-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Jag förstår inte varför abort är en stor fråga? är det många tjejer som gör abort?Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Eller så använder män kondom för att skydda sig mot sjukdomar.Anonym (Sj) skrev 2024-10-26 20:17:07 följande:Talar av egen erfarenhet. Jag är en av de kvinnor som vart så falsk och oärlig att jag ljög om det för att jag ville ha barn. Tack och lov blev jag inte gravid. Dessutom har jag läst i flera trådar att andra gjort det och vart med om det. Bara för att man använder kondom betyder det inte att man inte litar på kvinnan heller. Man kan vilja ha kondom för att skydda lite extra och för att ta ansvar. Naivt att tro att alla pratar sanning. Ett barn är något man behöver ta hand om i många år så min åsikt är att om en kille inte är redo för barn så ska han använda kondom.
-
problemet med kondom är att att det är svårt att få stånd och att komma. det bästa vore att män fick ett bättre preventivmedel. så män kan bestämma själva när de vill ha barn.EpicF skrev 2024-10-26 22:43:58 följande:Eller så använder män kondom för att skydda sig mot sjukdomar.
-
Ok, så om en kvinna säger "Jag är för ung, har för dålig inkomst, blev utsatt för övergrepp och jag kommer ta livet av mig om ni tvingar mig att föra det här barnet" Då är ju mammans liv i fara. Så varför ska du ens lägga dig i huvurvida hon vill ha en abort eller ej.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Du tar upp ett ganska extremt fall.Anonym (Y) skrev 2024-10-26 23:34:19 följande:Ok, så om en kvinna säger "Jag är för ung, har för dålig inkomst, blev utsatt för övergrepp och jag kommer ta livet av mig om ni tvingar mig att föra det här barnet" Då är ju mammans liv i fara. Så varför ska du ens lägga dig i huvurvida hon vill ha en abort eller ej.
Hon är ung, har blivit våldtagen och ska ta livet av sig. Det är en komplex situation och jag säger inte att det är lätt. Men fostret och barnets liv väger tyngre än hennes tillfälliga känslor. Är det så att hon vill ta sitt liv så ska psykiatrin kopplas in direkt.
Är det så att hon sedan inte kan eller vill ta hand om barnet så är hon fri att slippa det. Ingen kommer tvinga henne. -
I Sverige utförs nästan 40 000 aborter varje år, det är över 100 per dygn.Baam777 skrev 2024-10-26 22:38:06 följande:Jag förstår inte varför abort är en stor fråga? är det många tjejer som gör abort?
Så varje dygn tar man död på över 100 människor utan deras samtycke till det. Är det rätt? -
Du har en tro att befruktningsögonblicket är det avgörande ögonblicket då vi blir till som människorAnonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:04:14 följande:I Sverige utförs nästan 40 000 aborter varje år, det är över 100 per dygn.
Så varje dygn tar man död på över 100 människor utan deras samtycke till det. Är det rätt?
Då blir en abort fel. Det blir mord.
Men för en stor andel människor är det inte så.
Deras tro är en annan
De utgår från en annan syn.
För en del är det fel med preventivmedel. Det är i deras värld att leka gud, att stoppa en eventuell graviditet från att ske.
För andra är aborter väldigt okomplicerade, helst tidiga sådana.
Det är ett embryo, en ihopklumpning av spermier och ägg. Inte ett liv såsom du ser det.
Så din fråga om det är fel att 100 aborter sker per dag handlar ju om vilken syn och tro man har.
Som med det mesta i livet.
För veganen är slaktandet av djur att likställa med mord och lika fel som att döda en människa.
I vissa religioner tror man att vi kan återfödas som djur och detta lägger på en ytterligare moralisk dimension på det.
För andra är användandet av djur som föda fullkomligt okomplicerat och naturligt. -
Jag är helinvandrare (icke norden, västeuropa och dylikt) och jag delar inte alls din åsikt.
Det är mycket större trauma för alla att tvingas föda och adoptera bort barnet än att abortera en tidig oönskad graviditet. Det där med livets helighet har sina rötter i religion vilket jag skiter i. Jag har sett hur det ser ut när religionen får för mycket makt i samhället, nej tack. Bakåtsträvande och hyckleri.
Visst, man ska jobba för ansvarfull sexuellt beteende och absolut inte förespråka fri abort som preventivmedel. Men det måste finnas som sista utväg. Familjeplanering är helig också.
-
Vart är du ifrån då?Anonym (Jz) skrev 2024-10-27 00:46:24 följande:
Jag är helinvandrare (icke norden, västeuropa och dylikt) och jag delar inte alls din åsikt.
Det är mycket större trauma för alla att tvingas föda och adoptera bort barnet än att abortera en tidig oönskad graviditet. Det där med livets helighet har sina rötter i religion vilket jag skiter i. Jag har sett hur det ser ut när religionen får för mycket makt i samhället, nej tack. Bakåtsträvande och hyckleri.
Visst, man ska jobba för ansvarfull sexuellt beteende och absolut inte förespråka fri abort som preventivmedel. Men det måste finnas som sista utväg. Familjeplanering är helig också.
Inte muslim hoppas jag, för då bryter du mot Islams lag och Koranen. -
Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:53:04 följande:Vart är du ifrån då?
Inte muslim hoppas jag, för då bryter du mot Islams lag och Koranen.Du kan leva ditt liv enligt koran eller någon annan bok du finner helig men inse att folk kan ha andra heliga böcker, eller inga. Din bok är ditt val och är inte bättre än någon annans val.