Inlägg från: Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kommer min bebis bli kräsen?)

Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis

Min mamma har börjat med att introducera frukt till min 4,5 månaders bebis även fast jag sa att jag ville vänta med frukt. Vill hellre börja med annan vanlig mat som rotfrukter och grönsaker som de rekommenderar på BVC. 
    Nu har hon flera gånger gett bebisen smakportioner av frukt men ingen annan vanlig mat.
    Är det kört nu?
    kommer bebisen bli kräsen som vägrar grönsaker, baljväxter etc?

• Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis

Tack för lugnande svar.
    Det har skett vid tre tillfällen nu och vet att hon kommer fortsätta ge bebisen smakportioner av frukt även i fortsättningen när vi besöker henne.
    Vill inte starta bråk och göra en stor grej av det, även om jag har varit väldigt tydlig alla tre gånger att jag inte vill att vi ger bebisen frukt nu.

Anonym (P) skrev 2024-10-09 08:44:02 följande:
    TS är ju helt hysterisk över att barnet har fått frukt och är rädd för att barnet nu ska bli kräsen. 

På BVC sa de att man ska börja med neutrala smaker, exempelvis potatis eller gröt.
    Börjar man med söta smaker så finns det risk att barn vägrar mer beska smaker som broccoli, kål etc.

När jag var en bebis så började min mamma med att introducerade mig till smakportioner av frukt och jag har ända sedan jag varit bebis kräsen när det kommer till mat. 

Svar på tråden Är det kört nu? Mamma introducerat frukt till bebis