• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Anonym (Laura)

JAg tjänar knappt 30k innan skatt, bor själv i en tvåa som jag betalar ca 7000 för i månaden. Tillkommer el, hemförsäkring, bredband osv.

Mina barn är båda utflugna.

Sparar minst 5000 i månaden om jag inte har något avdrag eller ddyr etrakostnad.

För mig är det rena kinesiskan att man kan ha halvkass ekonomi med så väldigt högre inkomst. Ofattbart.

Och då har jag ändå emellanår hjälpt yngsta barnet med "en slant" då och då.

Var fan gör ni av pengarna???

• Anonym (Nej)

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

• Anonym (abc123)
    Anonym (T) skrev 2024-10-23 14:53:43 följande:

Jag får in strax under 11.000kr/mån 😑

Jag röstar på dig som ekonomisk rådgivare.
    Berätta gärna om "hög standard".
    Jag tror att vi behöver höra om denna för våra barns framtids skull.

Eller någon annan?
  • Anonym (Lovisa)

Hur i hela fridens namn kan man vara gift utan att ens ha INSYN i ens livskamrats, som man delar bostad, den mesta tiden och kanske även barn ihop med, ekonomi?

Att inte ha gemensam ekonomi som gifta är knepigt nog.

Men för att besvara din fråga....

Tjänar man KLART över genomsnittslönen i Sverige är man inte fattig per definition.

Däremot kan man såklart ha skitkass ekonomi ändå, pga t.ex. gamla skulder eller en livsstil som är dyrare än vad man tjänar. 

• Anonym (Molly)
    Goneril skrev 2024-10-23 18:22:26 följande:
    Obetydligt mer än jag har, med lite godmans-arvode och utdelning har jag ung. 45 000 brutto, men den stora skillnaden mellan oss är boendekostnaden. För min del hyresrätt centralt, det gamla beståndet, kötid 30 år eller liknande. Nu är jag barnfri pensionär och har aldrig haft försörjningsplikt, alltså har jag kunnat investera - och leva loppan.                                                                                                                                                                        14000 är rätt mycket, är det nyproducerat eller är det en BRF? Om inte, borde du kanske köpa!                               Det som äter upp dina pengar är boendet. Nu bor du säkert elegant, min gamla våning har inte mycket till standard; all förbättring får jag stå för själv, men promenadavstånd till stadens centrum är också värt en del.
    Bostadsrätt. Så lite är amortering till mig själv. Det är inget fancy boende på något sätt, men det är en mysig lagom stor lägenhet där jag och barnet trivs. 

Men ja, det är boendet och barnets hobby som kostar. Men det får det vara värt.
  • Anonym (abc123)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-23 18:52:24 följande:

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

Nej, det är ingen märkvärdig lön 45 - 50. Ganska så dålig egentligen. Ts fru behöver nog steppa upp lite. För att inte tala om hen själv. Ärligt talat så finns du nog inte ens med på kartan (och inte jag själv heller, så det är lugnt. Vi är de fattiga och utgör någonslags existensminimum för dem i de västra delarna av världen).
  • Anonym (Xx)

Har 44k efter skatt att röra mig på en vanlig månad. Jag kan spara abslout minst 15k av dessa, oftast 20k. Då har jag hus(låg belåning), bil och 4 barn varav 2 på heltid. Jag bor ensam så delar inte kostnaderna med någon.

• Gaskarl

Att säga att man har det knapert om man får ut 50 papp/mån, är ett jäkla hån mot andra. Skärp till er. Min önskan är att politiker/staten, drog in barnbidrag för familjer som drar in 100 tusen/mån. Dom behöver inga bidrag.

• Jårdi

Jag är ensamstående och jobbar deltid, blir alltid lite vabdagar så brukar i slutändan få ut runt 24 000 efter skatt. Hyra på ca 7000 plus övriga boendekostnader. Har bil utan lån. Sparar oftast undan 6000-7500 i månaden. 

• Elin pelin

Jag tjänar nästan 50 000 innan skatt. Jag och min man för över ca 10 000 var per månad till huskontot(huset kostar i snitt 16000 per månad). Jag tjänar mest i vårt hushåll och står för en större del av barnens aktiviteter, vi har inte gemensam ekonomi. Jag sparar 6000 på isk var månad och sen brukar det bli ca 2000kr kvar när nästa lön kommer det som sen är kvar vid bästa lön går in på sparkontot (ca 30000/år)
    Min man sparar också var månad men jag vet ej hur mycket det blir men jag vet hur stora tillgångar han har. Vi har samma syn på ekonomin trots att vi har separat ekonomi.

Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?