• Anonym (Sjukanmäla)

Vad skriver ni i sjukanmälan?

Detta gäller bara när man skickar sms när man är sjuk. På mitt jobb är det alltid sms som gäller men tycker det är svårt och jobbigt ändå hur man ska formulera sig. Man vill ju inte skriva samma varje gång eller? Känns som det blir mindre trovärdigt på nått sätt även om man faktiskt är sjuk. 

• Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?
  • Anonym (JB)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-09 20:44:41 följande:
    Väldigt sällan men jag är något som kallas plikttrogen och ska helst visa mig på jobbet även om jag är dödssjuk. Har alltid haft svårt för att sjukanmäla mig och har gått till jobbet många gånger då jag egentligen borde vara hemma
    I så fall lär de knappast komma ihåg vad du skrev förra gången. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-09 20:44:41 följande:
    Väldigt sällan men jag är något som kallas plikttrogen och ska helst visa mig på jobbet även om jag är dödssjuk. Har alltid haft svårt för att sjukanmäla mig och har gått till jobbet många gånger då jag egentligen borde vara hemma
    Tänk på att en del blir arga på folk som går till jobbet sjuka. På min arbetsplats är din sort inte populär! Kanske behöver ni en diskussion på arbetsplatsen om vad som är ok beteende så att du känner att du har kollegors och chefens stöd när du stannar hemma? Att du går till jobbet när du är sjuk kan göra att arbetsgivaren förlorar en veckas arbete på den frånvaro som blir av att du smittar dina kollegor. 
  • LaFontaine

Jag jobbar på en liten arbetsplats med god stämning, och brukar skicka ett mejl eller sms om att jag är sjuk och vad det är för fel. Sen brukar kollegor och chef höra av sig med jämna mellanrum och kolla läget och önska god bättring. 

• Anonym (resor)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-08 17:59:59 följande:
    Vad skriver ni i sjukanmälan?

Detta gäller bara när man skickar sms när man är sjuk. På mitt jobb är det alltid sms som gäller men tycker det är svårt och jobbigt ändå hur man ska formulera sig. Man vill ju inte skriva samma varje gång eller? Känns som det blir mindre trovärdigt på nått sätt även om man faktiskt är sjuk. 

Men hur ofta är du sjuk om det här blir ett problem? Jag har varit sjuk en gång förra året, och än så länge inte varit sjuk alls det här året.

Men oavsett, den som tar emot din sjukanmälan tänker nog inte på hur du formulerar dig och om det ser lika ut som förra gången, så det kan du nog släppa.

Däremot kanske det är så att du känner innerst inne att du sjukanmäler dig lite väl ofta och därför börjar tro att även din arbetsgivare tänker så, och då undrar över hur du formulerar din sjukanmälan. 
  • Anonym (resor)
    Anonym (J) skrev 2024-10-08 18:59:17 följande:
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 18:09:28 följande:

Exempel 1:

Måndag: "Hej, jag är sjuk idag. Återkommer imorgon med uppdatering."

Tisdag: "Hej, jag är sjuk idag också, men blivit mycket bättre. Återkommer imorgon,"

Onsdag: "Hej, fortfarande lite dålig/återhämtar mig, men kommer imorgon."

Exempel 2:

Torsdag: "Hej, jag är sjuk idag och imorgon. Kommer igen på måndag. Upptaderar på måndag om jag fortfarande skulle vara dålig."

Eventuellt beroende på vad man har får jobb får man kanske känna efter och uppdatera på kvällen så jobbet kan sätta in vikarier.

Men va? Varje dag? Fy fasen vad krävande av dom och måste ju vara jobbigt för dom med. Få sms varje dag. bättre att höra av sig igen när man kommer? En annan är ju nästan alltid förkyld i 2 veckor.

På min arbetsplats så måste den sjukas arbetsuppgifter hanteras av de som är på plats, så vi måste också meddela dagligen, eller så långt man vet. 

Men man kan absolut meddela att man tror att man kommer att vara sjuk til och med den dagen, och då slippa höra av sig varje dag tills dess. Vi ska friskanmäla också, så att arbetsplatsen vet att man är tillbaka.

Men det är rätt sällan nån är sjuk på mitt jobb, det är en del VAB, och de som har småbarn kan bli sjuka en del. Men vi andra är inte så sjuka. 
  • Anonym (Belinda)
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 08:49:55 följande:
    På min arbetsplats så måste den sjukas arbetsuppgifter hanteras av de som är på plats, så vi måste också meddela dagligen, eller så långt man vet. 

Men man kan absolut meddela att man tror att man kommer att vara sjuk til och med den dagen, och då slippa höra av sig varje dag tills dess. Vi ska friskanmäla också, så att arbetsplatsen vet att man är tillbaka.

Men det är rätt sällan nån är sjuk på mitt jobb, det är en del VAB, och de som har småbarn kan bli sjuka en del. Men vi andra är inte så sjuka. 
    Vi friskanmäler också. Det är ju en säkerhetsfråga, om inte annat. Man ska veta vilka som är i huset vid tex brand. 
  • EpicF
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 20:24:24 följande:
    Tur att jag inte jobbar hos er då jag alltid 1000% tappar rösten när jag är sjuk.
    Det är rätt vanlig praksis att man ska ringa vid sjukdom. Däremot finna det tillfällen där man inte kan ringa, ex om man tappat rösten, och då kan man självklart skrivs ett sms. 
  • Anonym (resor)
    Anonym (jo) skrev 2024-10-08 20:24:24 följande:
    Tur att jag inte jobbar hos er då jag alltid 1000% tappar rösten när jag är sjuk.
    Så pass alltså.

Tom vid magsjuka, benbrott, infekterad tand, så tappar du rösten alltså? Kanske nåt du skulle kolla upp?
  • EpicF
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 13:44:04 följande:
    Så pass alltså.

Tom vid magsjuka, benbrott, infekterad tand, så tappar du rösten alltså? Kanske nåt du skulle kolla upp?
    Man är inte direkt sjuk vid ett benbrott. 
  • Anonym (resor)
    EpicF skrev 2024-10-10 13:46:53 följande:
    Man är inte direkt sjuk vid ett benbrott. 
    Nej, men man kan behöva sjukanmäla sig och vara sjukskriven beroende på typ av arbete.
  • EpicF
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 15:50:13 följande:
    Nej, men man kan behöva sjukanmäla sig och vara sjukskriven beroende på typ av arbete.
    Absolut. Men då får man oftast sjukskrivning av en läkare och behöver således inte sjukanmäla sig. 
  • EpicF
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 15:50:13 följande:
    Absolut. Men då får man oftast sjukskrivning av en läkare och behöver således inte sjukanmäla sig.
  • Anonym (resor)
    EpicF skrev 2024-10-10 16:05:28 följande:
    Så läkaren ringer och meddelar det alltså? Det låter märkligt, har aldrig hört talas om att det skulle förekomma. Känns märkligt att en läkare i mer eller mindre akut verksamhet skulle ta sig tid med nåt sånt, men det kanske händer där du jobbar?

När min kollega bröt foten förra året och inte kunde jobba så ringde hon själv och meddelade det i alla fall. Och hade en dialog med arbetsgivaren om möjlighet att anpassa arbetsuppgifter med mera. 
  • Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 16:09:16 följande:
    Så läkaren ringer och meddelar det alltså? Det låter märkligt, har aldrig hört talas om att det skulle förekomma. Känns märkligt att en läkare i mer eller mindre akut verksamhet skulle ta sig tid med nåt sånt, men det kanske händer där du jobbar?

När min kollega bröt foten förra året och inte kunde jobba så ringde hon själv och meddelade det i alla fall. Och hade en dialog med arbetsgivaren om möjlighet att anpassa arbetsuppgifter med mera. 

Men nu får du väl anstränga dig lite och fundera en gång extra vad EpicF faktiskt menar. Såklart att läkaren inte ringer till jobbet och sjukanmäler en anställd men han gör väl en sjukskrivning som man sedan själv får förmedla till sin chef att man lär bli borta ett tag beroende på sjukskrivning, då den brukar vara en viss tid. 

Och då menar väl EpicF att man inte behöver förmedla hur man får var och varannan dag. 

• Anonym (Sjukanmäla)
    Anonym (Sjukanmäla) skrev 2024-10-10 20:29:41 följande:

Men nu får du väl anstränga dig lite och fundera en gång extra vad EpicF faktiskt menar. Såklart att läkaren inte ringer till jobbet och sjukanmäler en anställd men han gör väl en sjukskrivning som man sedan själv får förmedla till sin chef att man lär bli borta ett tag beroende på sjukskrivning, då den brukar vara en viss tid. 

Och då menar väl EpicF att man inte behöver förmedla hur man får var och varannan dag. 

mår*
  • EpicF
    Anonym (resor) skrev 2024-10-10 16:09:16 följande:

Varför skulle läkare ringa om meddela en arbetsgivare Att en medarbetare är sjukskriven? Aldrig varit med om det. 

Här får arbetsgivare sjukpenningen digitalt och den anställde meddelar också att denne är sjukskriven. 

På sjukskrivningen som arbetsgivare får står det till när vederbörande är sjukskriven, dvs den sjukskriven behöver inte meddela varje dag utan arbetsgivare vet redan hur länge denne blir borta. 

Där jag jobbar meddelar varje ansatt sin egna sjukskrivning. Vilket där även innebär att våra läkare meddelar att de är sjukskrivna, precis på samma sätt som övriga personalen. Läkare kan också bli sjukskrivna. 

Men att en läkare ringer sin patients arbetsgivare för att meddela att patienten är sjukskriven har jag aldrig varit med. Ser inte heller hur det skulle fungera i praktiken. Sedan förstår jag heller inte varför du skulle tro det.... 
Svar på tråden Vad skriver ni i sjukanmälan?