• Anonym (Sjukanmäla)

Vad skriver ni i sjukanmälan?

Detta gäller bara när man skickar sms när man är sjuk. På mitt jobb är det alltid sms som gäller men tycker det är svårt och jobbigt ändå hur man ska formulera sig. Man vill ju inte skriva samma varje gång eller? Känns som det blir mindre trovärdigt på nått sätt även om man faktiskt är sjuk. 

• Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?
  • Anonym (jo)

Exempel 1:

Måndag: "Hej, jag är sjuk idag. Återkommer imorgon med uppdatering."

Tisdag: "Hej, jag är sjuk idag också, men blivit mycket bättre. Återkommer imorgon,"

Onsdag: "Hej, fortfarande lite dålig/återhämtar mig, men kommer imorgon."

Exempel 2:

Torsdag: "Hej, jag är sjuk idag och imorgon. Kommer igen på måndag. Upptaderar på måndag om jag fortfarande skulle vara dålig."

Eventuellt beroende på vad man har får jobb får man kanske känna efter och uppdatera på kvällen så jobbet kan sätta in vikarier.

• Anonym (Belinda)

Hej! 
    Jag är sjuk och kan inte jobba idag. 
    Mvh 

Resten av de kommande sjukdagarna:

Hej! 
    Jag är fortfarande sjuk. 
    Mvh 

Dagen innan jag kommer tillbaka: 

Hej! 
    Jag är sjuk idag också men imorgon räknar jag med att komma. Hör annars av mig! 
    Mvh

• Anonym (Paula)

Jag tror att du övertänker. Det viktiga är att arbetsgivaren får den information de behöver. Blir det samma formulering varje gång så må det vara hänt.

• Anonym (J)
    Anonym (Belinda) skrev 2024-10-08 18:12:58 följande:

Hej! 
    Jag är sjuk och kan inte jobba idag. 
    Mvh 

Resten av de kommande sjukdagarna:

Hej! 
    Jag är fortfarande sjuk. 
    Mvh 

Dagen innan jag kommer tillbaka: 

Hej! 
    Jag är sjuk idag också men imorgon räknar jag med att komma. Hör annars av mig! 
    Mvh

Anonym (jo) skrev 2024-10-08 18:09:28 följande:

Exempel 1:

Tisdag: "Hej, jag är sjuk idag också, men blivit mycket bättre. Återkommer imorgon,"

Exempel 2:

Torsdag: "Hej, jag är sjuk idag och imorgon. Kommer igen på måndag. Upptaderar på måndag om jag fortfarande skulle vara dålig."

Eventuellt beroende på vad man har får jobb får man kanske känna efter och uppdatera på kvällen så jobbet kan sätta in vikarier.

Men va? Varje dag? Fy fasen vad krävande av dom och måste ju vara jobbigt för dom med. Få sms varje dag. bättre att höra av sig igen när man kommer? En annan är ju nästan alltid förkyld i 2 veckor.

• Anonym (J)

Tycker man kan säga varför.

• Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (Paula) skrev 2024-10-08 18:19:58 följande:

Jag tror att du övertänker. Det viktiga är att arbetsgivaren får den information de behöver. Blir det samma formulering varje gång så må det vara hänt.

Ja, jag övertänker allt!🙈 Har jättedåligt samvete av att vara hemma trots att jag är sjuk. 
  • EpicF

Du talar om att du är sjuk idag och eventuellt hur länge du tror du är sjuk. Du har ingen skyldighet att tala om vad försjundom du har. 

• Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (J) skrev 2024-10-08 18:59:32 följande:

Tycker man kan säga varför.

Ja, men ibland kanske det känns lite för privat. Tycker det är rätt jobbigt att säga att man har mensvärk till min manliga chef eftersom det känns som män inte riktigt kan förstå hur dåligt man faktiskt kan må. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 19:03:08 följande:
    Ja, men ibland kanske det känns lite för privat. Tycker det är rätt jobbigt att säga att man har mensvärk till min manliga chef eftersom det känns som män inte riktigt kan förstå hur dåligt man faktiskt kan må. 
    Ja nej och sen beror det väl på. Enstaka dag behöver man kanske inte berätta men om man är förkyld i 2vevkor så.
  • Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 18:09:28 följande:

Exempel 1:

Exempel 2:

Oj! Tack för så utförligt svar😊 Var nog lite otydlig i mitt inlägg. Jag menade mer att man inte vill upprepa samma sms varje gång man är sjuk. Säg att jag är sjuk nu och skriver ?Hej, är hemma idag pga sjukdom.? Nästa gång man är sjuk skriver man något annat kanske? 

Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?