Inlägg från: Anonym (Belinda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Belinda)

Vad skriver ni i sjukanmälan?

Hej! 
    Jag är sjuk och kan inte jobba idag. 
    Mvh 

Resten av de kommande sjukdagarna:

Hej! 
    Jag är fortfarande sjuk. 
    Mvh 

Dagen innan jag kommer tillbaka: 

Hej! 
    Jag är sjuk idag också men imorgon räknar jag med att komma. Hör annars av mig! 
    Mvh

• Anonym (Belinda)
    Anonym (J) skrev 2024-10-08 18:59:17 följande:
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 18:09:28 följande:

Exempel 1:

Måndag: "Hej, jag är sjuk idag. Återkommer imorgon med uppdatering."

Tisdag: "Hej, jag är sjuk idag också, men blivit mycket bättre. Återkommer imorgon,"

Onsdag: "Hej, fortfarande lite dålig/återhämtar mig, men kommer imorgon."

Exempel 2:

Torsdag: "Hej, jag är sjuk idag och imorgon. Kommer igen på måndag. Upptaderar på måndag om jag fortfarande skulle vara dålig."

Eventuellt beroende på vad man har får jobb får man kanske känna efter och uppdatera på kvällen så jobbet kan sätta in vikarier.

Men va? Varje dag? Fy fasen vad krävande av dom och måste ju vara jobbigt för dom med. Få sms varje dag. bättre att höra av sig igen när man kommer? En annan är ju nästan alltid förkyld i 2 veckor.

Det beror på vad arbetsplatsen har för regler. En del kräver att man hör av sig varje dag, för andra räcker det med första sjukdagen och ett halloj när man är tillbaka igen. 

Eftersom du pratade om att inte skriva likadant varje gång utgick jag från att ni behövde höra av er varje dag. Hade svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem om det bara rörde sig om ett sms per sjuktillfälle. Chefen lär ju knappast minnas vad man skrev förra gången. 

• Anonym (Belinda)
    mormor 1965 skrev 2024-10-08 19:18:50 följande:

Hos oss måste man ringa till chefen. Sms är inte ok. Och det är värre kan jag lova.

Samma här. Varje sjukdag dessutom. Sämsta jävla system jag upplevt. Man kan ha kräkts halva natten men måste sätta en väckarklocka på 07:30 för att vakna och med sprängande huvudvärk ringa chefen. Min chef är dessutom ett välkänt arbetsmiljöproblem. Knappast någon jag vill ha kontakt med när jag mår dåligt. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 19:14:40 följande:

Jag önskar bara bra fraser hur man sjukanmäler för lite variation när man är hemma första dagen😊

Det är pärlor för svin. Chefen vill bara ha infon. Tre sekunder efter att hen fyllt i frånvaron i datorn har hen glömt vad du skrev. Skriv så kort och tydligt som möjligt utan att vara ohyfsad. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-09 20:44:41 följande:
    Väldigt sällan men jag är något som kallas plikttrogen och ska helst visa mig på jobbet även om jag är dödssjuk. Har alltid haft svårt för att sjukanmäla mig och har gått till jobbet många gånger då jag egentligen borde vara hemma
    Tänk på att en del blir arga på folk som går till jobbet sjuka. På min arbetsplats är din sort inte populär! Kanske behöver ni en diskussion på arbetsplatsen om vad som är ok beteende så att du känner att du har kollegors och chefens stöd när du stannar hemma? Att du går till jobbet när du är sjuk kan göra att arbetsgivaren förlorar en veckas arbete på den frånvaro som blir av att du smittar dina kollegor. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 08:49:55 följande:
    På min arbetsplats så måste den sjukas arbetsuppgifter hanteras av de som är på plats, så vi måste också meddela dagligen, eller så långt man vet. 

Men man kan absolut meddela att man tror att man kommer att vara sjuk til och med den dagen, och då slippa höra av sig varje dag tills dess. Vi ska friskanmäla också, så att arbetsplatsen vet att man är tillbaka.

Men det är rätt sällan nån är sjuk på mitt jobb, det är en del VAB, och de som har småbarn kan bli sjuka en del. Men vi andra är inte så sjuka. 
    Vi friskanmäler också. Det är ju en säkerhetsfråga, om inte annat. Man ska veta vilka som är i huset vid tex brand. 
Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?