Inlägg från: Anonym (Li) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Li)

Är det viktigt att vara en stark kvinna?

Anonym (Nja) skrev 2024-10-13 01:36:08 följande:
     Kvinnor är kända för att vara emotionella. Så skulle snarare säga att det är ovanligt med kvinnor som kan hålla sina känslor i "schakt". Och inte låta sina känslor ligga utanpå. Det kan ju vara en styrka i sig det med.

Dessutom kan ju styrka innebära att man tagit sig igenom ett trauma eller dyl. Du låter lite anti vissa kvinnor. Har du tampats med dåligt självförtroende själv? 

Skulle säga att kvinnor är betydligt bättre på att hålla känslor i schakt än män. Fler kvinnor vänder andra kinden till och knyter handen i fickan istället för att agera i affekt. 

Män är mer lättkränkta, tar till våld istället för ord, -råkar slå ihjäl- en annan människa för att han såg rött (för hoppsan vad mycket mer vanligare det är för män än kvinnor att man råkar döda någon), tar självmord i högre utsträckning än kvinnor för att de inte kan hantera sina känslor. 

Mäns sårade egon och oförmåga att bita ihop och inte agera emotionellt kostar samhället multum, utgör direkt fara för andra män och kvinnor och är ett stort problem då fler män än kvinnor sitter i beslutsfattande positioner.

• Anonym (Li)
    Anonym (Nr 1) skrev 2024-10-12 23:36:41 följande:
    Är det viktigt att vara en stark kvinna?

Varför är det så viktigt?

Ja.

Kvinnor har inte samma stöd som män, därav behöver hon vara lite starkare. 

Kvinnor förväntas -styra upp- sina män, ta hand om barn och äldre, engagera sig i skola och föreningsliv, i större grad än män jobba gratis för att få maskineriet att funka. Hon är ekrarna i hjulet och när hon faller så stannar allt.

Min pappa sa nyligen om sin systerson som bara lallar på i livet utan att ta sig någon vart; han behöver en kvinna som styr upp honom. Det är det som behövs för att han ska kunna ta tag i sitt liv. Jag blev arg och poängterade att ingen man någonsin har styrt upp och kratta vägen för vare sig mig eller mina vänner. Men det var tydligen skillnad enligt min far- män behöver inte vara lika starka som kvinnor.
Svar på tråden Är det viktigt att vara en stark kvinna?