• EpicF

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Anonym (Em) skrev 2024-10-10 09:47:06 följande:
    När man går i grundskolan så är det ju skolsköterska och kurator där barnet ska söka sig till i första hand. Sen efter 16 ungdomsmottagningen. Om man inte vill att föräldrarna ska känna till kontakten alls alltså
    Man kan fortfarande gå till psykolog utanför skolan och um, även om man går i grundskolan.  

Kurator är inte samma som psykolog. Ibland kan Barnet behövs just en psykolog och inte en kurator. 
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 08:57:08 följande:
    Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

Självklart ska din dotter få gå på psykologsamtal utan att ni föräldrar ska vara med.

Hur är den andra medföräldern egentlig funtat om denne kräver att få vara med? Är denne alltid kontrollerande? Då kan det vara en orsak till att din dotter inte vill ha med er till psykologen. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 10:33:35 följande:
    Där har vi lite olika info då. Dotterns psykolog på vc sa senast igår att hon kan söka samtal själv på ungdomsmottagningen när hon är 16. Som jag skrev tidigare kan det bero på om det är enstaka eller återkommande kontakt, samt mognad, när det gäller barn 13-15. 

Eget tyckande är att det beror lite på vad det gäller. Självklart ska min dotter få hämta kondomer, prata med skolpsykolog och annat utan min vetskap. Men när det gäller hennes vård på t ex vc och bup rörande hennes diagnos så vill jag absolut vara involverad, få kallelser osv! Men behöver inte vara med in i rummet, såklart
    Det är från 13 man kan besöka UM själv utan föräldrars vetskap. 

Den psykologen verkar inte ha korrekt info om denne teår det är från 16 år. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:06:35 följande:
    Frågan är ju om hon kan och bör göra det utanför skolan utan vår vetskap. Annat än enstaka tillfällen.

Det finns skolpsykolog på båda mina barns skolor. Förstår att det kan vara annorlunda om skolan inte erbjuder det.
    Det finns ofta en anledning om ens barn väljer att uppsöka psykolog utan för skolan och utanför föräldrarnas vetskap. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:07:39 följande:
    Blir lite meningslöst om du inte ser nyanserna i det jag skriver. 
    Nu svarade jag dock enbart på psykologens felaktiga uttalande. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:29:48 följande:
    Tror att det är korrekt men du förstod inte riktigt vad jag påstod.
    Om denne psykologen påstod att det är från först 16 år man kan söka för samtal på UM så ha denne psykologen fel, eftersom det är från 13 år. 

Och jo, förstod vad du skrev om vad psykologen påstod och rättade till det. Dvs skrev att det är från 13 år och inte från 16 år. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:28:48 följande:
    Ja, det är väl därför det inte är helt tydligt vad föräldrar har för ansvar och rättigheter i den åldern. Finns värsta scenario åt båda håll. I vårt fall så är min dotter absolut inte mogen att styra upp all vård hon får. Hade sett det som skandal om hennes diagnos och behandling skedde bakom vår rygg. Men i något annat fall förstår jag att barn kan räddas genom att inte blanda in föräldrarna i enstaka möten
    Det skillnad på behandling för en diagnos/sjukdomstillstånd än att rent allmänt prata med en psykolog, om ex att ens pappa inte är snäll. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 12:10:47 följande:
    Har inte påstått att de inte tar emot yngre barn alls. Eller att de skulle säga nej till ett möte.
    Nej, du påstod inte det men psykologen gjorde det enligt sig.

"Dotterns psykolog på vc sa senast igår att hon kan söka samtal själv på ungdomsmottagningen när hon är 16. "

Felaktigt uttalande av den psykologen. 

• EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 11:56:29 följande:
    När det gäller psykiatri så är ju inte gränserna så skarpa. Hon gick hos psykolog utan diagnos först. 

Tänker att skolans psykolog mm är bra för att fånga upp barnen där familjen är själva problemet och samtalen behöver ske i hemlighet. Eller ungdomsmottagningen om skolan saknar resurser. Men återkommande samtal och terapi/vård är något annat. Tycker också att t ex utdelning av kondomer är bra men att föräldrar ska bestämma om p-piller och annan medicin.
    Varför ska föräldrarna bestämma om p-piller och annan medicin? 

Även en 13-åring har rätt till autonomi, dvs själv bestämma över sin egna kropp. Däremot borde man som 13-åring eller yngre diskutera med sina föräldrar hur man ska göra. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 12:20:56 följande:
    Läser du resten så förstår du kanske kontexten. Hon kan alltså gå i samtalsterapi helt på egen hand med full sekretess, utan föräldrarnas inblandning, när hon fyllt 16. Att barn 13-15 kan boka en tid på ungdomsmottagningen har jag aldrig ifrågasatt.
    Återigen, den psykologen har fel eftersom det är från 13 år. 
  • EpicF

Vem är det som är så korkad att denne anser att en 13-åring, eller barn, inte har rätt till sin egna kropp? 

Till och i förskolan så lär man ut att de har rätt till sin egna kropp. Autonomi, självbestämmande över egen kropp. 

Ska inte 13-åring också få ha det? 

• EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:09:14 följande:
    På 1177 för mitt landsting står det t o m ålder 16-22år.
    Fast barn kan gå i samtal på UM från 13 år utan  att föräldrarna behöver få veta. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:24:08 följande:
    Ingen har påstått det du argumenterar emot.
    Faktiskt så är det folk som anser att 13-åringar inte ska ha rätt till autonomi. Du bla. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:15:33 följande:
    Gissar att du läst nåt på nätet och gissar dig fram. Meningslöst.
    Läst något på nätet? Nej, jag behöver inte läsa otillförlitliga källor på nätet. 

Och nej, jag gissar inte heller. Jag vet. 

Ja, det är meningslöst att läsa otilllförlitliga källor på nätet och det är meningslöst att gissa. 
  • EpicF
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:33:44 följande:
    Ni verkar ha fått fel info. Ungdomsmottagningen tar emot innan 16 års ålder, ungdomen behöver inte ha förälderns medgivande, samt de har sekretess gentemot föräldrarna.

Tystnadsplikt (ungdomsmottagningarna.se)
    Jo, de för dem. 
  • EpicF
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:33:44 följande:
    Ni verkar ha fått fel info. Ungdomsmottagningen tar emot innan 16 års ålder, ungdomen behöver inte ha förälderns medgivande, samt de har sekretess gentemot föräldrarna.

Tystnadsplikt (ungdomsmottagningarna.se)
    Man kan till och med gå ditt som 12 åring. 

www.umo.se/att-ta-hjalp/ungdomsmottagningen/om-ungdomsmottagningen/

Det är också sekretess på journalen, också gentemot föräldrarna om inte personalen har behov att dela vissa saker med dina föräldrar. Sådant kan vara ex självmordstankar. 

www.umo.se/att-ta-hjalp/rattigheter-och-lagar/sekretess-och-tystnadsplikt/
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-10-10 13:38:57 följande:
    Ha ...?
    Ungdomsmottagningarna tar emot från 12-13år tills man är.mellan 20 till 25år.

Inte enbart från 16 år som bla du påstod, och hänvisade sedan till sidan som enbart nämnde tystnadsplikt. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:49:25 följande:
    Jag fick infon från psykologen som sagt, men dubbelkollade såklart om det stämde. 

Jättebra om ungdomsmottagningar kan ge sexualkunskap, preventivmedel och försöka fånga upp barn som far illa. Men att ge en 13-åring samtalsterapi utan att involvera föräldrarna tycker jag är över gränsen
    Det för du tycka om du vill. Är inte du som bestämmer. Och den psykologen din dotter går till borde ta reda på fakta innan denne uttalar sig. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:58:11 följande:
    Litar mer på psykolog och 1177 än på debattörer på familjeliv. 
    Du kan börja med att läsa på umo.se

Du också tipsa psykologen om denna sidan. Kan vara bra att läsa på lite innan man ger råd. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 14:03:33 följande:
    Inte läst något som motsäger det psykologen sa. 
    Umo.se motsätter sig det psykologen påstår. Men du vill förstås inte läsa där, då det visar att du har fel. 

Du kan också besöka valfri UM och fråga. 
Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?