• Anonym (Sjukanmäla)

Vad skriver ni i sjukanmälan?

Detta gäller bara när man skickar sms när man är sjuk. På mitt jobb är det alltid sms som gäller men tycker det är svårt och jobbigt ändå hur man ska formulera sig. Man vill ju inte skriva samma varje gång eller? Känns som det blir mindre trovärdigt på nått sätt även om man faktiskt är sjuk. 

• Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?
  • Anonym (Sjukanmäla)
    mormor 1965 skrev 2024-10-08 19:18:50 följande:

Hos oss måste man ringa till chefen. Sms är inte ok. Och det är värre kan jag lova.

Då ringer man😊 Men här är det sms som gäller. Vi är ca 300 anställa och då är många hemma pga sjukdom, vabb eller liknande. Tror inte cheferna vill ha 10 samtal att folk inte kommer. 
  • Anonym (Belinda)

Hos oss måste man ringa till chefen. Sms är inte ok. Och det är värre kan jag lova.

Samma här. Varje sjukdag dessutom. Sämsta jävla system jag upplevt. Man kan ha kräkts halva natten men måste sätta en väckarklocka på 07:30 för att vakna och med sprängande huvudvärk ringa chefen. Min chef är dessutom ett välkänt arbetsmiljöproblem. Knappast någon jag vill ha kontakt med när jag mår dåligt. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 19:14:40 följande:

Jag önskar bara bra fraser hur man sjukanmäler för lite variation när man är hemma första dagen😊

Det är pärlor för svin. Chefen vill bara ha infon. Tre sekunder efter att hen fyllt i frånvaron i datorn har hen glömt vad du skrev. Skriv så kort och tydligt som möjligt utan att vara ohyfsad. 
  • Anonym (Lix)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 19:14:40 följande:

Jag önskar bara bra fraser hur man sjukanmäler för lite variation när man är hemma första dagen😊

Så ofta är du väl inte sjuk att chefen kommer lägga på minnet hur du uttrycker dig? Det är klart att om samma arbetstagare är sjuk varje måndag att de kommer se ett mönster. Men om du tex är sjuk första tisdagen i februari, sista torsdagen och fredagen i april och sedan en vecka i mitten på september så är det ju verkligen inga konstigheter även om du skulle uttrycka dig på samma sätt varje gång. Det finns ju inte så många sätt att uttrycka sjukdom på.

men annars tex:

Hej, är tyvärr sjuk idag men kommer imorgon!

Hej, är sjuk och kommer tyvärr inte imorgon heller.

Hej, mår tyvärr inte alls bra och kan inte komma idag, hör av mig X dag när jag tror jag kan komma igen.

Hej, är magsjuk så kan inte jobba resten av veckan

Är genomförkyld så måste tyvärr stanna hemma i några dagar, hör av mig när jag mår bättre

osv.
  • Postman

Skriver, jag ringer min chef - jag är sjuk och håller mig hemma. Hör av mig i mitten av veckan om hur jag känner mig. Är det nåt akut får ni höra av er.

• Anonym (jo)
    Anonym (J) skrev 2024-10-08 18:59:17 följande:
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 18:09:28 följande:

Exempel 1:

Måndag: "Hej, jag är sjuk idag. Återkommer imorgon med uppdatering."

Tisdag: "Hej, jag är sjuk idag också, men blivit mycket bättre. Återkommer imorgon,"

Onsdag: "Hej, fortfarande lite dålig/återhämtar mig, men kommer imorgon."

Exempel 2:

Torsdag: "Hej, jag är sjuk idag och imorgon. Kommer igen på måndag. Upptaderar på måndag om jag fortfarande skulle vara dålig."

Eventuellt beroende på vad man har får jobb får man kanske känna efter och uppdatera på kvällen så jobbet kan sätta in vikarier.

Men va? Varje dag? Fy fasen vad krävande av dom och måste ju vara jobbigt för dom med. Få sms varje dag. bättre att höra av sig igen när man kommer? En annan är ju nästan alltid förkyld i 2 veckor.

Det beror så klart på  lite, för min del. Min ag vill ha meddelande varje dag om läget är lite osäkert, vid en vanlig bondförkylning till exempel räknar de med att man är sjuk typ 2-3 dagar och kanske kommer tillbaka vilken dag som helst, kanske redan nästa dag- Eller om man har migrän som varar 1-2 dagar. Är man mer sjuk / vet att man kommer vara sjuk några dagar så är det mer ok att säga att man hör av sig igen lite senare, till exempel i mitt exempel kunde jag ha sagt på måndagen att jag hör av mig igen på torsdag.  Men även om man typ går hem tidigt på måndagen för att man blev sjuk så vill de att man hör av sig på tisdag.

Jag skulle inte höra av mig varje dag om inte arbetsgivaren ville det, så det är inte så att jag trakasserar dem mot deras vilja.
  • Anonym (jo)

Tur att jag inte jobbar hos er då jag alltid 1000% tappar rösten när jag är sjuk.
  • Anonym (Anna)

Jag skriver:
    Hej. Jag är sjuk och hör av mig när jag är på benen igen.

• Anonym (JB)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 19:07:33 följande:

Oj! Tack för så utförligt svar😊 Var nog lite otydlig i mitt inlägg. Jag menade mer att man inte vill upprepa samma sms varje gång man är sjuk. Säg att jag är sjuk nu och skriver ?Hej, är hemma idag pga sjukdom.? Nästa gång man är sjuk skriver man något annat kanske? 

Men hur ofta är du sjuk egentligen??
  • Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-09 18:11:23 följande:
    Men hur ofta är du sjuk egentligen??
    Väldigt sällan men jag är något som kallas plikttrogen och ska helst visa mig på jobbet även om jag är dödssjuk. Har alltid haft svårt för att sjukanmäla mig och har gått till jobbet många gånger då jag egentligen borde vara hemma
Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?