Anonym (ARG!) skrev 2024-10-24 08:14:04 följande:
1. Mannen SKA vara med på första mötet med barnmorskan, det handlar om att redogöra för sin hälsa och ens släkts hälsa bakåt, för att se vad som ev kan påverka barnet, samt att mannen ska fatta lite vad det innebär med graviditet för en kvinna.
2. Egorövsbeteende deluxe.
3. En man idag SKA vara aktiv under förlossningen, han kan lugna, massera henne, göra profylaxandning med kvinnan, hämta saker, kalla på personal osv.
Så har det varit sen 80-talet så är du 50 år efter din tid här eller?
4. Egorövsbeteende deluxe.
Jag hade tagit en taxi för timmar sen om han inte dök upp, och troligen åkt till min mamma eller en vän istället, så kan han undra. Eftersom den här mannen låter helt efterbliven.
Jag väntar mitt fjärde barn och har aldrig varit med om att mannen är med på första mötet med barnmorskan eller att barnmorskan har efterfrågat att han ska vara det. Förra graviditeten var min sambo med på ett eller två av mötena tror jag , den här gången har han inte varit med än (är i vecka 23 nu) eftersom han jobbar de tiderna. Han var med på rutinultraljudet bara.
Har bara fött mitt första barn vanligt och det var snart 18 år sen så det kan jag inte säga så mycket om. Pappan var med men det gick ganska snabbt efter jag kom in på sjukhuset så var inte så mycket han kunde göra. Hade inte uppskattat massage i det läget direkt kan jag säga.
Men absolut håller jag med om att pappan ska försöka underlätta och stötta om det går.