• Anonym (Mamma)

Lämna 12 åring ensam två nätter

Jag ska på en resa om en månad i 3 nätter. Min 12-åriga son vill då gärna sova hemma själv. Han gjorde detta en natt i somras och det fungerade galant. 

Hans pappa bor 10 minuter bort och hans farmor 5 minuter bort. 

Han är en otroligt skötsam 12-åring. Sysslar inte med en massa bus utsn sitter och spelar dator eller tv-spel. 

Sista natten kommer hans farmor hit och sover med honom för då ska de umgås men de andra två nätterna vill han gärna sova själv. 

Både jag och pappan tycker detta är okej då de bor så nära om det skulle vara något men undrade hur andra ser på det?

Hur hade ni gjort? Jag minns inte hur gammal jag var när jag sov hemma själv första gången.

• Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter
  • Anonym (Mamma)

Läser och blir konfunderad. Någon skriver att denne får ont i magen av att lämna sin 18-åring. Herregud. 

Mitt barn är extremt självsäkert. Har frågat honom en miljard gånger om han är säker och han tittar på mig som att jag är lite lågbegåvad eftersom jag frågat 10 gånger. 

Jag har sagt att känns det inte bra, gå över till farmor och sov där. Hon har sagt detsamma. Han svarar "jaja, men det kommer inte hända.".

Han ska inte laga mat eller använda ugnen. Han ska få beställa hem mat från Foodora alternativt gå över till köpcentrumet som ligger mitt emot och köpa mat på burger king eller en pizza. 

Han har fått tagit stort ansvar i hela sitt liv eftersom att jag anser att barn ska lära sig. Han kan tvätta sina egna kläder, laga sin egen mat, åka buss till och hem ifrån sin MMA-träning (jag, hans tränar MMA och självförsvar också ;) ) 

Jag har ett barn som lagat både lasagne och hemmagjorda köttbullar. Han har toppbetyg i skolan, lagar datorer när de går sönder och tycker att vapen, droger och alkohol är bajs. 

Jag vet inte hur ni uppfostrar (curlar) era barn eller varför ni gör det men ni gör dem en extrem otjänst. Just saying.

Oh. Och btw. Brandlarmet gick en dag från ingenstans när jag jobbade. Dagtid. Han klättrade upp på en stol, plockade ned det, ringde mig och sa. Mamma, nu är dina spöken här igen (jag brukar skämta om det) de startade brandlarmet så nu har jag slitit ned det. Sedan skrattade han. 

• Anonym (Annat)
    Någon skriver att denne får ont i magen av att lämna sin 18-åring. Herregud. 

Haha, det var jag men betänk då att med åldern kommer andra grejer till såsom nyfikenhet på alkohol. Det är tyvärr vanligt här att ungdomar tränger sig på hos folk som har ff och förstör deras hem etc. Sånt sprids snabbt på snapchat.
    Små barn, små problem så att säga.
  • Martins07
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-29 20:25:21 följande:
    Lämna 12 åring ensam två nätter

Jag ska på en resa om en månad i 3 nätter. Min 12-åriga son vill då gärna sova hemma själv. Han gjorde detta en natt i somras och det fungerade galant. 

Hans pappa bor 10 minuter bort och hans farmor 5 minuter bort. 

Han är en otroligt skötsam 12-åring. Sysslar inte med en massa bus utsn sitter och spelar dator eller tv-spel. 

Sista natten kommer hans farmor hit och sover med honom för då ska de umgås men de andra två nätterna vill han gärna sova själv. 

Både jag och pappan tycker detta är okej då de bor så nära om det skulle vara något men undrade hur andra ser på det?

Hur hade ni gjort? Jag minns inte hur gammal jag var när jag sov hemma själv första gången.

Är han en vuxen människa ? Nej 
    Så du och pappa gör fel tycker jag. Risk eller vad som helst kan hända så snabbt  att pappa eller farmor kan inte hjälpa. Du vet inte heller vem han ska ta in hemma, festa etc...
    Varför kan han inte sova hos farmor eller pappa som bor nära?
  • Anonym (Mamma)
    Martins07 skrev 2024-10-30 13:30:26 följande:
    Är han en vuxen människa ? Nej 
    Så du och pappa gör fel tycker jag. Risk eller vad som helst kan hända så snabbt  att pappa eller farmor kan inte hjälpa. Du vet inte heller vem han ska ta in hemma, festa etc...
    Varför kan han inte sova hos farmor eller pappa som bor nära?
    För att han inte vill? Han vill prova på något han redan provar vid ert tidigare tillfälle? Han skulle aldrig ta in någon hemma. Han är (inte ännu iallafall) den som umgås på det sättet. Han umgås med sina vänner online.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Annat) skrev 2024-10-30 13:24:10 följande:
    Någon skriver att denne får ont i magen av att lämna sin 18-åring. Herregud. 

Haha, det var jag men betänk då att med åldern kommer andra grejer till såsom nyfikenhet på alkohol. Det är tyvärr vanligt här att ungdomar tränger sig på hos folk som har ff och förstör deras hem etc. Sånt sprids snabbt på snapchat.
    Små barn, små problem så att säga.
    Ja, det kan jag förstås förstå. Det här med oron för alkohol, fest and so on vid den åldern. Men samtidigt måste man släppa kontrollen även där någon gång. Vid 18 års ålder är det lagligt att dricka alkohol tillochmed. Själv var jag 14 första gången. Ung, dum och korkad. Min son är inte ens i närheten av den jag var dock.
  • Anonym (Annat)
    Men samtidigt måste man släppa kontrollen även där någon gång

Ja men så är det, man får släppa taget även om det tar emot.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-30 13:39:11 följande:
    För att han inte vill? Han vill prova på något han redan provar vid ert tidigare tillfälle? Han skulle aldrig ta in någon hemma. Han är (inte ännu iallafall) den som umgås på det sättet. Han umgås med sina vänner online.
    Har han någon NPF diagnos eller liknande? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-30 13:46:21 följande:
    Har han någon NPF diagnos eller liknande? 
    Nej? 
  • Anonym (Klartgrabbenskavahemmasjälv)

OMG vad har hänt med världen? Klart han kan vara själv hemma, han har ju backup både av pappa och farmor. En 12-åring är inte tre år som det verkar på vissa i tråden. Jag älskade att vara själv hemma gärna tillsammans med en kompis iofs och laga mat, snacka, kolla på film etc. Hade eget SL-kort från 9 år, åkte på charter med kompis som 16-åring, stack ut på min första tågluff som 17-åring och klarade det alldeles galant. 

Det går ju inte att leva ett liv inbäddat i bomull. Och det hände saker förr också. Sverige var inte ett paradis på 70- och 80-talet som många tycks tro. Det fanns gott om kriminalitet då också, våldtäkter, överfall, slagsmål etc men det fanns inte internet som rapporterade allt som hände. Och ja våldet har blivit grövre på vissa sätt men ärligt hur stor är risken att bli skjuten genom fönstret? Och skulle det inträffa så gör det ju det även om mamma är hemma.

Klart man ska vara rädd om sig och vara försiktig men det gäller ju oavsett. Så kör TS och strunta i domedagsvarningarna. Din son kommer ha det toppen!

• Anonym (Soc)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-30 13:20:59 följande:

Läser och blir konfunderad. Någon skriver att denne får ont i magen av att lämna sin 18-åring. Herregud. 

Mitt barn är extremt självsäkert. Har frågat honom en miljard gånger om han är säker och han tittar på mig som att jag är lite lågbegåvad eftersom jag frågat 10 gånger. 

Jag har sagt att känns det inte bra, gå över till farmor och sov där. Hon har sagt detsamma. Han svarar "jaja, men det kommer inte hända.".

Han ska inte laga mat eller använda ugnen. Han ska få beställa hem mat från Foodora alternativt gå över till köpcentrumet som ligger mitt emot och köpa mat på burger king eller en pizza. 

Han har fått tagit stort ansvar i hela sitt liv eftersom att jag anser att barn ska lära sig. Han kan tvätta sina egna kläder, laga sin egen mat, åka buss till och hem ifrån sin MMA-träning (jag, hans tränar MMA och självförsvar också ;) ) 

Jag har ett barn som lagat både lasagne och hemmagjorda köttbullar. Han har toppbetyg i skolan, lagar datorer när de går sönder och tycker att vapen, droger och alkohol är bajs. 

Jag vet inte hur ni uppfostrar (curlar) era barn eller varför ni gör det men ni gör dem en extrem otjänst. Just saying.

Oh. Och btw. Brandlarmet gick en dag från ingenstans när jag jobbade. Dagtid. Han klättrade upp på en stol, plockade ned det, ringde mig och sa. Mamma, nu är dina spöken här igen (jag brukar skämta om det) de startade brandlarmet så nu har jag slitit ned det. Sedan skrattade han. 

Det är en sjukt stor skillnad på att brandlarmet går för att det "spökar" och när brandlarmet går för att det ryker pga het olja i stekpannan på spisen.

Mina barn fixar allt det du skriver om din son. De är självständiga, bra på att laga mat. Men icke att jag skulle lämna min grabb ensam hemma över natten som 12 åring 
Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter