• Anonym (Emma)

Normalt att ta betalt av gäster på babyshower?

Det är absolut inte någon jättesumma men funderade på det. Är bjuden på en väns babyshower (hennes syster och kompis har bjudit in) och då ska man betala 70 kr för maten och fikat, 170 om man vill vara med på gemensam present, Det är alltså hemma hos dom och de skulle göra pastasallad och ha något fika.

Jag har bara haft en babyshower förra gången jag var gravid, det var lite annorlunda, det var också min bästa vän och syster som ordnade fast jag visste ju om det och var med och la lite pengar också, det var hyrd lokal och många gäster , både tjejer och killar. Blev väldigt lyckat tyckte jag men lite annorlunda som sagt. Och gästerna behövde såklart inte betala något. 

Det är ju såklart skillnad om man är på restaurang och alla betalar för sig själva men skulle aldrig komma på tanken att ta betalt av gäster för mat eller tårtor eller nånting om jag har t.ex födelsedagsfest eller barnkalas eller nånting hemma eller i lokal .. men det kanske är annorlunda med babyshowers? Kommer såklart betala om jag kan komma (och köpa present) men tyckte det var lite konstigt. Eller är det bara jag som inte har koll på hur det brukar vara? 

• Svar på tråden Normalt att ta betalt av gäster på babyshower?
  • Fjäril kär

Nej man tar inte betalt för en babyshower eftersom hela syftet med en sådan är att alla gäster har med sig presenter till barnet/mamman = dom har redan betalat för att komma dit. 

• Anonym (Emma)
    Fjäril kär skrev 2024-10-31 10:30:16 följande:

Nej man tar inte betalt för en babyshower eftersom hela syftet med en sådan är att alla gäster har med sig presenter till barnet/mamman = dom har redan betalat för att komma dit. 

Tack för svar.. Jo det var så jag tänkte också, gästerna köper ju presenter. 
  • Jemp

De jag varit med på har varit överraskningar och vi har delat kostnaden, ja. 

• Hjelm

Förstår inte riktigt.

Babyshower är väl oftast något som kompisgänget ger som en present till den gravida, och då är givetvis alla som vill vara med på babyshowern med och delar på kostnaden? Det är ju inte tänkt att den som gratuleras ska betala för sin present?

Däremot bör man givetvis göra upp om kostnaden och innehållet innan, så att inte en person håller i alla trådar och planerar något storslaget som inte alla känner att de har råd med.

Och 170 är väl knappast någon jättesumma för mat, fika OCH vara med på gemensam present?

• Anonym (Emma)
    Fjäril kär skrev 2024-10-31 10:30:16 följande:

Och jag skulle aldrig ta betalt om jag har någon mer babyshower eller ordnar åt någon familjemedlem eller vän, tänkte bara om det var jag som hade fel som tycker det är lite konstigt .. 
  • Anonym (Emma)
    Hjelm skrev 2024-10-31 10:31:56 följande:

Förstår inte riktigt.

Babyshower är väl oftast något som kompisgänget ger som en present till den gravida, och då är givetvis alla som vill vara med på babyshowern med och delar på kostnaden? Det är ju inte tänkt att den som gratuleras ska betala för sin present?

Däremot bör man givetvis göra upp om kostnaden och innehållet innan, så att inte en person håller i alla trådar och planerar något storslaget som inte alla känner att de har råd med.

Och 170 är väl knappast någon jättesumma för mat, fika OCH vara med på gemensam present?

Det är inte någon jättesumma (precis som jag skrev i början av inlägget om du missade det :) ) , jag betalar såklart om  jag kommer dit men köper helst egen present för det är roligast. Men jag är alltså inbjuden som ?gäst? , är inte med och ordnar eller vad man ska säga. 
  • Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2024-10-31 10:31:52 följande:

De jag varit med på har varit överraskningar och vi har delat kostnaden, ja. 

Ja då kanske det är så att det är normalt , har inte varit på nån annan utom min egen. Jämförde med t.ex födelsedagsfester och sånt. Babyshowers är ju ganska nytt här. Det här är väl inte helt en överraskning för hon som ska ha den vet om det men det ska väl egentligen vara en ?överraskning?. Om jag kan komma betalar jag såklart och köper present ,  lite osäker fortfarande eftersom jag inte vet om jag har barnvakt då. 
  • Anonym (Emma)
    Hjelm skrev 2024-10-31 10:31:56 följande:

Förstår inte riktigt.

Och att lägga pengar om man ska vara med på gemensam present är absolut inget konstigt , så brukar man ju göra ibland på födelsedagar också, det var verkligen inte det jag reagerade på. 
  • Anonym (Sofia)

Det vanligaste är väl att någon arrangerar det hela men att man är flera som är med på det och delar på kostnaden. Men då ska man såklart vara med på det upplägget från början. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-31 10:32:49 följande:
    Och jag skulle aldrig ta betalt om jag har någon mer babyshower eller ordnar åt någon familjemedlem eller vän, tänkte bara om det var jag som hade fel som tycker det är lite konstigt .. 
    Jag tycker inte alls att det är orimligt att man delar på kostnaden. 

Att man har tiden och engagemanget att kunna arrangera det hela behöver ju inte betyda att man också har gott om pengar. 
Svar på tråden Normalt att ta betalt av gäster på babyshower?