade inte klarat av och orkat med honom, vi var tvungna att prata allvar med honom samtidigt för att han skulle fatta, en förälder på var sida.

Det underliga är att han har blivit en mycket klokoch mogen 20+ are. Fixar utbildning på hög nivå och jobb galant och hans sambo är jättenöjd, han lagar middag varannan dag, säger hon. Jag har inte vågat fråga om han plockar undan efter sig?det är ju inte läge att lägga sig i.

Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?