• Anonym (Mamma)

Lämna 12 åring ensam två nätter

Jag ska på en resa om en månad i 3 nätter. Min 12-åriga son vill då gärna sova hemma själv. Han gjorde detta en natt i somras och det fungerade galant. 

Hans pappa bor 10 minuter bort och hans farmor 5 minuter bort. 

Han är en otroligt skötsam 12-åring. Sysslar inte med en massa bus utsn sitter och spelar dator eller tv-spel. 

Sista natten kommer hans farmor hit och sover med honom för då ska de umgås men de andra två nätterna vill han gärna sova själv. 

Både jag och pappan tycker detta är okej då de bor så nära om det skulle vara något men undrade hur andra ser på det?

Hur hade ni gjort? Jag minns inte hur gammal jag var när jag sov hemma själv första gången.

• Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter
  • Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2024-10-29 21:12:29 följande:
     Vad är det du tänker kan hända som inte händer när man normalt lämnar en tolvåring hemma själv under dagen? Eller tänker du att tolvåringar alltid behöver passning?
    Jadu, vad händer om något händer hemma på natten? Skottlossning utanför huset, felskjutning in genom fönstret. En kontakt börjar brinna. Stort ansvar för en 12 åring att hantera om något händer 
  • Anonym (S)
    Anonym (T) skrev 2024-10-29 21:12:29 följande:
     Vad är det du tänker kan hända som inte händer när man normalt lämnar en tolvåring hemma själv under dagen? Eller tänker du att tolvåringar alltid behöver passning?
    Några timmar är lite annat än ett par dygn i sträck utan insyn.
  • Anonym (Mamma)

Utan tillsyn? Det skrev jag inget om. Jag skrev precis att både pappa och farmor bor nära och både dem och JAG har givetvis kontinuerlig kontakt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-29 21:09:36 följande:

Varför kan inte farmor eller pappa sova där? Det finns ett föräldraransvar. Om något händer kan det snabbt gå åt helvete, 

Det var inte en fråga om ifall de kan eller inte utan det faktum att sonen VILL prova på det själv. Är väl asnice att sitta framför datorn ostört utan en morsa som ber honom sänka ljudnivån varje kvart eller bara är störig rent allmänt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-10-29 20:47:49 följande:

Nej man lämnar inte ett barn oövervakat så länge. Precis som katter har laglig rätt till tillsyn dagligen så har väl barn det också kan man tänka....

Nu kan grabben förstås spola toaletten efter att han varit på den och värma eller beställa sin egna mat. Katterna har ännu inte lärt sig att tömma lådan eller tillreda sin mat men du kanske har ett knep för hur man lär dem det? 
  • Lynx123

Nej, inte en 12-åring. Man lämnar inte heller ett djur på det sättet. Om det händer något kommer du aldrig komma över det.

• Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2024-10-29 21:06:27 följande:

Med tanke på hans personlighet tycker jag det låter helt lugnt att han kan stanna hemma själv i två dagar. Swisha honom 500 för käk också är mitt tips, det låter tråkigt om han och du ska fixa matlådor hemma. 😉

Ja förstås. Det är säkert roligare 😂
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-29 21:23:06 följande:
    Jadu, vad händer om något händer hemma på natten? Skottlossning utanför huset, felskjutning in genom fönstret. En kontakt börjar brinna. Stort ansvar för en 12 åring att hantera om något händer 
    En felskjutning genom fönstret eller en kontakt som börjar brinna kan ske även på dagtid det förstår du va? Så enligt ditt resonemang kan man alltså aldrig lämna sin 12-åring ensam hemma?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-29 21:50:48 följande:
    En felskjutning genom fönstret eller en kontakt som börjar brinna kan ske även på dagtid det förstår du va? Så enligt ditt resonemang kan man alltså aldrig lämna sin 12-åring ensam hemma?
    Skillnad på natten. Om han sover och vaknar av skottlossningen. Vi kan ta exemplet på tjejen som gick ut själv mitt i natten för en oplanerad promenad och blev skjuten till döds. Hon var väl runt 12.

Varför ska han vara själv så många dygn? 
  • felicityporter
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-29 21:49:07 följande:
    Ja förstås. Det är säkert roligare 😂
    Haha, ja det tror jag verkligen! Och pizza eller liknande med Coca-Cola och datorn ostörd två dagar i streck är ju rena semestern för en skötsam 12-åring som din son. 😉
    Det kommer gå jättebra! Oroa dig inte.
Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter