• Anonym (Lisa)

    Kan ni lärare förklara en sak för mig

    Skolan är ju ett ständigt hett ämne och jag har hört många frustrerade lärare uttrycka att de tycker att "sista spiken i kistan" för den svenska skolan var när betyget F infördes. Att man kunde ge elever underkänt betyg.

    Detta kan jag inte riktigt förstå.

    Det har väl alltid funnits ett betyg som motsvarar "icke godkänt"? Just nu heter det F, förr var det IG eller 1. Vad skulle att kalla det för F göra för skillnad?

    Och även om jag förstår att det naturligtvis är tråkigt att ge underkänt och att eleven inte klarat målet - vad är alternativet? Borde man godkänna trots att eleven inte har tillräckliga kunskaper för godkänt? Betygsfuska, helt enkelt?

  • Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 13:30:23 följande:
    Och det kanske inte är helt konstigt. För att läsa vidare, gymnasie eller högskola,  behöver du vissa kunskaper för att klara kommande studier. 

    Förr fanns det tvååriga yrkesprogram , som de flesta klarade.
    Vi kanske skall gå tillbals till det? 


    Såg ett reportage om en kille som ville bli lastbilschaufför som hans pappa var. Men han klarade inte godkänt i kärnämnena och kom inte in på gymnasieprogrammet. Måste en lastbilschaufför kunna samma matte som en blivande ingenjör i årskurs nio?
    Förr fanns särskild och allmän matte. Återinför det, 
    De flesta klarar sig bra på att kunna de fyra räknesätten och att förstå lite om procentberäkning och bråk. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Inte lärare men förälder) skrev 2024-10-31 13:39:39 följande:

    Som många redan beskrivit är det stor skillnad på den gamla 1-an och dagens Underkänd.

    Jag vet också många unga som mått väldigt dåligt av oron över att bli underkänd. I gamla tidens system fick man iaf ett betyg, vilket som andra skrivit möjliggjorde vidare studier. Idag kan man, om man har det tufft i något ämne,  plugga och göra sitt allra bästa men ändå bli underkänd. Det är tufft för ungdomar på 13 år och uppåt och jag tror faktiskt att dagens betygsystem ökat på den psykiska ohälsan hos unga.

    Och jag tror absolut att en elev kan klara en utbildning på gymnasiet även om man inte blev godkänd i ett ämne.  


    Om man ska läsa natur på gymnasiet, vilka förkunskaper behöver man i matte, fysik, kemi för att få börja tycker du?

    Om man ska bli lärare i engelska och svenska och gå lärarprogamet, räcker det med F/1 i Engelska och Svenska för att få börja? 
  • Anonym (NinaKanin)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-31 13:18:46 följande:

    Sedan kan vi tillägga att IG och F innebär samma utkomst. Dessutom var streck i betyg knappast ovanligt förr heller med tanke på att hög frånvaro lätt resulterar i ett sådant omdöme.


    Och streck är ju något som fortfarande finns. Det får elever som deltagit så lite i undervisningen att det inte går att sätta något betyg alls. Det finns inget underlag. Men min erfarenhet är att olika skolor tillämpar det väldigt olika. På en skola gick mitt barn (pga sjukdom) under en termin endast tre lektioner i ett ämne och fick F. Vi tyckte att det borde ha blivit ett streck men de stod på sig. I en annan skola behövde de ha haft barnet på minst tio lektioner på en termin för att ge betyg. Så den där regrln tolkas väldigt olika. 


    Från min egen skoltid (hade målbaserade betyg IG - MVG) minns jag en elev som skolkade från alla mattelektioner utom när det var prov och fick MVG. 

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 13:46:33 följande:
    Om man ska läsa natur på gymnasiet, vilka förkunskaper behöver man i matte, fysik, kemi för att få börja tycker du?

    Om man ska bli lärare i engelska och svenska och gå lärarprogamet, räcker det med F/1 i Engelska och Svenska för att få börja? 
    Bara för att man är godkänd innebär inte att man är garanterad en plats. Det finns fortfarande en antagningsprocess där någon med starkare betyg kommer in före en med etta i matematik, fysik, kemi eller vad det är för ämnen som är viktiga.
  • Anonym (C)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-31 14:05:10 följande:
    Bara för att man är godkänd innebär inte att man är garanterad en plats. Det finns fortfarande en antagningsprocess där någon med starkare betyg kommer in före en med etta i matematik, fysik, kemi eller vad det är för ämnen som är viktiga.
    Ja, men på t ex en del lärarprogarm är det så få sökande så alla får plats. Tar man bort kravet på "ej F" så kommer även det med mycket låga kunskapsnivåer bli antagna. Vill vi har lärare som inte når kunskapsnivå E på högskolans lärarprogram?

    Vidrae, jag har man för dåliga betyg kommer man inte in på program med höga meritpoäng. Men blir man inte diskvalificerad av ett F i matte kan man kompensera det med många A i andra ämnen och ändå komma in på t ex natur med F i matte. Frågan kvarstår alltså, ska man kunna läsa natur på gymnasiet med F från högstadiet i matte, fysik eller kemi?

    Det finns reda ett problem på gymnasiet och högskolan att många studenter har dåliga förekunskaper och onödigt mycket energi måste lägga på att de ska klara studierna. Alternativt blir studenter lurade och tror att de kan klara kvalificerade studier med låga förkunskaper och misslyckas på nästa nivå och slösar tid och pengar,.
  • Anonym (C)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-31 14:05:10 följande:
    Bara för att man är godkänd innebär inte att man är garanterad en plats. Det finns fortfarande en antagningsprocess där någon med starkare betyg kommer in före en med etta i matematik, fysik, kemi eller vad det är för ämnen som är viktiga.
    nej, en med A i matte och lågt betyg i engelska har lättare  att komma in på engelska jämfört den med lågt i matte och B i engelska

    En lösning vore att ha en särskild behörighet på program och kurser. Ska du läsa natur krävs C i matte, ska du läsa till engelsklärare krävs C i engelska osv. I andra ämnen kan du ha F.
  • Anonym (att)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 14:43:48 följande:
    Ja, men på t ex en del lärarprogarm är det så få sökande så alla får plats. Tar man bort kravet på "ej F" så kommer även det med mycket låga kunskapsnivåer bli antagna. Vill vi har lärare som inte når kunskapsnivå E på högskolans lärarprogram?

    Vidrae, jag har man för dåliga betyg kommer man inte in på program med höga meritpoäng. Men blir man inte diskvalificerad av ett F i matte kan man kompensera det med många A i andra ämnen och ändå komma in på t ex natur med F i matte. Frågan kvarstår alltså, ska man kunna läsa natur på gymnasiet med F från högstadiet i matte, fysik eller kemi?

    Det finns reda ett problem på gymnasiet och högskolan att många studenter har dåliga förekunskaper och onödigt mycket energi måste lägga på att de ska klara studierna. Alternativt blir studenter lurade och tror att de kan klara kvalificerade studier med låga förkunskaper och misslyckas på nästa nivå och slösar tid och pengar,.
    fast om betygskriterierna är orimliga och bäddar för att många kommer att få F så är det kanske inte representativt för elevernas kunskaperna utan mer representativt för skolans och betygssystemets tillkortakommanden. 

    Sen är det inte så att betygen i högstadiet är helt rättvisande för hur en persons förmåga kommer att se ut senare i livet. Men det stänger dörrar och inger en känsla av hopplöshet, och det har väldigt stor inverkan på hur personen kommer att lyckas senare i livet. 

    Att lärarutbildningarna tar in folk med låga betyg beror ju främst på att få söker till de utbildningarna. Och det i sin tur beror ju på att läraryrket inte är attraktivt för många, pga arbetssituation, lön och att man kanske inte tycker att man vill arbeta med de förutsättningar som skolsystemet och betygssystemet innebär idag.

    Är ju inte bara elever och lärare som anser att dagens betygssystem är dåligt. Även regeringens utredare anser det, och kommer troligen att rekommendera en ändring av systemet. 

    AVSLÖJAR: F-betyg skrotas ? inför nytt betygssystem | Nyheter

    N
    ågra klipp ur artikeln:

    Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.

    Sverige är det land i EU som underkänner flest elever i grundskolan. Ungefär en femtedel av eleverna som lämnar årskurs nio har inte fullständiga betyg och cirka 15 procent är inte behöriga att läsa vidare på ett nationellt gymnasieprogram. I övriga EU-länder är motsvarande andel några få procent.


    ? Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU.


    ? För att ta en enkel analogi: Den grundläggande idén verkar vara att alla kan hoppa 1,50 höjdhopp. Och de som inte gör det har inget i gymnasieskolan att göra vilket gör att alla hoppar 1,50 om de bara vill och lägger manken till, säger Magnus Henrekson.


     


    ? Men så är det ju inte. Skolans uppgift måste därför vara att, för att fortsätta med höjdhopparanalogin, träna människor att hoppa så högt som möjligt givet deras förutsättningar.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 14:43:48 följande:
    Ja, men på t ex en del lärarprogarm är det så få sökande så alla får plats. Tar man bort kravet på "ej F" så kommer även det med mycket låga kunskapsnivåer bli antagna. Vill vi har lärare som inte når kunskapsnivå E på högskolans lärarprogram?

    Vidrae, jag har man för dåliga betyg kommer man inte in på program med höga meritpoäng. Men blir man inte diskvalificerad av ett F i matte kan man kompensera det med många A i andra ämnen och ändå komma in på t ex natur med F i matte. Frågan kvarstår alltså, ska man kunna läsa natur på gymnasiet med F från högstadiet i matte, fysik eller kemi?

    Det finns reda ett problem på gymnasiet och högskolan att många studenter har dåliga förekunskaper och onödigt mycket energi måste lägga på att de ska klara studierna. Alternativt blir studenter lurade och tror att de kan klara kvalificerade studier med låga förkunskaper och misslyckas på nästa nivå och slösar tid och pengar,.
    Det är lätt ordnat genom att ha en lägstanivå på betygen, t ex att du inte kommer in om du inte har 3 eller bättre i vissa ämnen. Det tycker jag man borde införa oavsett vilket system man använder.

    Jag har svårt att se att det skulle bli ett stort problem, men även där kan man tänka sig en lägstanivå för just t ex matematik. Man gör elever en björntjänst om man släpper in dem på en utbildning de inte lär klara. Och naturligtvis ska man fortfarande kunna läsa upp sina lägre betyg om man prompt vill in där ändå.
  • Anonym (C)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-31 15:27:59 följande:
    Det är lätt ordnat genom att ha en lägstanivå på betygen, t ex att du inte kommer in om du inte har 3 eller bättre i vissa ämnen. Det tycker jag man borde införa oavsett vilket system man använder.

    Jag har svårt att se att det skulle bli ett stort problem, men även där kan man tänka sig en lägstanivå för just t ex matematik. Man gör elever en björntjänst om man släpper in dem på en utbildning de inte lär klara. Och naturligtvis ska man fortfarande kunna läsa upp sina lägre betyg om man prompt vill in där ändå.
    Lite som jag skrev ovan. Ska du t ex komma in på lärarprogrammet borde det krävas minst C i alla ämnen du ska undervisa i 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 15:47:58 följande:
    Lite som jag skrev ovan. Ska du t ex komma in på lärarprogrammet borde det krävas minst C i alla ämnen du ska undervisa i 
    Precis. Läraryrket kommer inte att få någon som helst status innan man ser till att höja kvaliteten på olika sätt.
Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig