• Anonym (OrkenRäckerAldrigTill)

Vem tar hand om den anhörige?

Vet att många är i min sits, men behöver skriva av mig... Jag har en gammal mamma, 85 år, som fick cancer för två år sedan. En 20-årig son som hoppade av gymnasiet och lider fortfarande av utmattning och depression (dock bättre nu) och jag blev sjukskriven för utmattning och värk för ett år sedan (men jobbar heltid nu). När min mamma blev sjuk var jag redan själv sjuk utan att jag eg erkände det. Jag har gett allt till mamma eftersom jag har en store bror som är heeeelt oengagerad i mamma. Demon Jag har en underbar man som stöttar mig så mycket han kan, men han orkar ju inte heller hur mycket som helst. Jag lider dagligen av värk och får ingen hjälp från vården, mer än att jag fick en sjukskrivning och medicin (som ändå inte hjälpte). Jag är i förklimakteriet, vilket gör ju inte saker och ting bättre... Man ska inte stressa, ta hand om sin kropp (all träning ger värk och tränar jag inte ger det värk) och sköta sin kost. Önskar ibland att min mamma dog så att jag slapp den biten! :-O Men det vill jag ju inte såklart. Ska dock alltid finnas där och ha tålamod med henne och har jag inte det, så blir hon ledsen och tycker att jag inte ska vara på "detta sätt". All energi går åt jobb och har inget kvar när dagen är slut... På helgerna kanske jag orkar göra något, men får lida dagen efter. Sååå less... Hittar ingen balans i livet och varje dag är bara ett evigt bita ihop. Någon som känner igen sig? {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Vem tar hand om den anhörige?
  • Anonym (Kalla)

Gå ner i tid. Inget blir bättre av att du stressar, snart blir du sjuk igen. 

Det bästa är om ni båda går ner i tid så ni får mer tid tillsammans men även för att egentid och återhämtning. 

Något måste förändras, se över era val. Köpa städ, gå ner i tid, byta arbete, flytta eller något annat. 

• Postman

Kontakta kommunens biståndshandläggare. Du ska inte behöva ta hand om din mor helt själv. In med hemtjänst så får du rejäl avlastning. 

• Dexter dot com

Vad behöver din mamma hjälp med av dig och hur ofta som hon inte kan betala för att få av någon annan?

• TvillingmammaVästgöte
    Dexter dot com skrev 2024-10-09 10:55:08 följande:

Vad behöver din mamma hjälp med av dig och hur ofta som hon inte kan betala för att få av någon annan?

Oj, även om man har fulll hemtjänst och även hemsjukvård är det ett en stor insats att ta hand om gamla sjuka föräldrar. I alla fall om de är kognitivt nedsatta som min är. Jag måste hantera all ekonomi, alla myndighetspapper och kontakter. Koordinera med hemtjänst , hemsjukvård, vårdcentral och biståndshandläggare. De pratar inte med varandra så man måste vara en projektledare som anhörig för att koordinera.
    Min mamma har hemtjänst men det är väldigt låg kvalitet, ofta slarvar de med tex matinköp som inte blir av. Så jag får åka och handla akut när jag åker hem till mamma för att ta en kaffe på söndagen och ser att frysen är full.
    Sen måste man vara vaktmästare och byta glödlampor, beställa ny diskmaskin, rensa avlopp, fixa med tv och telefon  liknande för sådant gör inte hemtjänsten.
    Jag är där varje helg och fixar det jag kan, det jag inte kan beställer jag från en seniorfinalerna men det tar ju också tid att beställa och koordinera. 

Så jag förstår att det är jobbigt, TS. Men jag tycker inte att man skall gå ner i tid, det vill inte jag göra. Men kommunens personal verkar räkna med det. Döttrar brukar vilja handla åt sina mammor säger de tex.
    Jag säger, jag jobbar heltid, detta måste hemtjänsten sköta. Går du ner i tid kommer du bara få ännu mer att göra. 

• TvillingmammaVästgöte

Sen måste man ju vara sällskapsdam också. Min mamma hade ett stort nätverk som yngre och frisk men nu är det i princip ingen kvar. Vem vill umgås med en gammal och sjuk och förvirrad människa? Som dotter blir jag då den enda som umgås med henne regelbundet. 

• Anonym (Kalla)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 11:07:29 följande:

Oj, även om man har fulll hemtjänst och även hemsjukvård är det ett en stor insats att ta hand om gamla sjuka föräldrar. I alla fall om de är kognitivt nedsatta som min är. Jag måste hantera all ekonomi, alla myndighetspapper och kontakter. Koordinera med hemtjänst , hemsjukvård, vårdcentral och biståndshandläggare. De pratar inte med varandra så man måste vara en projektledare som anhörig för att koordinera.
    Min mamma har hemtjänst men det är väldigt låg kvalitet, ofta slarvar de med tex matinköp som inte blir av. Så jag får åka och handla akut när jag åker hem till mamma för att ta en kaffe på söndagen och ser att frysen är full.
    Sen måste man vara vaktmästare och byta glödlampor, beställa ny diskmaskin, rensa avlopp, fixa med tv och telefon  liknande för sådant gör inte hemtjänsten.
    Jag är där varje helg och fixar det jag kan, det jag inte kan beställer jag från en seniorfinalerna men det tar ju också tid att beställa och koordinera. 

Så jag förstår att det är jobbigt, TS. Men jag tycker inte att man skall gå ner i tid, det vill inte jag göra. Men kommunens personal verkar räkna med det. Döttrar brukar vilja handla åt sina mammor säger de tex.
    Jag säger, jag jobbar heltid, detta måste hemtjänsten sköta. Går du ner i tid kommer du bara få ännu mer att göra. 

När jag skrev gå ner i tid, så menade jag inte att TS ska lägga den tiden på sin mamma, utan till sin egen återhämtning.

TS har dessutom värk, det blir ju inte bättre av att arbeta heltid. 
  • Dexter dot com

Jag har full insikt i hur det är att ta hand om föräldrar med stort behov även om hemtjänst är inkopplad men varken du eller jag har nån aning om vad TS mamma behöver för hjälp, därav min fråga.
    Man kan ju faktiskt köpa tjänster av andra än hemtjänsten tex städning, leverans av matlådor, ansöka om godman osv.
  • Anonym (/)

Den som har ett hjärta och bryr sig om sin förälder. Tyvärr innebär det ofta att någon av syskonen får köra slut på sig medan de andra struntar i att hjälpa till. Hemtjänsten gör långtifrån allting som krävs i vardagen.

• Anonym (M)

Eller så ger man fan i det så går hemtjänsten/kommunen lösa det.

Man har ingen skyldighet att ställa upp för sina gamla föräldrar. Och det ver hemtjänsten
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-10-09 12:09:32 följande:
    Eller så ger man fan i det så går hemtjänsten/kommunen lösa det.

Man har ingen skyldighet att ställa upp för sina gamla föräldrar. Och det ver hemtjänsten

Ja, då går det väldigt dåligt för de gamla , för kommunens hemtjänst steppar inte upp. På det korttidsboende som min pappa bodde ett tag berättade personalen att det kom äldre personer, uthungrade och uttorkade.  Sen fick de äta upp sig o tre veckor , sen hem, och sen repett på det. Många gamla åker också in och ut på akutmottagningen för att de inte får rätt omsorg hemma. 

Svar på tråden Vem tar hand om den anhörige?