• Anonym (R)

Ökad ersättning 2025

Jag fick information att sjukpenning i särskilda fall skulle öka nästa år. Både summan per dag och boendetillägg. Men vad jag ser på planerade utbetalningar så syns ingen skillnad?! Det skulle vän öka 

• Svar på tråden Ökad ersättning 2025
  • Anonym (R)

Eller menar de att 100kr/mån är ökningen? Kan väl inte stämma

• Anonym (M)
    Anonym (R) skrev 2024-10-18 13:38:28 följande:

Eller menar de att 100kr/mån är ökningen? Kan väl inte stämma

Ja, det är ökningen. 
  • Anonym (M)

Eller snarare 127kr/månad som du får ökning med. Var glad du får något för att drälla omkring hemma. 

• Jemp

Om du syftar på förslag lagda av regeringen i höstbudgeten så är de inte beslutade än.

• Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 14:55:44 följande:

Eller snarare 127kr/månad som du får ökning med. Var glad du får något för att drälla omkring hemma. 

Sjukt hur avundsjuka folk är här på personer som inte kan jobba.
    Jag själv mår extremt dåligt av att gå hemma, men det kanske bara är jag . 
  • Anonym (guru)

Grattis, du fick en höjning på 3,3%

Handelsanställda och privata tjänstemän i Unionen fick till exempel 3,1%, så...

• Anonym (R)
    Anonym (guru) skrev 2024-10-18 18:50:04 följande:

Grattis, du fick en höjning på 3,3%

Handelsanställda och privata tjänstemän i Unionen fick till exempel 3,1%, så...

Går dock ej att jämföra med vad anställda får då jag får mindre än existensminimum i nuläget
  • Anonym (J)
    Anonym (R) skrev 2024-10-18 14:58:01 följande:
    Sjukt hur avundsjuka folk är här på personer som inte kan jobba.
    Jag själv mår extremt dåligt av att gå hemma, men det kanske bara är jag . 
    Skit i den personen, den har väl problem annars skulle den inte behöva hacka på andra 
  • Anonym (K)

Det är ju en ökning även om den inte är så hög. 127 kr/mån.

• Anonym (R)
    Anonym (K) skrev 2024-10-18 19:36:13 följande:

Det är ju en ökning även om den inte är så hög. 127 kr/mån.

Grejen är att jag läste en text där det stod att de fastställde att denne ersättning är för låg att kunna leva på därför skulle den höjas. För att folk inte skulle behöva komplettera med ekonomiskt bistånd/soc bidrag.
  • Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2024-10-18 19:58:53 följande:
    Grejen är att jag läste en text där det stod att de fastställde att denne ersättning är för låg att kunna leva på därför skulle den höjas. För att folk inte skulle behöva komplettera med ekonomiskt bistånd/soc bidrag.
    Handlade texten om sjukpenning eller sjukersättning?

Sjukpenning är ju något tillfälligt man får under en sjukskrivning från jobb/skola/jobbsökande, medan sjukersättning är mer permanent där man inte förväntas kunna arbeta/plugga kanske resten av livet.
  • Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2024-10-18 19:58:53 följande:

https://www.fremia.se/nyheter/2024/prisbasbeloppet-faststallt-for-2025/

Här ser du tex att det står att sjukpenning höjs med 1500 kr år 2025, vilket stämmer för dig då 127 x 12 är 1524 kr.

• Anonym (R)
    Anonym (K) skrev 2024-10-18 22:19:37 följande:

Här ser du tex att det står att sjukpenning höjs med 1500 kr år 2025, vilket stämmer för dig då 127 x 12 är 1524 kr.

1500 per år? Hur skulle det kunna göra någon skillnad?! Skämtar de?! Trodde det var per månad. Försöker de driva folk till självmord eller

Det skulle ge folk en hans att leva på det sa de
  • Mia448
    Anonym (K) skrev 2024-10-18 22:19:37 följande:

Anonym (K) skrev 2024-10-18 22:15:58 följande:

Sjukpenning är ju något tillfälligt man får under en sjukskrivning från jobb/skola/jobbsökande, medan sjukersättning är mer permanent där man inte förväntas kunna arbeta/plugga kanske resten av livet.

Tror ej den gäller sjukpenning i särskilda fall då det ej är vanlig sjukpenning.

Detta är sjukpenning i särskilda fall vilket man får efter man haft aktivitetsersättning. Det är ej så tillfälligt utan man kan ha det i väldoft många år om man ej blir beviljad sjukersättning.

• Anonym (J)
    Mia448 skrev 2024-10-19 05:11:51 följande:
    Anonym (K) skrev 2024-10-18 22:15:58 följande:

Tror ej den gäller sjukpenning i särskilda fall då det ej är vanlig sjukpenning.

Detta är sjukpenning i särskilda fall vilket man får efter man haft aktivitetsersättning. Det är ej så tillfälligt utan man kan ha det i väldoft många år om man ej blir beviljad sjukersättning.

Sjukpenning i särskilda fall får man väl efter man haft vanlig sjukpenning. Så var det för mig iallafall. 
  • Mia448
    Anonym (J) skrev 2024-10-19 06:54:01 följande:
    Sjukpenning i särskilda fall får man väl efter man haft vanlig sjukpenning. Så var det för mig iallafall. 
    jag vet inte. Men jag har fått det efter att ha haft aktivitetsersättning. Trodde det bara fanns för personer som haft aktivitetsersättning men fyllt 30, så att de inte ska bli helt utan ersättning 
  • Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2024-10-19 05:07:36 följande:
    1500 per år? Hur skulle det kunna göra någon skillnad?! Skämtar de?! Trodde det var per månad. Försöker de driva folk till självmord eller

Det skulle ge folk en hans att leva på det sa de

Jag kan ju tolka texten fel. Det kanske är månad som avses?

Sedan är det ju så att om en höjning är på en viss % så får du ju en lägre höjning ju lägre ersättning du har. Din ersättning är ju från början väldigt låg. Du har ändå fått en höjning på 3,3% och 127 kr/mån. Hade du tex haft 10 000 kr i månaden och fått en höjning på 3,3% hade du fått 330 kr/mån.

Det bästa är väl att du ringer FK och frågar. Är du sjukskriven till 100% ? Isåfall har du ju väldigt låg ersättning för det. Mitt barn har aktivitetsersättning på 50% och får över 5000 kr/mån.

• EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-10-19 06:54:01 följande:
    Nja, enligt vad som står på fk får man det om man haft aktivitetsersättning till och med månaden innan man fyller 30, och har låg eller ingen SGI. 

www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/aktivitetsersattning-vid-nedsatt-arbetsformaga---for-dig-under-30-ar/sjukpenning-i-sarskilda-fall

Sjukpenning i särskilda är det ett förslag om att höja ersättning högst till max 230kr per dag (100%), då från 1 januaro 2025. Det är 70 kr per dag mer än idag och ger en höjning på 25 550kr per år. Men om de fått igenom den höjningen ännu vet jag inte. Står inget på fk men på regeringen sida (www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/08/hojda-ersattningar-till-personer-med-sjukpenning-i-sarskilda-fall-eller-rehabiliteringspenning-i-sarskilda-fall/)
Svar på tråden Ökad ersättning 2025