• Anonym (A1)

Förlossning. Mannen tänkte endast på mat

Var gravid med mitt första barn
    Sambon följde inte med på ett enda besök till barnmorskan.
    När jag började prata om förlossningen var det enda sambon sa var: "Jag måste ju gå ifrån och äta i alla fall"
    Det var det enda. Inte ett ord om mig. 
    Jag blev så chockad att jag blev stum.
    Han var till noll hjälp under förlossningen.
    När jag skulle hem fick jag vänta i flera, flera timmar efter jag ringt honom innan han dök upp. (det var inte pga av jobbet). Personalen frågade flera gånger när jag skulle åka. Jag skämdes. 

Är det ett okej beteende?

• Svar på tråden Förlossning. Mannen tänkte endast på mat
  • Tukt

Det är väl ofta så att en persons personlighet ofta syns tydligast vid tillfällen då saker blir en smula speciella.
    Men också viktigt att komma ihåg att graviditet och födslar även påverkar männen, även om kvinnan får dra det tunga lasset. Lätt att någon förstagångspappa säger och beter sig lite orationellt.

• Anonym (När)
    Anonym (A1) skrev 2024-10-23 21:11:19 följande:
    Förlossning. Mannen tänkte endast på mat

Var gravid med mitt första barn
    Sambon följde inte med på ett enda besök till barnmorskan.
    När jag började prata om förlossningen var det enda sambon sa var: "Jag måste ju gå ifrån och äta i alla fall"
    Det var det enda. Inte ett ord om mig. 
    Jag blev så chockad att jag blev stum.
    Han var till noll hjälp under förlossningen.
    När jag skulle hem fick jag vänta i flera, flera timmar efter jag ringt honom innan han dök upp. (det var inte pga av jobbet). Personalen frågade flera gånger när jag skulle åka. Jag skämdes. 

Är det ett okej beteende?

Hur många barn fick du med honom?
    Hur länge var du ihop med honom?

Finns det personer i din släkt som har någon diagnos? Allstå om han kan ha någon diagnos? 
  • Anonym (HR)

Verkligen inte okej, han är ett j*vla as rent ut sagt. Jag hade aldrig förlåtit honom och definitivt inte skaffat fler barn med honom. 

• Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 16:28:12 följande:
    Eller behöver
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 13:16:31 följande:
    Ha ha. Det är väl TS du ska vända dig till, inte mig, om att linda era mjuka män runt ert lillfinger så han inte riskerar att ni vägrar skriva på om gemensam vårdnad.

Om en pappa eller blivande pappa är oengagerad eller inte oengagerad så kan vi alltid skylla på mamman.

Har du kört med "borde inte du förstått det innan du valde att skaffa barn med honom" än? Har inte läst alla dina inlägg.

Klassiker
    Vet inte vem du pratat med. Det där har inte jag sagt. Ljuger du medvetet?
  • Anonym (Ö)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 18:50:13 följande:
    Vet inte vem du pratat med. Det där har inte jag sagt. Ljuger du medvetet?

Ljuger du om din benägenhet att alltid skuldbelägga kvinnan vid problem eller konflikter? Eller vad är grejen egentligen? Du presenterar det i tråden iaf.

Engagerad pappa - kvinnan har lindat honom runt sitt lillfinger (manipulerat) 

Oengagerad pappa - kvinnan har tagit för mycket föräldraledighet och får skylla sig själv. 

så otroligt dimensionslöst. Ts man behöver inte vara en engagerad fader och stöttande partner, men han borde vara det. Jag förstår att ts känner sig övergiven, när hon befann sig i den mest sårbara miljön en kvinna kan befinna sig i. Jag förstår att det orsakat ett trauma och att tilliten till sin partner fått sig en törn.

• Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 13:13:23 följande:
    Varfor det?

För att det normala i min värld är fäder som är engagerade från början, och självklart att det är det eftersträvansvärda.

Att pappan också läser på och håller sig uppdaterad om vad som gäller under graviditeten. Följer med på (åtminstone de rutinmässiga) ultraljuden både för att se sitt barn, få informationen som ges och också för att vara där om något visar sig vara fel. Jag ser inget behov att han är med på varje bm-besök för att mäta blodtryck och si-mått, men det hade såklart känts bättre när det väl visade något oroväckande. På samma sätt som vi idag diskuterar våra barns vård och behov med varandra.

Förlossning är det läskigaste jag har genomgått. Givetvis var min partners deltagande och stöd viktigt. Det är också viktigt med tidig hud mot hud för hans anknytning till barnet, och pappan kan behöva ta över barnet helt om
    mamman behöver sövas eller liknande. 

Tack och lov är fick jag barn i en region där det är standard att pappan får stanna på bb, men så är det ju tyvärr inte överallt. 

• Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 19:35:30 följande:

Ljuger du om din benägenhet att alltid skuldbelägga kvinnan vid problem eller konflikter? Eller vad är grejen egentligen? Du presenterar det i tråden iaf.

Engagerad pappa - kvinnan har lindat honom runt sitt lillfinger (manipulerat) 

Oengagerad pappa - kvinnan har tagit för mycket föräldraledighet och får skylla sig själv. 

så otroligt dimensionslöst. Ts man behöver inte vara en engagerad fader och stöttande partner, men han borde vara det. Jag förstår att ts känner sig övergiven, när hon befann sig i den mest sårbara miljön en kvinna kan befinna sig i. Jag förstår att det orsakat ett trauma och att tilliten till sin partner fått sig en törn.

Du tolkar som du vill. Definitivt som en typisk kvinna - brukar du argumentera med din respektive på samma satt; 'din benägenhet att alltid xx och yy'. Ha ha.

Jag skulle kunna gora som du gor, skriva fegt dubbelanonymt.
  • Anonym (Ö)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 22:47:11 följande:
    Du tolkar som du vill. Definitivt som en typisk kvinna - brukar du argumentera med din respektive på samma satt; 'din benägenhet att alltid xx och yy'. Ha ha.

Jag skulle kunna gora som du gor, skriva fegt dubbelanonymt.

Jag har aldrig förstått att du betraktar dig själv som modig som skriver enkelanonymt.

• Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 23:50:09 följande:

Jag har aldrig förstått att du betraktar dig själv som modig som skriver enkelanonymt.

Det gor jag inte. Men jag betraktar mig inte feg. Som jag ser dig.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (ARG!) skrev 2024-10-24 08:14:04 följande:
    1. Mannen SKA vara med på första mötet med barnmorskan, det handlar om att redogöra för sin hälsa och ens släkts hälsa bakåt, för att se vad som ev kan påverka barnet, samt att mannen ska fatta lite vad det innebär med graviditet för en kvinna.

2. Egorövsbeteende deluxe.

3. En man idag SKA vara aktiv under förlossningen, han kan lugna, massera henne, göra profylaxandning med kvinnan, hämta saker, kalla på personal osv.
    Så har det varit sen 80-talet så är du 50 år efter din tid här eller?

4. Egorövsbeteende deluxe.

Jag hade tagit en taxi för timmar sen om han inte dök upp, och troligen åkt till min mamma eller en vän istället, så kan han undra. Eftersom den här mannen låter helt efterbliven.

Jag väntar mitt fjärde barn och har aldrig varit med om att mannen är med på första mötet med barnmorskan eller att barnmorskan har efterfrågat att han ska vara det. Förra graviditeten var min sambo med på ett eller två av mötena tror jag , den här gången har han inte varit med än (är i vecka 23 nu) eftersom han jobbar de tiderna. Han var med på rutinultraljudet bara. 

Har bara fött mitt första barn vanligt och det var snart 18 år sen så det kan jag inte säga så mycket om. Pappan var med men det gick ganska snabbt efter jag kom in på sjukhuset så var inte så mycket han kunde göra. Hade inte uppskattat massage i det läget direkt kan jag säga. 
    Men absolut håller jag med om att pappan ska försöka underlätta och stötta om det går. 

Svar på tråden Förlossning. Mannen tänkte endast på mat