• höstbarn

Var skulle ni resa i sommar om ni hade 8000:-? Förslag till semester för 2 vuxa, en 5-åring och en 9 månaders?

Hej

Har inte haft semester med min man (sedan 11 år tillbaka) men nu så verkar det bli av .... Ser ut som om vi får 8000;- tillbaka på skatten och vill åka någonstans där vi 4
    (2 vuxna + 1 st 5 åring + 1 st 9 månaders) kan ha det trevligt!

Vad skulle ni rekommendera?

Förslag önskas! =)

• Svar på tråden Var skulle ni resa i sommar om ni hade 8000:-? Förslag till semester för 2 vuxa, en 5-åring och en 9 månaders?
  • Silverflarn

Sverige!
    Hyr en stuga nära Kolmården, Astrid Lindgrens värld eller något liknande. Kolla på stugknuten.com eller stugor.se tex.
    Ha 1-2 mysiga veckor vid en sjö eller havet & bara njut!

• Angelica J

... åker ni till bulgarien så boka hotell, ta inte ospesificerat
    då kan ni hamna var som helst och det är ingen bra chansning, ska försöka ta reda på vad vårt hotell hette, vi bodde på stranden & hade egen pool å grejer det var toppen för barnen för de vill ju bara bada i poolen medans vi ville bada i havet och det gick ju hur bra som helst där

hör av dig om du vill veta hotellnamnet!
    Lycka till med resan

• Tingilya

Hmm, hyra en stuga nära skara sommarland? Åk upp till sthlm..kolmården..

• Zahcro

Sommar land i Skara. www.sommarland.se/ det finns camping där. paket erbjudande där på stuga 2vuxna 2 barn 2700kr och lägenhet 2900 (ca pris) då ingår 2dagar inne på skara sommarland.

En 9månaders kan vara med och bada och 5åringen kommer säkert uppskatta det mesta där.

vi var där i sommras när julia var 2½ jätte bra.

sen finns det säkert andra bra saker i sverige oxå som liseberg high chaparal men det är inget för 9månaders..

Sen skulle inte jag flyga med en sån liten plutt :)

vi var i Italien i somras å då var Julia lite mindre än 2½år det var lagom.

• Happy me

Legoland är det knappt att ni tar er till för de pengarna. Bara entrén för er går på en hel del. Vi skulle åka dit förra året och räknade ut att vi skulle få tre dagar för 8 000 ( vuxna och 2 barn varav yngsta 5 år). Jag tycker det är lite för pengarna helt enkelt.

Vill ni utomlands? Kolla möjligtvis Ryan Air med flyg till Spanien eller Italien. Båda är ganska dyra att vara i har jag hört. Andra bolag flyger ju också billigt faktiskt. Till det kan ni kolla boende på www.sembo.se.

Annars om ni vill stanna i Sverige skulle jag antingen kolla via www.scr.se efter stugor och campingar eller www.novasol.se efter stugor.

Har ni inte varit på Astrid Lindgrens värld rekommenderar jag det varmt, vi har varit på en hel del men det är det bästa vi varit på i Sverige - till att barnen blir 7-8 år då de är på gränsen för för gamla. I Vimmerby finns många fina stugor att hyra via turistförmedlingen, gå in på www.vimmerby.se så klickar du dig vidare bara. Tex Astrid Lindgrens värld, Kolmården och High Chaparall går ju faktiskt att fixa på en veckas bilresa och i Småland finns ju glasbruk m.m som kan vara intressant för både liten och stor kanske (beroende på vilken 5-åring man har kanske ).

Trippelmamma (f -98, -00 och -05)
  • Tingilya

Men kommer man verkligen så långt utomlands på 8000kr för 4st när flygresa/hotell och mat å så ska vara inräknat? det e ju inte så kul å vara i Bulgarien i 3 dagar typ..

• nattinattio

tycker det låter helt orimligt att ens föreslå att en familj skall åka utomlands om de har en semesterbudget på 8000,-, alltså det är ju bara fickpengar för en vecka om det ens räcker till det på en utlandsemster.

Nu vet jag inte var TS bor så det är svårt att reka nått men som redan nämts gotland , öland, danmark, pitehavsbad i norr, eller en båtresa till åbo med nådendalspa hotell (lyxigt å fint har även sandbadstrand brevid, mumindalen, finska presidentens sommarställe nära mm) silja line brukar ha paket pris,

Tåg har sänkt priserna å ni bokar en helkupe å kan med pengarna åka till andra sidan sverige å ta en stuga en minivecka.

• Helly78

Finns en bra länk. Http://www.camping.se

Skulle rekomera Gustastvik Camping, skara sommarland, kålmården. Barn kommer stortrivast där.

• livvakten

8000kr låter som väldigt lite pengar för en utlandsresa....Själva flyget kanske kan vara billigt men det är ju alla "omkringkostnader" som gör att 8000kr inte kommer räcka till särskilt mycket.

Jag föreslår Sverige eller kanske Danmark.

Hyr en schysst bil (om ni inte har en redan). Det är en grym konkurrens hyrbolagen emellan under sommaren, så man kan få tag på en riktigt trevlig SUV eller MPV för ett par tusen/10 dgr + fria mil (Hertz, Europcar eller Sixt t.ex).

Sen far ni till Legoland eller Stockholm (vandrarhem) eller längs med Norrlandskusten eller Blekinge/Skåne eller Göteborg eller..........

Gör en resplan innan med resmål klara s.a.s (t.ex Liseberg om ni åker till Göteborg eller Paradisbadet i Ö-vik om ni åker upp länds Norrlandskusten). Ta många mysiga fikaraster och softa.....

Det tror jag blir bra mycket skönare än en resa utomlands med såpass begränsad budget....fast Sverige är ju ganska dyrt så ni får nog planera lite och räkna med att bil + bensin blir ju halva budgeten om ni inte har egen bil då blir det ju såklart billigare...

Det är mitt förslag

• Lill Trulsa

Campa!

Ett alternativ som jag tycker är mysigt är att tälta, ex på Gotland. Jag lovar barnen älskar att bo i koja. Man kan även tälta med små barn. Vi var på Gotland sommaren 04 med en 4 månaders och tältade det gick kanon bra trots att hon hade kolik. Har man inget tält kan man kanske låna något av någon bekant. Fördelen med att tälta är att man inte är så beroende av att äta ute som om man bor ex på hotell. Mysiga grillkvällar hör liksom till när man campar. Men vänta med att boka ofta kör ex ICA med olika paket inför sommaren som ger reducerade priser på olika upplevelser. När vi var på Gotland kostade boendet + bil på färgan + entréer c:a 1800kr i 5dgr. Vi bodde på Kneippbyn där vi hade gratis éntée till badet och äventyrsparken. Sen tillkom pengar för mat men matkostnader har man ju hemma också.

Jag tror också att det fanns stugalternativ men det var ganska dyrt.

Hoppas att du hittar något i alla förslag.

För min familj blir det nog camping på Österlen i sommar.

• höstbarn

Tack så jättemycket för alla era ideér!!!!!

Nu så skall vi sätta oss ner och planera vad vi skall göra!

Ni är alla pärlor!!! Man kan alltid få bra svar och ideér här!!!!

Tack för att ni finns!

• Angelica J

hej hej!

har kollat upp det hela Reste med Apollo & bodde på hotell Olymp.

lycka till med semestern, Kram

• höstbarn

Tack Angelica J!!!

Vad snällt av dig att kolla upp! Nu så skall vi försöka planera in något!
    Karln's semester skall vara beviljad idag så vi får väl se var vi åker!

Tack alla igen!

• Karisma

Min pappa m familj. två vuxna och två tonåringar ska fara över m båten till estland och sedan vara där i nga dagar tror det skulle bli en vecka totalt. Det skulle kosta 7000:- inkl mat på båten och frukost + ngn middag på hotellet i estland.

Men sen känner jag inte till estland nog väl för att veta vad man kan hitta på där m barn.

Kanske ni skulle kunna åka till kolmården, det skulle jag vilja göra. Eller ngt annat sommarland i sverige. Uppskattar nog 5-åringen mest. Där han kan leka av sig. Kanske känner ni ngn som har husvagn så ni låna den i en vecka. skulle vara billigaste alternativet tror jag nästan. Tält skulle kanske bli jobbigt m en 9månaders.

Hoppa i får en trevlig semester, vad ni nu än hittar på.

Kram K.

• KARATE BEBISEN

6000:- betalade vi till Turkiet för 2vuxna och en 7mån.åker i slutet av april. Mycket billigt land och toppenmat!

• jenjim

JAg skulle inte välja Dnmark jättedyrt där. Ta färjan över till Estland sök vad som finns där det ska finnas jättefina stränder det är billigt och trevligt att ta en båttur.
    Gotland är rätt dyrt att åka till. Campa i Dalarna är jätte mysigt gå på Leksandslekland det skulle 5åringen älska är som Skara fast lite mindre och campingen i tält 95:-/natt sen kan man åka till mora och gå på Tomteland. Titta var de tillverkar Dalahästen har ni tillgång till bil utnyttja Sverige det har vi Gjort nu i 2 år har inte haft råd att resa till varmare breddgrader:(
    Kramar hoppas ni hittar det som ni gillar. Fast vänta om ni åker tll Danmark fanns där erbjudande fr Ica resa inkl broar inträde på legoland samt boende för ca 3700:- det gjorde vi förra året sonen som blir 6 iår älskade det. ja jag lite förslag.
    kram

Svar på tråden Var skulle ni resa i sommar om ni hade 8000:-? Förslag till semester för 2 vuxa, en 5-åring och en 9 månaders?