• Anonym (Nr 1)

Är det viktigt att vara en stark kvinna?

Varför är det så viktigt?

• Svar på tråden Är det viktigt att vara en stark kvinna?
  • Anonym (Anna)

Nej, det är inte viktigt, det viktiga är att vara en kåt kvinna.
    Då har man mer kul. 

• Anonym (Nr 1)
    Anonym (Anna) skrev 2024-10-12 23:38:49 följande:

Nej, det är inte viktigt, det viktiga är att vara en kåt kvinna.
    Då har man mer kul. 

Ok, Glad
  • Anonym (Hh)

Ja, men att få ha en ännu starkare axel att luta sig mot när man behöver är ännu bättre.
    Att vara stark handlar mer om att bli respekterad och inte överkörd än att bossa runt med folk. 

Finns inget härligare än att ses som en starkt och självständig kvinna men ha möjligheten att krypa upp i någons famn och få känna sig som en liten flicka igen. 

• Anonym (Överlevare)
    Anonym (Hh) skrev 2024-10-13 00:07:27 följande:

Ja, men att få ha en ännu starkare axel att luta sig mot när man behöver är ännu bättre.
    Att vara stark handlar mer om att bli respekterad och inte överkörd än att bossa runt med folk. 

Finns inget härligare än att ses som en starkt och självständig kvinna men ha möjligheten att krypa upp i någons famn och få känna sig som en liten flicka igen. 

Daddy issues? Som man, tycker jag du låter raka motsatsen. Får lite klängig feeling av dig.  Vem kallar sig ens för flicka som vuxen kvinna? Nej sådana här kvinnor är knepiga för mig. Undviker.
  • Fjäril kär
    Anonym (Nr 1) skrev 2024-10-12 23:36:41 följande:
    Är det viktigt att vara en stark kvinna?

Varför är det så viktigt?

Det innebär stort mod och styrka att våga visa sig sårbar ,kunna gråta , erkänna sina fel och brister. 

Finns inget som helst starkt med att försöka vara nån superhjälte , duktig flicka och bitch. Tvärtom. Alla kan ta på sig den masken . 

Styrkan ligger i att kunna ta av masken och våga vara mänsklig. 
  • Anonym (Överlevare)

För svara på TS

Kan tala om kvinnliga vänner och sådant jag sett i mitt liv. Dom starkaste kvinnorna är oftast det som överlevt något.  Sen finns det den sorten som "tror" att dom är det. Men grabbar tag i första bästa karl så fort tillfället kommer.  Jag garvar lite åt dessa kvinnor. För det handlar knappast om att klara sig utan en karl i ett par månader.

Jag talar om kvinnor som överlevt misshandel, våldtäkt och andra svårigheter i livet. Och för dom handlar det inte om att vara "viktigt". Dom bara är, starka. Pga av det dom tagit sig igenom.  Sen kan det nog vara extra viktigt för dessa. För många vill nog inte vara beroende av män efter detta. Vilket jag för sig kan förstå. Men då är det extra viktigt för oss män att vara extra fina emot dessa. "Kill them with kindness" som uttrycket säger. Mycket värme och kärlek.

Kan inte beskriva känslan jag fick, när en kvinnlig vän lät mig få ge henne en kram. Blev alldeles varm inombords. Kände att hon "accepterade" , litade på mig. Personligen får jag alltid känslan av att det är dessa som behöver det allra mest.

• Anonym (Överlevare)
    Fjäril kär skrev 2024-10-13 01:21:26 följande:
    Det innebär stort mod och styrka att våga visa sig sårbar ,kunna gråta , erkänna sina fel och brister. 

Finns inget som helst starkt med att försöka vara nån superhjälte , duktig flicka och bitch. Tvärtom. Alla kan ta på sig den masken . 

Nu behöver ju inte stark innebära att en kvinna är en bitch. Du låter bitter. Och spär på fördomar. Läs mitt andra inlägg för få lite perspektiv.
  • Anonym (Nja)
    Fjäril kär skrev 2024-10-13 01:21:26 följande:

Köper inte riktigt detta. Om det vore lätt. Vore väl fler människor inte vara så bräckliga. Kvinnor är kända för att vara emotionella. Så skulle snarare säga att det är ovanligt med kvinnor som kan hålla sina känslor i "schakt". Och inte låta sina känslor ligga utanpå. Det kan ju vara en styrka i sig det med.

Dessutom kan ju styrka innebära att man tagit sig igenom ett trauma eller dyl. Du låter lite anti vissa kvinnor. Har du tampats med dåligt självförtroende själv? 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Överlevare) skrev 2024-10-13 01:22:53 följande:

För svara på TS

Kan tala om kvinnliga vänner och sådant jag sett i mitt liv. Dom starkaste kvinnorna är oftast det som överlevt något.  Sen finns det den sorten som "tror" att dom är det. Men grabbar tag i första bästa karl så fort tillfället kommer.  Jag garvar lite åt dessa kvinnor. För det handlar knappast om att klara sig utan en karl i ett par månader.

Jag talar om kvinnor som överlevt misshandel, våldtäkt och andra svårigheter i livet. Och för dom handlar det inte om att vara "viktigt". Dom bara är, starka. Pga av det dom tagit sig igenom.  Sen kan det nog vara extra viktigt för dessa. För många vill nog inte vara beroende av män efter detta. Vilket jag för sig kan förstå. Men då är det extra viktigt för oss män att vara extra fina emot dessa. "Kill them with kindness" som uttrycket säger. Mycket värme och kärlek.

Kan inte beskriva känslan jag fick, när en kvinnlig vän lät mig få ge henne en kram. Blev alldeles varm inombords. Kände att hon "accepterade" , litade på mig. Personligen får jag alltid känslan av att det är dessa som behöver det allra mest.

Vad fint av dig. Jag håller faktiskt med. Detta är vad en stark kvinna är för mig med. Den positiva styrkan. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Nja) skrev 2024-10-13 01:36:08 följande:
     Kvinnor är kända för att vara emotionella. Så skulle snarare säga att det är ovanligt med kvinnor som kan hålla sina känslor i "schakt". Och inte låta sina känslor ligga utanpå. Det kan ju vara en styrka i sig det med.

Dessutom kan ju styrka innebära att man tagit sig igenom ett trauma eller dyl. Du låter lite anti vissa kvinnor. Har du tampats med dåligt självförtroende själv? 

Skulle säga att kvinnor är betydligt bättre på att hålla känslor i schakt än män. Fler kvinnor vänder andra kinden till och knyter handen i fickan istället för att agera i affekt. 

Män är mer lättkränkta, tar till våld istället för ord, -råkar slå ihjäl- en annan människa för att han såg rött (för hoppsan vad mycket mer vanligare det är för män än kvinnor att man råkar döda någon), tar självmord i högre utsträckning än kvinnor för att de inte kan hantera sina känslor. 

Mäns sårade egon och oförmåga att bita ihop och inte agera emotionellt kostar samhället multum, utgör direkt fara för andra män och kvinnor och är ett stort problem då fler män än kvinnor sitter i beslutsfattande positioner.

Svar på tråden Är det viktigt att vara en stark kvinna?