Anonym (resor) skrev 2024-10-10 16:09:16 följande:
Så läkaren ringer och meddelar det alltså? Det låter märkligt, har aldrig hört talas om att det skulle förekomma. Känns märkligt att en läkare i mer eller mindre akut verksamhet skulle ta sig tid med nåt sånt, men det kanske händer där du jobbar?
När min kollega bröt foten förra året och inte kunde jobba så ringde hon själv och meddelade det i alla fall. Och hade en dialog med arbetsgivaren om möjlighet att anpassa arbetsuppgifter med mera.
Varför skulle läkare ringa om meddela en arbetsgivare Att en medarbetare är sjukskriven? Aldrig varit med om det.
Här får arbetsgivare sjukpenningen digitalt och den anställde meddelar också att denne är sjukskriven.
På sjukskrivningen som arbetsgivare får står det till när vederbörande är sjukskriven, dvs den sjukskriven behöver inte meddela varje dag utan arbetsgivare vet redan hur länge denne blir borta.
Där jag jobbar meddelar varje ansatt sin egna sjukskrivning. Vilket där även innebär att våra läkare meddelar att de är sjukskrivna, precis på samma sätt som övriga personalen. Läkare kan också bli sjukskrivna.
Men att en läkare ringer sin patients arbetsgivare för att meddela att patienten är sjukskriven har jag aldrig varit med. Ser inte heller hur det skulle fungera i praktiken. Sedan förstår jag heller inte varför du skulle tro det....