• Anonym (Fattig?)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

• Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
  • Anonym (boel)
    Anonym (45) skrev 2024-10-24 08:35:17 följande:
    Vilka hänger inte med i hur mycket inflationen påverkar?

Antingen de som inte betalar sina egna avgifter eller de superrika som inte handlar mat själva?
    Man är ju inte superrik bara för att man tjänar 45-50000/månad före skatt.

Det finns många som tror att meddellönen i Sverige är ca 30000. Det är den inte längre. Nu är den 38300 som Yconoma skrev. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-23 18:52:24 följande:

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

Även om du inte upplever dig fattig så ligger du enligt mig i den kategorin med så låg inkomst. Kanske har du ekonomisk fördel genom att vara skuldfri, barnfri, ha billigt boende och låga nödvändiga utgifter mm. Men jo, du är fattig.
  • Anonym (Man 50)
    Anonym (Fattig?) skrev 2024-10-23 14:44:37 följande:
    Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Ni som har en månadslön på cirka 45-50 tusen kr per månad? Känner ni att ni har dåligt med pengar?

Antag att ni har 50 tusen före skatt, boendekostnad på ca 10-12 tusen kr/mån, en mellanklassbil och ett barn där ni står för ungefär halva kostnaden. Inga dyra hobbys, resor eller andra extravaganser som kostar. Skulle ni då få svårt att få pengarna att räcka varje månad?

Anledningen är att min fru har ungefär denna ekonomiska situation och hon beklagar sig ständigt över sin dåliga ekonomi. Vi har inte gemensam ekonomi så jag har ingen insyn i hennes ekonomi. Jag har bara svårt att förstå hur alla hennes pengar "försvinner". Misstanken är att hon sparar en stor del till sig själv i hemlighet.

Ni som har ungefär samma ekonomiska situation, kan ni redogöra lite för hur det ser ut för er. Spenderar ni alla pengar varje månad?

Min fru har tjänat just i det intervallet de senaste åren, runt 45 för 5 år sedan och passerade precis 50. 

Hon bidrar med 12kkr varje månad till vårt boende så det ligger väldigt nära dina siffror. 

Vi unnar oss ganska bra viner på helgen, men annars har vi inga stora utgifter. Hon har en bil som är helt avbetald.

Hon sparar minst 10-12kkr varje månad som hon sätter in på banken. Sedan går kanske 50kkr per år åt till resor, men hon sparar ändå minst 50-70kkr per år och har någonstans kring 400kkr på kontot. Vi har också separata ekonomier så jag kan inte siffrorna exakt på decimalen.

Så om din fru inte reser så mycket måste hon kunna spara minst 10kkr per månad med de utgifterna du nämner. Annars går det pengar till sådant hon inte berättar för dig. Kan vara spel, tyvärr ganska vanligt, eller massage/liknande som hon inte vill tala om. 

Även om man har separat ekonomi är det ju ändå rimligt att man pratar om pengar och är öppen med hur mycket tillgångar man har. Känns konstigt om man vill mörka detta.
  • Toxicated

Har man 50000kr/månaden tjänar man mer än 83% av befolkningen.

Lätt att tro alla tjänar gigantiska summor när man läser dessa trådar så lite fakta

Lönestatistik från SCB för 2023 säger 

Medellön båda kön alla åldrar 39900kr/mån
    Median    båda kön alla åldrar 35600kr/mån

Medel kvinnor   37800kr/mån
    Median kvinnor 34300kr/mån

Medel män      42000kr/mån
    Median män    37000kr/mån

• Anonym (Mannen)

Jag tjänar 50000 kr i månaden. Kan normalt sett spara runt 10000 kr i månaden. Har två bilar, tre barn och några hobbies. Just nu är min sambo arbetslös så då får jag täcka upp för det. 

• Egon den stora

Eftersom det är klart över median som är runt 37 är det i det närmaste en förolämpning mot människor som är fattiga på riktigt att prata på det sättet.  Räcker inte den lönen är det definitivt fel på utgifterna.

• Anonym (Läkare i familjen)
    Man i norr skrev 2024-10-23 23:24:22 följande:

45-50 000 i månaden? Är det nästan  bara läkare och direktörer i denna tråden??
    Jag tjänar knappt 30.000 och det räknas nog som ganska bra i min del av Sverige. Många jobbar inom turism, samt vård och omsorg.
    Och NEJ! Det är inte billiga bostäder här..

45-50 000 som läkare? At-läkarna ja, men många tjänar snarare 80-100 000, speciellt som överläkare. 
  • Anonym (Mia)
    Egon den stora skrev 2024-10-24 12:02:50 följande:

Eftersom det är klart över median som är runt 37 är det i det närmaste en förolämpning mot människor som är fattiga på riktigt att prata på det sättet.  Räcker inte den lönen är det definitivt fel på utgifterna.

Beror på vilken levnadsstandard man är van vid. Är man nöjd med en liten hyresrätt och inget mer så är väl mina 50' ok gissar jag. För att få samma levnadsstandard som jag hade under uppväxten idag så gissar jag att jag hade behövt 500' istället. Har man inte stora arv eller gamla pengar i släkten så får man gnida ihop pengarna själv. Några miljoner har jag skaffat genom bra bostadsaffärer men eftersom man måste bo någonstans så är det kapitalet låst där.
  • Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-23 18:52:24 följande:

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

Man kan beskriva sin ekonomiska situation på det sätt man önskar, fattig eller rik, det är inte viktigt eftersom uttrycken är subjektiva. Det som det hela handlar om är det ekonomiska svängrummmet; inte bara att överleva från månad till månad.                                                                                                                                                            Din lön är låg, oavsett jämförelser, och begränsande. Att inte kunna resa och besöka de platser man läst om, att inte kunna gå på konserter eller ha ett socialt umgänge skulle jag betrakta som deprimerande. Att inte kunna planera nästa resa eller nästa kalas skulle få mig att glida in i ett grått töcken. Du undrar vad folk gör med sina löner? Svaret har du ovan, vi lever gott och en och annan designpryl eller något nytt märkesplagg åker ned av bara farten.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (???) skrev 2024-10-24 09:27:06 följande:
    Även om du inte upplever dig fattig så ligger du enligt mig i den kategorin med så låg inkomst. Kanske har du ekonomisk fördel genom att vara skuldfri, barnfri, ha billigt boende och låga nödvändiga utgifter mm. Men jo, du är fattig.
    Jag kan resa utomlands varje år och spara pengar. Äter helt vanlig och hyfsad hälsosam mat och kan hålla på med fritidsintressen. Förstår att det skulle vara svårt att ha barn med den här inkomsten men som ensamstående är det inga problem alls. Alla berättade hur otroligt fattigt jag skulle få det som student och hur svårt det skulle bli men jag tycker verkligen inte det. 
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?