Inlägg från: Anonym (Pellio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pellio)

När anpassad skolgång inte funkar

Jag har ett barn med psykisk ohälsa som är jämnårig med ditt barn och ett yngre barn med annan sjukdom som gör att hen inte kan gå i skolan. 

Barnet med kroppslig sjukdom undervisar vi föräldrar hemma utifrån instruktioner och med material från skolan. Barnet med psykisk ohälsa är numera i skolan så mycket att det funkar relativt bra, men tidigare var hen hemma helt och mådde för dåligt för att det skulle gå att göra skolarbete hemma. Hen hoppade in i undervisningen sen när hen mådde tillräckligt bra igen. 

Vi har tät kontakt med barnens skolor. 

• Anonym (Pellio)

Det vi gör är att vi har ett löpande samtal med skolan om hur mycket barnet orkar och vad som är viktigast. Vi tar också hänsyn till vad barnet tycker är lätt och roligt. Hen får inte bara bli massa jobbiga, tråkiga saker utan barnet ska också få de roliga delarna av skolan. 

I de ämnen vi gemensamt kommit fram till att barnet ska jobba med får vi lärarnas planering några veckor framåt i taget. Vi rapporterar hur det går. Vissa saker görs i Classroom och då får ju läraren det direkt till sig. Vi föräldrar åker till skolan och hämtar material vid behov. Med en till två månaders mellanrum har vi möten där lärare, rektor och elevhälsa är med. Skolan har också träffat barnens läkare respektive psykolog. Klassmentorn gör ibland filmhälsningar som hen skickar. 

Det som skiljer vår situation från er är att det av våra barn som är hemma på heltid inte har betyg än. 

Barnet med psykisk ohälsa fick individuell studieplan och fick då inget betyg alls (streck) i de som tagits bort. 

• Anonym (Pellio)

Låt inte folk som inte vill förstå vad TS skriver om ta över tråden. Mest effektivt är att inte svara. 

• Anonym (Pellio)
    Anonym (Skola) skrev 2024-10-18 20:01:26 följande:

Hej TS,

Det är väldigt ovanligt med hemundervisning. Jag arbetar på skola och har de senaste åren varit med om 3 elever som slutat helt att komma.

En var borta i princip hela åk 5&6, inga betyg, fick ej hemundervisning trots att föräldrarna begärde det. Bytte sen skola.

En har varit borta sen åk 5, går i åk 7 nu, skolan har köpt en plats på en annan skola där hen går i en särskild undervisningsgrupp 1-2 h i veckan. 

En går i åk 8, streck i samtliga betyg, aldrig i skolan. ingen hemundervisnin.

Vet inte varför det får gå så långt. De här barnen har ingen möjlighet att ta igen skolan. Men ingen samarbetspartne, BUP, SOC, förespråkar hemundervisnin. 

Vad säger föräldrarna? För oss har det varit jätteviktigt att hålla kontakten med skolan - både för inlärningen och för det sociala. Hade inte skolan hjälpt till hade vi fixat egna skolböcker mm. Vi har ju ingen lärare som kommer hem och undervisar - det får vi stå för - men det har varit självklart för alla inblandade att barnen ska ha undervisning i den mån de orkar. Är det endast möjligt hemma med föräldrarna så är det så det får bli. 
  • Anonym (Pellio)

I perioder har det inte varit möjligt att undervisa dem hemma för att de har mått för dåligt. Så kan det ju vara för barnen du känner till, (skola). För någon med jättemycket tvång, som håller på att svälta ihjäl sig själv eller har jättemycket ångest är det ju inte direkt högsta prioritet att plugga. Det har våra skolor också varit ense med oss om - det viktigaste är att barnet tillfrisknar. (De enda som inte höll med om det var Soc.)

• Anonym (Pellio)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-19 08:05:12 följande:
    Samt att det slutas upp med överdiagnostiserandet som pågår och blir värre och värre.
    Finns mycket att läsa om det på nätet skrivet av kunniga personer inom ämnet.

Det har helt enkelt blivit för lätt att skylla på diverse diagnoser  och sedan proppa ungarna fulla med medicner, istället för att gå till botten med problemen och låta ungar komma undan med sina "plikter" som t ex att gå i skolan.

Samma sak med att ändra namn på skolkare till hemmasittare... helt jä**a galet. Man  undrar hur det ska sluta.
    Starta en egen tråd om det. Den här tråden handlar om en tonåring som inte kan gå i skolan pga sjukdom. 
  • Anonym (Pellio)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-19 08:15:41 följande:

Måste säga att Kunskapsdkolan var fenomenalt duktiga på olik typer av anpassningar, massor va elever hade det. Åtminstone på den skola där mina barn gick. 

Jag har också hört gott om dem. Mina barn går i kommunala skolor och det har också funkat bra. 
  • Anonym (Pellio)

Hej igen TS. Jag verkar vara den enda föräldern som fått stöd från skolan för att ge barnet undervisning hemma. Du verkar vara helt ointresserad. Men ändrar du dig så finns jag här. 

Svar på tråden När anpassad skolgång inte funkar